Jump to content
Annons

Hallå trum-nissar

Zyan

Recommended Posts

Min lillebror är en aktiv trummis, och jag funderar på att ge honom något i dem banorna i julklapp. Han har ett eget set (Pearl Forum med paiste-metall) och ett lånat i replokalen. Hans band är helt ok och mycket drivande.

Funderar på vispar eller en sån där tyggsäck för trummstockar man hänger på virveln . Men jag är väldigt okunnig på vad det finns för roliga prylar i dessa banor.

Osttrummsetet är inte ett alternativ. 😉

De elektroniska trumpinnarna på teknikmagasinet som fanns i Linus signatur ett tag har jag funderat på, mer som en oseriös men kul grej. Har någon provat dem? Eller har man inte ens kul med dem? Vi bor inte under samma tak så jag slipper plågandet isf 😄

Budgeten för en fattig student som jag är några hundralappar.

Kom med tips 😄

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Annons

En stickbag är nog alltid uppskattad. Annars en cymbalcase så han kan ta med sig sina cymbaler till replokalen när dom är där, kanske.

Ett par sånna trumpinnar lottades ut på drummersunited för inte så länge sen, drummers digest skulle väl gjort någon recension på dom eller hur det nu var.

Själv önskar jag mig en 32-kanals digitalmixer.

Dela på andra sajter

Själv önskar jag mig en 32-kanals digitalmixer.

Det vore inte helt fel, men skulle gärna bli en julklapp till mig själv.

Cymbalcase sa du nåt, han släpar runt på sin ride. Ska goggla lite på det.

Dela på andra sajter

Instruktions dvd ?

Han skulle aldrig kolla på den. Han stil är mer att lyssna och lära, och göra det som känns rätt. Att försöka lära sig på ett annat sätt är nog inte hans melodi.

Dela på andra sajter

Länka gärna tips på gigbags för cymbaler och stickbags.

Har någon ett supertips på cymbal och instruktionsböcker / filmer så uppskattas det med. Föräldrarna har nu frågat efter vad de ska ge honom, så budgeten är lite större.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Instruktions dvd ?

Han skulle aldrig kolla på den. Han stil är mer att lyssna och lära, och göra det som känns rätt. Att försöka lära sig på ett annat sätt är nog inte hans melodi.

Såvitt jag förstått så är det inte många som tittar på de där dvd-erna med tanken att lyssna exakt på vad de säger för att sen göra exakt likadant. Det är mer en film man kan glo på och lyssna på, få lite tips som man snappar upp, och bli inspirerad.

Kan vara rätt tråkigt iofs, så köp hellre en dvd som INTE är en instruktions dvd, utan typ nån dvd där dom har samlat typ 3-4 världstrummisar som sitter och lirar tillsammans och turas om att lira solo osv. Det är extremt coolt. Vi i bandet köpte en sån till vår trummis, och det är skitkul att glo på. Det är inget man direkt sitter och kollar på för att sen göra likadant. Man blir väl fett imponerad och sedan också taggad på att lira mer. Bli inspirerad helt enkelt.

/ adama

Dela på andra sajter

Dave Weckl's böcker brukar ju vara uppskattade. Om han bara ska använda caset till och från replokalen funkar ju ett softcase bra, men ska han giga så behövs ju en hardcase för att inte dumma basister ska paja cymbalerna.

Om splash eller crash är aktuellt, kolla in Masterwork samt East. Men det är bara Easts dyraste serie (som ändå är billig), Pro-serien, som ska vara bra. 10" kostar 695:- på thedrumstore.se

Dave Weckl's böcker finns bland annat på www.trumslagaren.se

Dela på andra sajter

Dave Weckl's böcker brukar ju vara uppskattade. Om han bara ska använda caset till och från replokalen funkar ju ett softcase bra, men ska han giga så behövs ju en hardcase för att inte dumma basister ska paja cymbalerna.

Om splash eller crash är aktuellt, kolla in Masterwork samt East. Men det är bara Easts dyraste serie (som ändå är billig), Pro-serien, som ska vara bra. 10" kostar 695:- på thedrumstore.se

Har du något tips på bra stickbag? Och cymbalbag. Softcase går bra för just nu bär han runt den lös.

En bra stickbag som man kan hänga upp på virveln och stänga på ett smart sett.

Ang. Cymbalbagen vet jag inte vad man ska tänka på.

Dela på andra sajter

Har du något tips på bra stickbag? Och cymbalbag. Softcase går bra för just nu bär han runt den lös.

Har du sökt hos tex thomann?

Skriv stickbag och du skall finna massor. Verklar enklare än att andra ska länka åt dig.

Dela på andra sajter

Har du sökt hos tex thomann?

Skriv stickbag och du skall finna massor. Verklar enklare än att andra ska länka åt dig.

Jupp..har kollat där. fanns många. Men vet inte vad man ska ha för någon.

Stickbag jag gilla var denna.

Cymbalcase har jag inte hittat något som lockar än.

Dela på andra sajter

Rockbag har bra mjuka cymbalväskor (min trummande lillebror fick just en sådan förra julen by the way...). Tror den kostade några hundringar. Då får man plats med ett par cymbaler, ride och hi-hatlock.

Han är i alla fall väldigt nöjd med sin och har använt den mycket.

Dela på andra sajter

Rockbag har bra mjuka cymbalväskor (min trummande lillebror fick just en sådan förra julen by the way...). Tror den kostade några hundringar. Då får man plats med ett par cymbaler, ride och hi-hatlock.

Han är i alla fall väldigt nöjd med sin och har använt den mycket.

Vet du om det var Deluxe eller student?

Några saker man irriterar sig på som man inte kommer på förrän man använder det?

Vad ska man tänka på?

Dela på andra sajter

De flesta stickbags brukar väl funka bra. T.ex den här kanske? http://www.trumslagaren.se/Shop/Applicatio...Page.php?Id=280

Bläddrar du ner här http://www.thedrumstore.se/files/cases/index.asp så finns det en cymbalbag från East med ryggrem vilket kan vara bra om man t.ex cyklar till lokalen.

Dela på andra sajter

Har någon använt dessa?

big_74349.jpg

Just så ser den ut som han har. Inget han stört sig på såvitt jag vet. Om den heter "student" eller "deluxe" vet jag tyvärr inte...

---------------------------------------------------

By the way, en annan rolig present till trummisar är ett par slutna lurar. Det är kul (och utvecklande) att dra på en låt och sitta och spela med... 🙂

En metronom kanske också kan vara nåt om han inte redan har det?

Edit: Om du väljer att köpa en cymbalrockbag, glöm inte att kolla upp storlekarna på hans cymbaler innan du köper (kanske framför allt hans ride) så de går ner i väskan. 🙂

Redigerat av gsol
Dela på andra sajter

nån nämnde dvd:er men domär oftast så jävla dyra, så det är nog bättre om du sätter dig o tankar ner massa filmer från youtube o sen bränner ut en hemmagjord trumdvd!!!!!!

Dela på andra sajter

Har någon använt dessa?

big_74349.jpg

Jepp, rockbagen använder jag till mina cymblar för närvarande. Man får dock vara lite försiktig när man ställer bagen annars finns risken att man skadar cymbalkanterna eller skär hål i väskan.

Dela på andra sajter

Har någon använt dessa?

big_74349.jpg

Jepp, rockbagen använder jag till mina cymblar för närvarande. Man får dock vara lite försiktig när man ställer bagen annars finns risken att man skadar cymbalkanterna eller skär hål i väskan.

det är pissigt som fan.. kör med mjukcase till mina 70talare med, men man måste vara så jädra försiktig.. 😆

jag ska införskaffa nytt hardcase hade jag tänkt!!

Dela på andra sajter

Blir nog stickbag och cymbal bag. Det är vad han behöver.

Filmer tror jag att han laddar hem, så det skulle han inte uppskatta lika mycket.

Nej, nu ska jag äta Wienerbrö och Kaffe. Sen ska jag luska ut vilken storlek på ride han har. Finns det nån standard-storlek? Det är en paiste ride.

Dela på andra sajter

20-22 tum är väl de vanligaste ridestorlekarna. Ett tips är att du slänger med ett par trumnycklar, de kostar 20-30 spänn och det är alltid bäst att ha två, eftersom det är så otroligt tråkigt att stämma trummor och två nycklar gör att lidandet går över snabbare. Plus att man alltid tappar bort dem, så det är bra att ha ett lager.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.