ironman Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 (redigerat) Jag blev utskälld häromdagen när jag skulle tjacka hörlursförstärkare och påpekade att Thomann hade samma modell för 149:- som 4sound sålde för typ 500. "Man ska inte handla på Thomann... bla bla bla". Ska fan sluta handla helt på 4sound, dom har ju ändå ingen koll på grejorna. Känns lite som ett Samhall för musiker. Vilken dåre, men svenska affärer är tydligen trötta på att vara "provrum" åt thomann. Det var en som jobbar på ett av dom stora bolagen som berättade det för mig. Det går inte alls så bra nu. Jag fattar inte varför tysken kan vara så mycket billigare än här, för när vi handlar av thomann betalar vi svensk moms. Är det dom som har agenturerna på instrumenten i sverige som är boven i dramat. Tex thoman tar 1200kr för en kramer och på luthmans hemsida står det att priset är 2400kr Lite ot sorry allihopa Redigerat 17 oktober 2012 av ironman
D Vibe Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Vilken dåre, men svenska affärer är tydligen trötta på att vara "provrum" åt thomann. Det var en som jobbar på ett av dom stora bolagen som berättade det för mig. Det går inte alls så bra nu. Jag fattar inte varför tysken kan vara så mycket billigare än här, för när vi handlar av thomann betalar vi svensk moms. Är det dom som har agenturerna på instrumenten i sverige som är boven i dramat. Tex thoman tar 1200kr för en kramer och på luthmans hemsida står det att priset är 2400kr Lite ot sorry allihopa Antagligen köper de in större lager av instrumenten och studioprylarna så att de kan deala till sig lägre inköpspriser..
AnthonyS Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 Precis. Det skulle inte förvåna mig om Thomann ensamt köper in större mängder av många varor än svenska grossister gör till hela sverige.
Cloudman Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 pluffo ett tips nästa gång. Får du väl se till att dina frågor inte kan användas emot dig 😆 jag själv är typiskt duktig på sånt så jag håller mestadels tyst 😄
ironman Postat 14 september 2012 Postat 14 september 2012 (redigerat) Antagligen köper de in större lager av instrumenten och studioprylarna så att de kan deala till sig lägre inköpspriser.. Precis. Det skulle inte förvåna mig om Thomann ensamt köper in större mängder av många varor än svenska grossister gör till hela sverige. Ja det kanske är så, men fortsätter detta med att man kan spara mycket pengar på att handla från tyskland, usa osv så tror jag tyvärr att inom 5år så har vi inte några butiker kvar i sverige. Och detta måste alla inblandade (butiker, argenturer, branschfolk)redan förstå. Redigerat 17 oktober 2012 av ironman
rockdemon Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 I min enfald gjorde jag ännu ett försök att besöka 4sound folkungagatan och Slagverket i sthlm när jag nu skulle köpa mig ett digitalt trumset. Jag vill ju handla i affär istället för internet oavsett vad jag köper för pryl. Men även denna gång gick jag ut ur bägge butikerna sur o irriterad och fick söka på internet istället. De fyra senaste instrumenten(samtliga har kostat mellan 10-20papp) jag köpt har blivit på internet pga den taskiga attityden så 4sound i sthlm. Jag kan inte förstå att dom inte bemöter en bättre, dom borde ju verkligen vara supertrevliga så att man ska vilja handla hos dom istället för att beställa på internet. O jag har inte bara beställt från thomann utan även från musikalen i båstad som är väldigt trevliga... Jag hoppas verkligen att dom stänger igen 4sound butikerna på söder och öppnar nya dressman eller nåt annat elände i lokalerna... 2
SadamJR Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Och varför ber du inte att få tala med chefen och klargör för varför du gör dina inköp på nätet i fortsättningen. Passiv aggressivitet är det fånigaste som finns. 1
rockdemon Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 (redigerat) Att en butik ej har koll på sina anställda är ju inte upp till mig att styra upp. Det ska ju deras personalansvarige ha koll på. Det har inte jag betalt för. Får jag dålig mat på en restaurang går jag inte dit igen, jag tänker inte gå ut till köket och lära kocken laga mat... Samt att jag sedan avråder andra att gå dit, man ska inte sponsra skit... Redigerat 17 oktober 2012 av rockdemon
SadamJR Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Att en butik ej har koll på sina anställda är ju inte upp till mig att styra upp. Det ska ju deras personalansvarige ha koll på. Det har inte jag betalt för. Får jag dålig mat på en restaurang går jag inte dit igen, jag tänker inte gå ut till köket och lära kocken laga mat... Samt att jag sedan avråder andra att gå dit, man ska inte sponsra skit... Får man dålig mat på en restaurang skickar man tillbaka den. Det kan vara svårt för den som är ansvarig att veta om ingen säger ifrån. Det är naturligtvis inte "ditt jobb", men en ryggrad och lite stolthet sitter inte ivägen. Det är väl inte så att du är något av ett kräk? 2
Izy Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 (redigerat) Chefen ska absolut ha koll på vad som försiggår i hans butik. Ofta är det han/hon som är boven i dramat Det är absolut inte kundens ansvar imo Redigerat 17 oktober 2012 av Izy
Mr Keys Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Å andra sidan har musikaffärerna hygglig koll på vad som skrivs i dessa trådar, så att klaga tex här bör ge viss effekt om de är någorlunda seiösa. "Ryggrad" har inget med saken att göra, man reagerar på dålig service på olika sätt helt enkelt.
D Vibe Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 (redigerat) Får man dålig mat på en restaurang skickar man tillbaka den. Det kan vara svårt för den som är ansvarig att veta om ingen säger ifrån. Det är naturligtvis inte "ditt jobb", men en ryggrad och lite stolthet sitter inte ivägen. Det är väl inte så att du är något av ett kräk? Jag skulle aldrig våga klaga på mat på en restaurang 😮 .. skulle äta upp det och aldrig gå dit igen. Feg och ryggradslös, that's me. Edith: Är iallafall ärlig med min feghet 😑 Redigerat 17 oktober 2012 av D Vibe
SadamJR Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Jag skulle aldrig våga klaga på mat på en restaurang 😮 .. skulle äta upp det och aldrig gå dit igen. Om du ändå aldrig skulle gå dit igen kan du väl lika gärna säga ifrån och aldrig gå dit igen. Fattar inte detta. Vad tror ni ska hända? Civilkurage anyone?
D Vibe Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 (redigerat) Om du ändå aldrig skulle gå dit igen kan du väl lika gärna säga ifrån och aldrig gå dit igen. Fattar inte detta. Vad tror ni ska hända? Civilkurage anyone? Konfliktsrädsla.. edith: .. konfliktsrädsla med såna jag inte känner så väl. Redigerat 17 oktober 2012 av D Vibe
Die Hard (oregistrerad) Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Får man dålig mat på en restaurang skickar man tillbaka den. Och får en ny tallrik med spott på med om man säger fel ord om man klagar på maten.
SadamJR Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Och får en ny tallrik med spott på med om man säger fel ord om man klagar på maten. Är du oxå en fegis? Där ser man.
DannyDisorder Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Tumme ner för Jam på Roslagsgatan i Sthlm. Otrevlig och ointresserad personal som springer runt och leker upptagna än hjälpa kunderna i butiken.
Die Hard (oregistrerad) Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Är du oxå en fegis? Där ser man. Har jag sagt det? Det säger mer om dig än mig att du antar det.
Die Hard (oregistrerad) Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Tumme ner för Jam på Roslagsgatan i Sthlm. Otrevlig och ointresserad personal som springer runt och leker upptagna än hjälpa kunderna i butiken. Byt JAM mot 4sound på söder så är det samma sak. Däremot de på Fridhemsplan är väldigt bra, engagerade och kunniga.
JJRockford Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Är du oxå en fegis? Där ser man. En helanonym forum-medlem som mest verkar i chatt-avdelningen och sällan har annan input än små försök till att provocera kanske ska vara lite försiktig med att kalla andra för fegis? 2
JJRockford Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Ja det kanske är så, men fortsätter detta med att man kan spara mycket pengar på att handla från tyskland, usa osv så tror jag tyvärr att inom 5år så har vi inte några butiker kvar i sverige. Och detta måste alla inblandade (butiker, argenturer, branschfolk)redan förstå. De som har musikaffärer måste väl ändå fatta att även om dom inte kan konkurrera med pris, så skulle dom ändå kunna tjäna rätt bra på att vara lite service-minded. Har själv precis samma erfarenhet som Rockdemon av 4sound i Stockholm, speciellt den på Folkungagatan. Ointresserade och ibland på gränsen eller över till att vara otrevliga. Även om jag bara kommer in och ska köpa lite patchkablar, så kan ju mitt nästa inköp vara ett PA-system. Får dock säga att 4sound på Drottninggatan (tidigare Sveavägen) har varit ok när jag varit där, och likadant med Deluxe Music vid Fridhemsplan. Den senare hade riktigt bra service. Tror att de flesta, hur knapert det än kan vara för musiker, inte endast ser till exakt det pris man betalar för en viss vara. Vetskapen om att få kunnig och god service, flexibilitet vid brådskande ärenden o s v kan alldeles säkert oftast väga upp lite högre priser.
SadamJR Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 En helanonym forum-medlem som mest verkar i chatt-avdelningen och sällan har annan input än små försök till att provocera kanske ska vara lite försiktig med att kalla andra för fegis? Vilket trams. Vill du ha namn och adress, eller?
MotherOfSound Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Kika in på Musikalen i Halmstad 😉 Vi är förbannat trevliga, bjuder på kaffe och allt! 1
GeorgieFree Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Musikpunkten eller 4sound...varierad servicenivå. En del väldigt ohjälpsamma och får en att känna sig dum i huvet men andra är trevliga. JAM går jag inte till mera Thomann i tyskland är bra om man vet exakt vad man vill ha, men ska det reklameras blir det galet krångligt och de saknar sortiment, mest det som säljer mest dvs svårt få tag i riktigt hög kvalitet och känns väldigt osäkert om varorna går sönder i transporten med tanke på hur utkörarna hanterar paketen :-S 4sound på Sveavägen var mycket serviceinriktade och respekterde mina önskemål, köpte min första studio där. 4sound på söder har jag lämnat för något år sedan. Deluxe music köper jag in på just nu. Det e lite segt och oordning och svårt få samma person att hjälpa till, och de strular till det ibland men de ser alltid till att fixa till det även om de måste bli tillsagda att nu vill jag att ni ordnar upp detta. Dock är kunskapen oerhört hög hos en del personal på Deluxe music och de har all sort of sortiment även om det e beställningsvaror men de KAN TA HEM. De vill också sälja och framför allt tarde en på allvar. Däremot kan det vara väldiga väntetider där. XL bygg i Trollbäcken är helt fantastiska på service!!!!!! när det gäller studiobygge material. Det e så hög nivå att man skulle vilja betala 10% extra för man mår bra när man går därifrån. Även utkörarna(de har sina egna som också jobbar på XL bygg själva) har trevligt sätt och servicenivå. Glasmästeriet i Tyresö är att rekommendera varmt. Bauhaus i Länna suger.Det e nästan så man mår illa när man MÅSTE dit och köpa grejer. Deluxe musickommer få några 100.000 av mig så det e bara att gratulera till att de är seriösa och tar mig på allvar. Gillar hög servicenivå, de försöker se mina behov och önskemål och sälja rätt saker och tipsa om att köpa mer saker men bara sånt som man faktiskt inser att det e ju bra att ha!!! Sennbergs e ju egentligen bara leverantörgrossist men de ställer alltid upp med råd och har mycket hög kunskap.
JJRockford Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Kika in på Musikalen i Halmstad 😉 Vi är förbannat trevliga, bjuder på kaffe och allt! Här kan jag helt klar instämma, handlade mycket där eftersom jag bodde i Halmstad några år. Och Musikalen är definitivt en affär som väger upp att dom ibland är lite dyrare än hos Thomann (märk väl att jag säger "ibland" 🙂) med bra bemötande. Vilket trams. Vill du ha namn och adress, eller? Nejdå, jag bara påpekade det lätt orimligt i att helt anonymt kalla andra för fega.
Rillepaz Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Jag skulle köpa ett Traktor a6, digital lösning att dja med ljudkort och tidskodade skivor en fredag. Jag personligen hade inte tid att hämta ut det då det var en beställningsvara och jag slutade jobba efter att dom stängde så jag skickade min flickvänn att hämta ut paketet. Jag trodde att jag skulle behöva extra RCA kablar så jag sa åt henne att köpa så korta som möjligt. Det var den ända informationen hon fick. Hon berättade senare när jag mötte henne på hennes jobb att dom var jättetrevliga, och min flickvän som inte kan någonting om musikutrustning fick så mycket hjälp. Hon fick med sig allt paketet med a6kortet och två rcakablar, hon blev inte påtryckt något annat. Detta var på andreassons musik i göteborg.
Frekvensspektrumanalysator Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Ja, Deluxe i sthlm är faktiskt jävligt softa. Jag har gått in där flera gånger och ställ rätt jobbiga Pro Tools-frågor, och även om dom inte har kunnat svara på allt så har dom varit extremt trevliga.
Top Floor Studios Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 (redigerat) I Göteborg rekommenderar jag oftast Andreasson Musik, Freddans och Buller&Bång. Dom andra är också bra, men det finns inget som slår en bra relation. Dessutom är det skönt att veta att man kan skicka sina studiogäster till en affär som ligger nära och som vi har bra relation med, och veta att dom får bästa möjliga mottagande oavsett om det är ett plektrum eller en ny Gibson som ska köpas, eller en gitarr som ska lagas. Redigerat 19 oktober 2012 av Top Floor Studios
vmbr Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Köpte en gitarr i New York för ett par år sedan, var inne på tre olika affärer och provade olika gitarrer. Servicen och framförallt kunskapen hos personalen där var extremt mycket högre än här i Sverige upplevde jag det som.
BluesBoy Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 4Sound i Täby har jag bara bra erfarenheter av. Uppsala Musikverkstad är också bra. Online är det till största delen emusic.se nu för tiden.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.