Hellhoff Postat 2 december 2006 Postat 2 december 2006 (redigerat) Med anledning av Karl XII's dödsdag den 30e November spelade vi in en låt till hans minne, en cover men med egen prägel. Den kommer inte att mixas om, men inför framtida projekt vore det skoj med lite konstruktiv kritik angående inspelningen och mixen. Vid inspelningen har vi använt oss av JJLabs DRMX7-mickpaket för trummorna, ADK A51e för sången, en linad basstärkare från Torque och V-AMP PRO för gitarren. Allt kopplat till ett Behringer MX8000 mixerbord. Ljudkortet vi har använt är ett E-MU 0404 och därför har vi endast kunnat använda oss av två kanaler in i datorn samtidigt vilket innebar att vi fick förmixa trummorna så gott det gick och bidrar i att dom inte låter så jättebra. Eftersom jag tidigare mött påhopp och falska anklagelser om rasism eller nazism vill jag starkt poängtera att det inte är frågan om något sådant och att jag vill att den här tråden skall handla om låtens kvalité, och inte vad någon TROR att band har för politisk ståndpunkt. Är detta något som intresserar er kan ni med en sökning på forumet hitta en lång tråd där detta diskuteras och där jag redogör för att det inte handlar om något sådant. Tack på förhand! LÅTNAMN: En Skägglös Dundergud ARTIST/GRUPP: Njord GENRE: Vikingarock LÅTLÄNGD: 04.28 KOMPOSITÖR: Ultima Thule PRODUCENT: Mixad av en vän EV. MEDVERKANDE: INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: mp3 STORLEK: 6.14 megabyte STATUS: Engångsmix LÅTLÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 4 december 2006 av Hellhoff
bakke Postat 2 december 2006 Postat 2 december 2006 Jag tycker hela mixen låter dov, upp med diskanten lite så tror jag att det kommer att låta bättre. Resten tycker jag låter som Ultima Thule gjorde på 90-talet, jag har inte hört originalversionen på låten men inspelningen låter som det är Ultima Thule som lirar med en sångare som försöker låta som deras sångare.
Signert Postat 2 december 2006 Postat 2 december 2006 Ur reglerna för demopostningar: När du postar demolåtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover på någon utgiven låt.
Hellhoff Postat 3 december 2006 Trådstartare Postat 3 december 2006 aj, jag hoppas ni kan ha överseende med detta. Vi har iallafall tillåtelse från originalartisten att göra covern och vill gärna ha en synpunkt ändå ljudmässigt. 😄
Jejje Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 aj, jag hoppas ni kan ha överseende med detta. Vi har iallafall tillåtelse från originalartisten att göra covern och vill gärna ha en synpunkt ändå ljudmässigt. 😄 Hmmm, har för mig att det har att göra med STIM-pengar och så att man inte får lägg aupp covers och egentligen inte om man har tillstånd eller inte! Men jag kan prata i nattmössan! Skrev det här innan jag har kollat upp det ordentligt!
Björn Olsberg Postat 3 december 2006 Postat 3 december 2006 aj, jag hoppas ni kan ha överseende med detta. Vi har iallafall tillåtelse från originalartisten att göra covern och vill gärna ha en synpunkt ändå ljudmässigt. 😆 Tog bort låtlänken enligt forumreglerna. De är inte till för att tänjas, även om avsikten är ärlig. Mvh .björn.
Hellhoff Postat 3 december 2006 Trådstartare Postat 3 december 2006 Olsberg: Jag måste säga att jag tycker att reglerna är väldigt luddiga. Ur forumreglerna: 7. Demolåtar ska vara dina egna. När du postar demolåtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman, utan dennes tillstånd. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt. "Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman, utan dennes tillstånd." Jag kan acceptera att det finns regler som är till för att följas, men i det här fallet hade jag upphosmannens tillstånd och jag ser inte hur du har tolkat regeln eftersom den klargör att det endast är felaktigt om jag inte har tillstånd från upphovsmannen. Men förklara gärna för mig hur jag brutit mot regeln och varför jag tolkade den fel, samt varför det bidrog till att jag fick min första varning på "oväsen".
Björn Olsberg Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Förstår om du kan uppfatta regeln som luddig, vad jag vill se är att du har upphovsmannens tillstånd. Vem som helst kan naturligtvis säga att "jag har ett ok från upphovsman" men inte ha det. Ge mig något citat via pm så kan du lägga upp länken igen. Och jag redigerar forumreglerna så att missförstånd inte kan ske framöver. Mvh, .björn.
Signert Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Förstår om du kan uppfatta regeln som luddig, vad jag vill se är att du har upphovsmannens tillstånd. Vem som helst kan naturligtvis säga att "jag har ett ok från upphovsman" men inte ha det. Ge mig något citat via pm så kan du lägga upp länken igen. Och jag redigerar forumreglerna så att missförstånd inte kan ske framöver. Mvh, .björn. Så fungerar det väl inte? Om upphovsmannen är ansluten till STIM så kan han/hon inte ge tillstånd till någon att framföra musiken utan att upphovsrättsersättning utgår. Det är väl själva innebörden i avtalet med STIM? Så här säger STIM själva: Din anslutning innebär att du upplåter din rätt till Stim att ge tillstånd till och ta betalt för användningen av din musik i offentliga sammanhang.
Hellhoff Postat 4 december 2006 Trådstartare Postat 4 december 2006 (redigerat) Vem är det som har sagt att Ultima Thule har sina låtar registrerade hos STIM? Bert Karlsson släppte skivan som låten i fråga är med på, men Ultima Thule gick med på det mot att få behålla fullständiga rättigheter för sitt material. Låtlänken är uppe på nytt nu, så skall vi ta och försöka återgå till ämnet så vore det grymt kul om ni kan posta konstruktiv kritik på mixen! 😕 Redigerat 4 december 2006 av Hellhoff
Signert Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Vem är det som har sagt att Ultima Thule har sina låtar registrerade hos STIM? Minst tre av medlemmarna är anslutna till STIM. När man är STIM-ansluten gäller avtalet all ens musik, inte bara de verk man aktivt anmält.
Demomannen Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Ultima Thule-covers? 🙂 Det kan väl inte ens funka på den glesaste glesbygden... lägg ner och gör nåt vettigt.
Hellhoff Postat 6 december 2006 Trådstartare Postat 6 december 2006 *suck* Vad roligt att man får kritik angående mixen. Så hjälpsamma folk är här. Demomannen: Med tanke på att vi ibland lirar framför 1000 personer med samma typ av musik som Thule och med tanke på att vi har hundratals fans(uträknat på medlemmar i vår fanclub och så vidare) både i Sverige, Norge, Tyskland, Spanien, Frankrike, Mallorca, osv så går det nog inte bara hem på glesbygderna. Är det någon mer än bakke som skulle kunna tänka sig att ge en synpunkt på mixen vilket var min enda avsikt när jag postade låten?
Dividend Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Ultima Thule-covers? Det kan väl inte ens funka på den glesaste glesbygden... lägg ner och gör nåt vettigt. LOL!
Jejje Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Hmmm, tycker att soundet låter lite för dovt och grötigt! Trummorna måste absolut lyftas fram mer ch få lite diskant i sig. Sen tycker jag att hela mixen låter väldigt mono också! Testa att panorera ut gitarrerna mer!
Hellhoff Postat 13 december 2006 Trådstartare Postat 13 december 2006 Jejje: Tack för konstruktik kritik. Som sagt har vi bara 2 kanaler så vi har inte kunnat mixa trummorna på något särskilt sätt överhuvudtaget, men du har helt klart rätt. Angående att mixen låter mono, kan det ha att göra med att det inte finns någon som helst panorering för trummorna? Allt annat är panorerat och gitarrerna är panorerade runt 37 enheter i cubase. Brukar ni panorera mer eller mindre?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.