Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Jag tycker också Elmelid Musik är riktigt trevlig och bra. Har samma uppfattning som Aquiesce. Kan lite bero på att vi åkt dit tillsammans några gånger. 😄

Samma sak med Halmén Musik, dem har riktigt bra service i affären, men som sagt, dem är riktigt glömska. Nästa gång ska jag sätta en post-it lapp i pannan på dem när de lovar att ringa mig. 🙂

Lustigt. Nu känner jag typ "shit, är dom bra ändå?" NEJ. Halmén är dom bästigaste bästigast!

Woho. 😄

Annons
Postat

Ja vet, fy fan va dryga de är......man har lust att....7661gy1""¤#&%&.!!

Men jag kan varmt rekomendera Herman på Musikbörsen i Stockholm!!!!

Han får 6 mickar av 5 möjliga.

Jag tröttnade på Jerka o Johan på JAM och Thomas på Estrad för länge sen.....började sen ringa till affärerna inåt landet MYCKET trevligare, men kunde inte fixa fram alla grejjerna jag ville ha så jag hamnade till slut hos Musikbörsen.

Men som det känns så bryr sig inte Jam eller Estrad om de missar kunder som bara handlar för typ 30.000:-, peenuts!?

Jag kommer att handla mer....och mina pengar går till musikbörsen....även om det blir några hundralappar dyrare....vilket det inte blir.......men ni förstår!

Pulse. (oregistrerad)
Postat

Själv har jag inte några dåliga erfarenhenter av dom jag vart nere och talat med, men de har hänt att man fått en del mindre bra svar genom mailen eller på telefon.

Så de gäller att vara där öga mot öga när man ska diskutera något, tydligen! Villken är förjävligt... 😄 ,så besök butiken och gör det inte lätt för dom genom att maila eller ringa. Så mycket enklare att ha en taskig atityd när man inte ser personen ifråga. 🙂

  • 2 veckor senare...
Postat

Har liknande negativa erfarenheter av några av affärerna som nämnts i tråden.

Men för att väga upp diskussionen lite tänkte jag rekommendera en musikaffär där jag blivit bemött på ett väldigt trevligt sätt varje gång jag varit där samt även kontakt över mail/telefon, nämligen Förstärkardoktorn i Stockholm 😲 Så är det någon som letar efter en trevlig musikaffär i Stockholmsområdet kan jag rekommendera dom varmt.

Postat

För att inte tala om Luthman som tycks ha tagit som policy att aldrig svara på mejl oavsett vad och hur många gånger man frågar. Och fråga måste man eftersom deras hemsida ständigt saknar prisuppgifter, eller uppgifter överhuvudtaget. Gott om stavfel har de dock. Väldigt gott om! 😄

Förresten kan jag berätta om min kompis som startade en firma som importerade grejer från utlandet och sålde dem mycket, mycket billigare än Luthman och andra affärer. Luthman hotade honom ett otal gånger på olika sätt. Bl a hotade Luthman att dra in alla annonser i tidningar där min kompis annonserade.

Postat (redigerat)
För att inte tala om Luthman som tycks ha tagit som policy att aldrig svara på mejl oavsett vad och hur många gånger man frågar. Och fråga måste man eftersom deras hemsida ständigt saknar prisuppgifter, eller uppgifter överhuvudtaget. Gott om stavfel har de dock. Väldigt gott om!  😄

Förresten kan jag berätta om min kompis som startade en firma som importerade grejer från utlandet och sålde dem mycket, mycket billigare än Luthman och andra affärer. Luthman hotade honom ett otal gånger på olika sätt. Bl a hotade Luthman att dra in alla annonser i tidningar där min kompis annonserade.

Luthman säljer ju inte till privatpersoner, så det är väll inte så kostigt de inte svarar på frågor eller har prisuppgifter på allt?

Angende din kompis som startade företag och sålde importerade varor har vi redan haft det disskutionen innan, och den stängdes, samt att de flesta av de senaste 20-25 inläggen som skevs raderades av admin. 🙂

EDIT:

Den tråden är här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=4107

Redigerat av Tokas
Postat

Ojojoj, jag håller inte alls med om att de skulle vara otrevliga, dryga etc. i musikaffärer! Snarare tvärtom. I alla andra affärer och institutioner (klädaffärer, läkare, spärrvakter, skivaffärer) är personalen idioter (obs, detta gäller bara Stockholm!). Men i musikaffärer har de varit extremt serviceminded 100% av gångerna jag varit där. Speciellt Estrad. Gitarrtorget är helt sjukt trevligt. Tror vi snackade i en halvtimme en gång med snubben därinne och vi hade inte ens köpt något. För mig har musikaffärer utgjort det stora trevliga undantaget vad gäller affärer. Jag har t.o.m. fått saker gratis ("ta den här också!").

Men! Det kan också bero på att jag är tjej. Så mitt tips är: klä ut dig till kvinna, prata med pipig röst och ställ lagom dumma frågor nästa gång och se om du blir annorlunda bemött. 😄

Postat
För att inte tala om Luthman som tycks ha tagit som policy att aldrig svara på mejl oavsett vad och hur många gånger man frågar. Och fråga måste man eftersom deras hemsida ständigt saknar prisuppgifter, eller uppgifter överhuvudtaget. Gott om stavfel har de dock. Väldigt gott om! 😆

Förresten kan jag berätta om min kompis som startade en firma som importerade grejer från utlandet och sålde dem mycket, mycket billigare än Luthman och andra affärer. Luthman hotade honom ett otal gånger på olika sätt. Bl a hotade Luthman att dra in alla annonser i tidningar där min kompis annonserade.

Jah har mailat dem en gång och frågat en detaljfråga om en viss gitarrmodell och jag fick snabbt ett långt och utförligt svar från dem så jag kan itne klaga.

DAFFYtheDUCK (oregistrerad)
Postat

musikbörsen jkpg

-tja skulle behöva en ny volym knopp till min jackson pro gitarr har ni nått?

-hmm vänta ska kolla.......3min senare nä vi har inget sånt hemma jag tycker me att de e konstigt , vi borde ju ha nått iaf men tyvärr ,har påpekat det här problemet ,vi är ju endå en musikafär

-aha ?? vadå kan man beställa nått eller , hur lång tid tar det ska nämligen sälja min gura, brådis

-ähh kolla hos Nya musik istället (konkurerande mussik affär 200m bort) dom har säkert nånting......

vet inte vad jag ska säga om det hmmm 😳

Postat

vad skön att det inte bara e jag som upplevt att man blir behandlad som skit i musikaffäret i STHL...

Jag har en teori om att dom som står bakom disken på JAM blir lessna om man köper något... dom kanske är rädda för att få för lite coola grejor i butiken... något fel är det....

på Estrad fnns det e bra kille som jobbade på värkstaden som hjälpte mig att fixa lite grejor till en bas... men han blev bra först när han insåg att han var tvungen att beställa dom från USA

/alo99

Postat

andreassons i götet är grymma!

men favoriterna är freddans!

Hjälper till, fixar alltid dealar!

Köp en gitarr och de skickar med en case att bära hem den i...

synt? midikablar till, om inte annat till löjligt bra pris!

Postat
musikbörsen jkpg

-tja skulle behöva en ny volym knopp till min jackson pro gitarr har ni nått?

-hmm  vänta ska kolla.......3min senare  nä vi har inget sånt hemma jag tycker me att de e konstigt , vi borde ju ha nått iaf  men tyvärr ,har påpekat det här problemet ,vi är ju endå en musikafär 

-aha ?? vadå kan man beställa nått eller , hur lång tid tar det ska nämligen sälja min gura, brådis

-ähh kolla hos Nya musik istället (konkurerande mussik affär 200m bort) dom har säkert nånting......

vet inte vad jag ska säga om det  hmmm 😛

Bemötelsen ovan är egentligen ganska normalt idag. Stressigt osv... Att man refererar till andra affärer är bara sjysst tycker jag eftersom det var brådska med din volym knopp tex. Hade dom beställt en så kanske det hade tagit ett par dagar kanske till och med veckor att få hem.

Postat
Hände mig på piano rydbergs i Ulricehamn en gång. Jag kommer in för att fråga om dom kan beställa in Reason. Vet sedan tidigare att dom inte har mjukvara men möjligheten fanns. Kommentaren jag fick var sanslös.

"Vi tar inte in sådana saker."

Man hörde på tonen hur den gamle senile fan inte hade nån respekt mot andra genrer som inte sysslar med akustiskt eller pianon. Fick reda på från kompisar som velat köpa saker där hur den gubben inte ens investerar i mixerbord. En familj som även velat köpe ett keyboard till sin grab hade han förgäves(Som tur var) försökt att övertala till att köpa ett piano istället.

Om ni undrar var hans inkomst kommer från så är det att stämma pianon på skolor.

Det finns en sådan affär i oskarshamn också, likadan. Skillnaden är att han är bluesmusiken också. Men annars är det bara pianon och casiokeyboards som gäller.

Postat
Själc handlar jag på en lokal musikaffär, Hightech (nykopingmusik.se eller någe, sidan är dock väldigt gammal).

Där får man ett trevligt bemötande när man kommer in i affären...

Handlar själv där lite då och då. Eftersom jag är rätt så nyinflyttad i nyköping så drog man till första butiken man såg.

Killen som har hand om det elektroniska är bra och trevlig, extremt bra service. Den andre som har hand om gitarrer känns bara fel. Otrevlig (känns det som). Affären i sig är en av de bättre små butiker jag varit i...

/Leere

Postat

När jag praoade på Ica Maxi så var det jobbigt att hela tiden vara glad, även om man var trött och tjurig. Sen så höll dom på att bygga om jag jag visste ingenting så varje gång dom frågade efter en vara så sa jag "jag vet ingenting för jag är bara prao".

Jag kommer ihåg ett ögonblick då jag var supertrött då en gammal gubbe kom fram till mig:

Gubbe: ursäkta, vart ligger honungen?

Jag: Honungen?

Gubben: ja

Jag: Nej tack... 😄

Men om jag har förståt det rätt så ska jag undvika dom stora butikerna och gå till dem mindre?

Postat
Men om jag har förståt det rätt så ska jag undvika dom stora butikerna och gå till dem mindre?

Ja, i alla fall dem som du jobbar i 😄

Spectre (oregistrerad)
Postat

Vet man bara vad man ska ha så verkar det inte vara något problem...är det konstigt att en försäljare på JAM tex (som jag tycker e OK) inte orkar förklara vad allting är och hur det fungerar så fort nån stiger in i butiken...som sen ändå ska köpa ett plektrum på sin höjd. Vad tror folk, att dom ska bli behandlade som gudar bara för att dom e hobbymusiker å har en keyboard hemma i sovrummet!?

Visst lite vanlig kund/säljare-relation kan man väl begära men varför skulle musikaffärer alltid vara bättre än andra affärer. Ska jag skriva om alla gånger en sur gubbe har stått på Pressbyrån eller att min mat har dröjt på nån restaurang...

Postat

Nja, kanske inte på detta forum. Jag tror Pressbyrån har ett eget nånstans.

Har själv upplevt musikaffärsproblematiken. Gamla Second Hand Music som låg i Götgatsbacken är väl en klassiker. Tre man satt bakom disken och spelade gitarr och vägrade se kunderna! ☺️

Postat

i hudik har/hadde (1999) dom en skön snubbe... kommer inte iåg vad stället hette men ut budet av musik affärer där är inte så stort.

iaf. Fick för mig att en ukulele skulle vara kul....

Jag valde en för ca 400:- och en bok hur man splar ukulele ca 300:- Då säger gubben bakom disken "-köper du ett plektrum (5:-) så får blir det ett packet pris."

så ja valde ut ett plektrum och betalade 500:- och gick....

Postat

Det är ju så skönt när gamla posts som denna blir bumpade klockan halv ett på natten.

Fyfan va. Nu mår jag sådär som man kan må ibland.

Postat
Vet man bara vad man ska ha så verkar det inte vara något problem...är det konstigt att en försäljare på JAM tex (som jag tycker e OK) inte orkar förklara vad allting är och hur det fungerar så fort nån stiger in i butiken...som sen ändå ska köpa ett plektrum på sin höjd. Vad tror folk, att dom ska bli behandlade som gudar bara för att dom e hobbymusiker å har en keyboard hemma i sovrummet!?

Visst lite vanlig kund/säljare-relation kan man väl begära men varför skulle musikaffärer alltid vara bättre än andra affärer. Ska jag skriva om alla gånger en sur gubbe har stått på Pressbyrån eller att min mat har dröjt på nån restaurang...

Dåligt argument... lite sandlådementalitet.

Säljaren finns ju i affären enbart för att hjälpa folk att komma på avd de ska köpa om de itne redan vet det? Det är ju så att säga deras jobb. En bra säljare får en att känna sig välkommen och man ska inte vara rädd för att fråga om det är något... oavsett om frågan gäller ett plektrum eller ett mixerbord för 40000.

Mikael J. (oregistrerad)
Postat

Spinner vidare på säljarsnacket. Jag har jobbat som säljare inom billjud och navigation/multimedia. Jag håller med om att det faktiskt är säljarens jobb att svara på kundens frågor. Samtidigt bör man som kund se till så att man inte kommer in fem minuter innan stängningsdags och kräver en tvåtimmars demonstration av det senaste. Likaså måste säljaren på ett artigt sätt kunna förklara att "just nu har vi som mest folk i butiken - men kom gärna tillbaka i morgon förmiddag så kan vi kika på det där ordentligt".

En säljare måste också tillåtas gå ifrån för att ta ett snabbsälj. En gitarrnisse som bara skall ha ett plektrum väntar nog helst inte i 45 minuter på att säljaren skall ha visat Cubase utan och innan för en annan kund.

Jag brukar ofta observera hur säljare jobbar, jag känner direkt igen en ny/ovan säljare, jag ser när dom ljuger och känner direkt när dom vädrar uppsälj - detta förutsatt att jag något sånär känner till produkten. Det finns faktiskt både riktigt bra säljare - och hemskt dåliga. Min teori är att de dåliga säljarna helt enkelt tröttnat på sitt jobb. Ofta dåligt betalt, sura arbetstider, samma tjat varje dag. Den bästa säljaren har ett genuint intresse i det han säljer, han får ordentligt med utbildning och feedback från företaget/leverantörer samtidigt som han får en bra lön och bra arbetstider. I den lilla kontakt jag haft med musikaffärer så måste jag säga att Jam i Göteborg hittills varit bäst. Jag märkte dock hur han suckade när jag sa att jag skulle återkomma (efter att ha fått ett tiominutersföredrag om Cubase, ljudkort med mera).

Men jag är ju en potentiell kund som skall handla för (i min värld) jäkligt mycket pengar - då har jag också en viss rätt att vara lite jobbig.

Postat
Spinner vidare på säljarsnacket. Jag har jobbat som säljare inom billjud och navigation/multimedia. Jag håller med om att det faktiskt är säljarens jobb att svara på kundens frågor. Samtidigt bör man som kund se till så att man inte kommer in fem minuter innan stängningsdags och kräver en tvåtimmars demonstration av det senaste. Likaså måste säljaren på ett artigt sätt kunna förklara att "just nu har vi som mest folk i butiken - men kom gärna tillbaka i morgon förmiddag så kan vi kika på det där ordentligt".

En säljare måste också tillåtas gå ifrån för att ta ett snabbsälj. En gitarrnisse som bara skall ha ett plektrum väntar nog helst inte i 45 minuter på att säljaren skall ha visat Cubase utan och innan för en annan kund.

Jag brukar ofta observera hur säljare jobbar, jag känner direkt igen en ny/ovan säljare, jag ser när dom ljuger och känner direkt när dom vädrar uppsälj - detta förutsatt att jag något sånär känner till produkten. Det finns faktiskt både riktigt bra säljare - och hemskt dåliga. Min teori är att de dåliga säljarna helt enkelt tröttnat på sitt jobb. Ofta dåligt betalt, sura arbetstider, samma tjat varje dag. Den bästa säljaren har ett genuint intresse i det han säljer, han får ordentligt med utbildning och feedback från företaget/leverantörer samtidigt som han får en bra lön och bra arbetstider. I den lilla kontakt jag haft med musikaffärer så måste jag säga att Jam i Göteborg hittills varit bäst. Jag märkte dock hur han suckade när jag sa att jag skulle återkomma (efter att ha fått ett tiominutersföredrag om Cubase, ljudkort med mera).

Men jag är ju en potentiell kund som skall handla för (i min värld) jäkligt mycket pengar - då har jag också en viss rätt att vara lite jobbig.

håller med om varenda ord...

  • 7 månader senare...
Postat

Var det inte i denna tråden han jam-gubben dundrade in och försvarade sig? Vart har dom inläggen blivit av egentligen?

baloo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

hurrö pluffo, det där var ju inte så farligt.. men vissa tar väl illa vid sig lätt.. förutom exempel 3.. fan vad ägd du blev .. haha!

Redigerat av baloo
dew (oregistrerad)
Postat

Väldigt vad ni hackar på JAM.

Nu har jag bara erfarenhet på JAM akustiskt.

De har alltid bemött mig bra, både i snabbhet och

i bra svar. Kunniga svar.

Annars handlar jag på Musikbörsen i Gävle.

Och de är bra. Kan de inte så hämtar de den som är kunnig på

just det området.

Och kan de inte, så ringer de leverantörerna och frågar medan man väntar.

Spydig kanske de är ibland. men det är jag också. (jag tycker lite rolighet

är roligt).

/dan-erik

Postat

tycker vi skall vara nyanserade....stressigt och så kan det vara i alla butiker.

Det jag kan vända mig emot är det ibland i musikaffärer kan vara 4 anställda som hellre snackar om sin kommande demo....eller lirar själva....än hjälper folk

Samtidigt kan man ju få jättebra kontakt för de kan ägna en halvtimme till att prata skit med dig istället för att jobba.... 🙂

Men en sak jag förundras av både på jam och musikbörsen är varför i hela världen de inte intonerar gitarrena ordentligt när de har så mycket fritid....inget kul för en nybörjare med en gitarr som inte stämmer i banden....risken finns att man lessnar ju

Ser ibland annonser utomlands som meddelar att de intonerar alla gitarre, även lågbudget/instegs...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.