Casperfren Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Jam var fett trevliga i malmö. Sen gick dem i konkurs för ett tag sen /: väldigt synd, de hjälpte en med grejer de inte hade behövt även om man inte alltid köpte. Musikbörsen i malmö gillar jag inte alls. Otrevligt. Sandbergs i malmö har fått bli det nya stället. Malmö musikaffär är också bra. Mvh
rockdemon Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Kika in på Musikalen i Halmstad 😉 Vi är förbannat trevliga, bjuder på kaffe och allt! Jo ni var så trevliga på telefon att jag beställde min esp eclipse från er! Nästa köp blir nog också från er om ni har det jag vill ha dvs...
rockdemon Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Köpte en gitarr i New York för ett par år sedan, var inne på tre olika affärer och provade olika gitarrer. Servicen och framförallt kunskapen hos personalen där var extremt mycket högre än här i Sverige upplevde jag det som. Mina erfarenheter är att personal i usa är mycket trevligare än här. Amerikaner på gatan är ju också jättetrevliga, pratsamma o hjälpsamma. Sen får odm provision i butikerna vilket också pushar dom lite extra...
AnthonyS Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Mina erfarenheter är att personal i usa är mycket trevligare än här. Amerikaner på gatan är ju också jättetrevliga, pratsamma o hjälpsamma. Sen får odm provision i butikerna vilket också pushar dom lite extra... Japp. Det går tusan inte ens att jämföra. Det verkar vara en helt annan grej att jobba i butik/på restaurang etc. där. Ett helt annat tankesätt kring kunden. SÅ stor är faktiskt skillnaden.
SadamJR Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Det blir så om man har minimilön och lever på dricks. Vill ni ha det så här oxå?
ironman Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Japp. Det går tusan inte ens att jämföra. Det verkar vara en helt annan grej att jobba i butik/på restaurang etc. där. Ett helt annat tankesätt kring kunden. SÅ stor är faktiskt skillnaden. Amerikanarna är väldigt serviceminded och är inte rädda för att ta för sig. Från dom är små får dom lära sig att dom tillhör världens bästa land och att dom kan gå hur långt som helst och alla kan leva the american dream. I sverige är det precis tvärtom och det avspeglar sig också genom hela samhället.
AnthonyS Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Amerikanarna är väldigt serviceminded och är inte rädda för att ta för sig. Ja, precis. Jag tror, med betoning på att jag tror - gissar, rent av, att det har att göra en del med hur man ser på sig själv i yrkesrollen som butiks-/restaurangpersonal etc. Här i Sverige är man som gäst ibland snudd på hatad av servitörer osv, eftersom vi i Sverige mer eller mindre instinktivt avskyr att serva varandra. Vi får med oss från barnsben att vi inte ska behöva passa upp på någon, och att ingen är för mer än vad man själv är (vilket givetvis är sant, men det tar ju sig sådana uttryck i yrkeslivet att man börjar undra). Här vill man så att säga under inga omständigheter "passa upp" på någon annan, även om jobbet ifråga innebär arbetsuppgifter som tangerar den gränsen. Vi är helt enkelt inte service minded. Alls. Jag har innan jag började plugga jobbat inom restaurang- och turismnäringen tillräckligt för att sett detta exemplifieras alldeles för många gånger. Några exempel; "Åh, jävla dryg gubbe där borta alltså. Han bara viftar med handen och förväntar sig att man ska komma springande." - Servitris "Jag sa att man inte kunde genomföra en sådan bokning, och då tyckte han att det var dåligt. Sån skit ska inte jag behöva ta på jobbet." - Bokningspersonal, en av Sveriges största skidanläggningar "...och då sa han (chefen) att jag kanske skulle försöka vara lite trevligare mot gästerna. Vad f*n, han ska vara glad att jag är här över huvud taget!" - Annan servitris Ja, du ser ju vart det är på väg. I Sverige hamnar således oviljan att serva sin kund/gäst (eller till och med chefen. Detta måste vara det enda land i världen där man på fullt allvar menar att man gör chefen en tjänst om kommer till jobbet) framför viljan att göra ett bra jobb. I USA känns det som att det är precis tvärt om. Lägg därtill det faktum att lönen betydligt oftare är kopplad till prestation än här. 1
Hellpig Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Det blir så om man har minimilön och lever på dricks. Vill ni ha det så här oxå? Om man blir trevlig av minimilön så verkar det ju skitlätt att lösa problemet med sur servicepersonal i butiker o resturanter. Bara sänka deras löner så är det kirrat. Grymt bra tips! Sorry jag var tvungen att bli lätt sarkastisk för en stund. Och off topic. 3
SadamJR Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Om man blir trevlig av minimilön så verkar det ju skitlätt att lösa problemet med sur servicepersonal i butiker o resturanter. Bara sänka deras löner så är det kirrat. Grymt bra tips! Sorry jag var tvungen att bli lätt sarkastisk för en stund. Och off topic. Det verkar som om du kunde må bra av minimilön själv.
AnthonyS Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 (redigerat) Om man blir trevlig av minimilön så verkar det ju skitlätt att lösa problemet med sur servicepersonal i butiker o resturanter. Bara sänka deras löner så är det kirrat. Grymt bra tips! Sorry jag var tvungen att bli lätt sarkastisk för en stund. Och off topic. Självklart finns baksidor med den "amerikanska" modellen. Således vill jag inte med mitt inlägg politiskt förespråka lägsta möjliga lön med resultatstyrd provision - jag vet av egen erfarenhet att just det faktum att man tjänar en nedpressad minimilön kan få en att bry sig ännu mindre om sitt jobb och huruvida man sköter det väl eller inte. Men - det finns verkligen en utbredd attityd här där kunden/gästen per definition är en idiot, som förmodligen kommer att innebära extra arbete. Det finns givetvis också undantag, både här och over there. Jag har blivit otrevligt bemött i amerikanska musikbutiker, och jag har blivit så hjärtans väl omhändertagen av butikspersonal och serveringspersonal här i Sverige, så hugget i sten är det ju inte. Men både jag och min flickvän reagerade verkligen med ett stort "Oj, vad trevliga alla är." när vi anlände till USA och besökte restauranger och butiker. Det är inte lika ofta man gör det här, om man säger så. EDIT: Skriver slarvigt. Redigerat 25 oktober 2012 av AnthonyS
AnthonyS Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Det blir så om man har minimilön och lever på dricks. Vill ni ha det så här oxå? Minimilön finns även här.
AnthonyS Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 [...] - jag vet av egen erfarenhet att just det faktum att man tjänar en nedpressad minimilön kan få en att bry sig ännu mindre om sitt jobb och huruvida man sköter det väl eller inte. [...] ...vilket vid närmare eftertanke kanske säger mer om mig än om systemet med minimilöner. Vad vet jag. 😛
Horras Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Haha, jag trodde jag var den enda som kände mig konstigt bemött i musikaffärer. 95% av alla gånger blir man behandlad som luft eller idiotförklarad för att man har en fråga. En klassiker är ju också "vi skickar en beställning imorgon, så den är här om 4 dagar". Det är synonymt med "skickar beställningen om 1 vecka, den är framme när du har glömt av vad du har beställt."
SadamJR Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Tycker fortfarande att om man som betalande kund tar skit, så har man i stort sett fått vad man förtjänar. Ska inte peka ut nån den här gången dock, men ni vet vilka ni är.
Die Hard (oregistrerad) Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Vilket trams. Vill du ha namn och adress, eller? Och en bild. Det blir så om man har minimilön och lever på dricks. Vill ni ha det så här oxå? Dummaste inlägget på länge och visar hur lite du vet.
Die Hard (oregistrerad) Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 . Men - det finns verkligen en utbredd attityd här där kunden/gästen per definition är en idiot, som förmodligen kommer att innebära extra arbete. Servicen i Sverige tillhör verkligen inte toppen av länder. Utländska turister har också klagat över den dåliga svenska servicen. Men både jag och min flickvän reagerade verkligen med ett stort "Oj, vad trevliga alla är." när vi anlände till USA och besökte restauranger och butiker. Det är inte lika ofta man gör det här, om man säger så. Som sagt var inget är hugget i sten men de har en vettigare syn på serviceyrken än här generellt.
Bangsi (oregistrerad) Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 (redigerat) Haha, känner verkligen igen mig. Har vart med om arrogans och hånande butikspersonal på Musikbörsen ett par gånger, fast senast jag var där var de rätt trevliga, kanske berodde på min egen attityd och världsvana uppsyn (ja man får anstränga sig när man besöker musikaffärer, har jag lärt mig 😛). Jag får en känsla av att personalen i musikaffärer - åtminstonde den äldre generationen - lever i nån slags matcho roddar-/rockmusiker-bubbla där man ska ha lite hård jargong och veta allt om det tekniska. Percy Tårar eller vad det var för serie har ju nån bra musikaffärssketch med Jonas Inde och Henrik Schyffert som beskriver deras personighet ganska bra. "Matte, Börsen, hej!" Personligen föredrar jag att handla just musikinstrument i fysiska butiker framför nätet, inte minst för att jag kan gå dit och testa prylarna "hands on" och köpa dem direkt på plats (förstås). Så jag hoppas att man får ha dem kvar. Redigerat 26 oktober 2012 av Bangsi
oscarb15 Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 kan berätta om Musikbörsen i göteborg, tror dom kallar sig 4sound numera dock. Jag gick dit, Pro Tools 10 hade just släppts och jag tänkte vara snabb och köpa Pro tools 9 för att få uppgraderingen till version 10 gratis och därmed spara sisådär 1500:-. Jag säger hur det ligger till, och butikspersonalen förstår precis, och innan jag ens själv hinner säga att jag det är uppgraderingen till tian jag är ute efter, så säger dom själva mycket entusastiskt OCH SÅ KOMMER DU FÅ UPPGRADERINGEN TILL VERSION 10 HELT GRATIS! BRA VA?! Detta lät ju svinbra, och dom var ju helt med på noterna. Jag slog till. Tyvärr så hade dom inte detta inne, men skulle beställa, och jag fick vänta en vecka. En vecka gick. ingenting hände. två veckor gick. får ett sms om att mitt paket har anlänt! Springer dit, är redo att betala och springa hem och uppgradera till version 10. Står i butiken i ca 1 timme innan jag får hjälp. Inte för att det var mycket kunder utan för att alla sprang och gömde sig, diverse kompisar skulle hälsas på, datorn skulle smekas osv. Tillslut hade det bildats en lång kö med folk som ville ha hjälp och då antar jag väl att dom tyckte att dom får väl hjälpa några stackare för att skingra folkmassan, Hur som helst, när jag väl får hjälp, så är det tydligen fel version, och att jag ska få pro tools 10 direkt som kartong och lovar att skicka tillbaks pro tools 9 och ta in pro tools 10, helt utan några omkostnader. detta skulle ta cirka en vecka. en vecka går, ingenting. två veckor går, och jag beslutar mig för att ringa och se hur det går för dom. "Vi har pro tools 9 här som du inte har hämtat ut, den har varit här i snart två veckor" Försöker förklara för dom men dom ber mig att komma in i butiken för att det är lättare att snacka där. sagt och gjort, jag åker dit och efter ungefär samma väntetid som sist av ungefär samma anledningar (denna gången fick dock kompisar gå före i kön osv... herregud) så slutar det med att jag går hem tomhänt. Dom sa i princip att det spelar ingen roll att dom lovade mig pro tools 10 - 2 gånger - utan att jag fick ta nian eller inget. Kom i kontakt med Baskim på Meta4, och han sa att det skulle bli svårt att ordna pro tools 10 billigt såhär sent, men om jag köper Eleven rack så får jag det med. Han gav mig ett grymt pris som var klart under tyskens pris och jag fick gå hem direkt med min nya leksak. kunde till och med delbetala utan ränta. Jag är ingen gitarr snubbe men Eleven rack var ett grymt köp för att dra mina synthar igenom, och jag har haft skitkul med den. Notera att jag bor 4 mil från musikbörsen, och fick åka fram och tillbaks 4 gånger för att komma hem tomhänt. Det är en total bussresa på 8 timmar. Jag sätter aldrig min fot på musikbörsen igen, det är den sämsta butiken jag någonsin har varit i. Folk kanske tycker att det är tråkigt att de fysiska butikerna får stänga, men musikbörsen måste fan bort. Däremot så vill jag att Meta4 ska finnas i all evighet, så ska ringa dom idag och spendera 20.000, vilket dom förtjänar 😉
vonrandom Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Jag känner också igen detta, och det var tyvär ifrån andreassons musik. Jag gick in i affären och skulle fråga en kille som jobbar där(som jag sätt jobba där förut alltså) om han hade fått in några ny gittarer: - Ursäkta, har du möjligtvis några nya gitarrer inne? - Hur vet du att jag jobbar här, säger killen nonchalant och går där ifrån. Ett ord, MONGO!
Ekstasis Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Jag känner också igen detta, och det var tyvär ifrån andreassons musik. Jag gick in i affären och skulle fråga en kille som jobbar där(som jag sätt jobba där förut alltså) om han hade fått in några ny gittarer: - Ursäkta, har du möjligtvis några nya gitarrer inne? - Hur vet du att jag jobbar här, säger killen nonchalant och går där ifrån. Ett ord, MONGO! haha ja...Mongo verkligen 🙂 Hade han arbetskläder på sig ? kanske var så att han var där på sin fritid.
sofist Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 besitter man inte någon som helst rennomè el har ett presspass att skylta med blir man uppenbarligen behandlad som skräp. Tacka vet jag postorder. Men jag måste säga att i gbg har det blivit bättre på sina ställen, handlar i huvudsak trumrelaterat.
Wonko Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Tacka vet jag Musikanten i Skellefteå. Jag behövde inte ens uppge mitt namn när jag skulle köpa ny gura och de bara hade en sån jag ville ha i Umeå. Han som jobbade där visste det, förutom en bokstav som han satte på fel plats. Innan dess hade jag mest köpt kablar och småtjafs. De bjuder dessutom alltid på kaffe och kakor när man kommer.
sofist Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Tacka vet jag Musikanten i Skellefteå. Jag behövde inte ens uppge mitt namn när jag skulle köpa ny gura och de bara hade en sån jag ville ha i Umeå. Han som jobbade där visste det, förutom en bokstav som han satte på fel plats. Innan dess hade jag mest köpt kablar och småtjafs. De bjuder dessutom alltid på kaffe och kakor när man kommer. så skall det vara. då kommer man ju igen.
Terror Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 var inne på 4sound (södermalm, sthlm) idag och köpte mig en Kemper. Blev väldigt trevligt bemött. Fick testa och han satt och förklarade en massa och vi skrattade och skämtade om trummisar ihop. Fin kille! Rakad och mustach.. can't go wrong with that.
Filip95 Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Dalmas som man är så lär man ju rekommendera Musikcenter Falun/Borlänge. Trevlig och kunnig personal! 🙂 Om ni nån gång skulle ha vägarna förbi Orsa utanför Mora så kan jag även rekommendera Hellzephyrs Musikaffär. Kanske inte så mycket studio/inspelningsprylar, men definitivt värt ett besök för alla gitarrmuppar 😎 Är även återförsäljare av ståbasar och diverse tillbehör. Även här är personalen både kunnig och trevlig. http://www.hellzephyrmusik.se/index.htm
DMM Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Deluxe Music i Stockholm! Fantastiska människor och alltid professionella och artiga, och dessutom jäkligt roliga. Jag brukar bjudas på kaffe, och inte något snabbkaffe, utan deras eget personal-kaffe i riktig kopp. Finns inget kaffe så brygger dom gladeligen 🙂 Det brukar aldrig vara några problem att få "paket"-rabatt heller om man nu handlar en del. Massor med kärlek till DLX!!
sofist Postat 26 november 2012 Postat 26 november 2012 Härligt att läsa om positiva upplevelser, mer sånt.
Hjorten Postat 27 november 2012 Postat 27 november 2012 Man får ju hoppas att dom som blivit illa behandlade hör av sig till respektive butikschef på ett sakligt sätt så att det faktiskt kan bli någon förändring/förbättring.
Ludwig Koz Postat 12 februari 2013 Postat 12 februari 2013 Nej, nu är jag för trött på den tråkiga attityden hos butikspersonalen i diverse musikaffärer. Gav Jam chansen den här gången och det ångrar jag djupt, otrevlig personal och världens sämsta service. Från och med nu kommer jag enbart handla från Thomann och jag hoppas innerligt att de flesta butiker går i konkurs så att all hipster-personal inser att dom inte är några jävla rockstjärnor som skriver hitsinglar till vardags. 😆
Jay Postat 12 februari 2013 Postat 12 februari 2013 Har haft liknande upplevelser, sjukt otrevliga i göteborg, på före detta 4sounds och MUG.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.