Jump to content
Annons

Taskig attityd i musikaffärer


Pluffo

Recommended Posts

På Musikbörsen i Uppsala är det väldigt olika från gång till gång. Ibland är de jättetrevliga, ibland är de totalt ointresserade av sina kunder. Ibland känns det som att deras problem är att de är alldeles för mycket butikspersonal på för få kunder. Flera gånger har jag upplevt att de står 3-4 stycken bakom disken och snackar, skämtar och skrattar. Så pass att man känner sig väldigt obekväm med att gå fram. Känns som de tycker man stör när man kommer och vill köpa något.

Har därför sedan något år tillbaka bestämt mig för att bara handla på Musikverstan som ligger några stenkast därifrån, och så har det också blivit och kommer att förbli. Mycket mindre, intimare affär, supertrevlig personal som alltid känner igen en och hälsar och kan svara på ens frågor (har till och med hänt att de hälsar när jag är ute och går på stan och de inte varit i tjänst :rolleyes:).

Creds till Musikverstan i Uppsala alltså!

jag gillar musikverkstan aswell.. har vart där inne två ggr. o jädrar vilka sweetass prylar dom har inne ibland.. hittade en DW-virvel där som var helt underbar. hade inte med mig pengar, men hade jag haft det hade den stått här o blänkt!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tro det eller ej, men det finns musiker som går in helt och hållet på att spela på sitt instrument. och nej, jag är INTE en av dom!! 🙂

hade en polare som spelar/spelade extremt teknisk snorsnabb dödsmetall med influenser av Us-döds, och han visste inte ett skvatt om sina prylar..så jag fick hjälpa honom att välja instrument!! 🙂

men skoj var det

Link to comment
Dela på andra sajter

man är ju dum i huvet om man inte bryr sig om egenskaperna på sitt instrument eller sin utrustning om man håller på med musik. det blir så mycket svårare för en själv att vara beroende av andra hela tiden.... men det finns ju vissa som vägrar lära sej saker så....

Link to comment
Dela på andra sajter

man är ju dum i huvet om man inte bryr sig om egenskaperna på sitt instrument eller sin utrustning om man håller på med musik. det blir så mycket svårare för en själv att vara beroende av andra hela tiden.... men det finns ju vissa som vägrar lära sej saker så....

🙂

jag vet!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag har förstås en mängd musikaffärsupplevelser. Här är en lite kul / charmig / övertro på nya tekniken som kom. Jag är då förstås syntnörd. Brukade drömma om en Juno 2:a när jag var i tonåren. Många herrans år sedan nu. Sedan kom Roland S-10 - en sampler. Man tappade ju fullständigt hakan. Helt. "Om du tjackar den här så kan du få sampla av alla våra syntar med den sen, så har du alla ljud du vill". Det roliga är att man trodde på det och gick hem till päronen och skröt om den nya samplern som gjorde att man kunde få ALLA syntar och den kostade BARA som EN synt! Riktig Dr Evil-känsla där; "all keyboards of the WORLD" med kisande ögon. Lyckligtvis förstod jag att man inte kunde bygga ljudet på samma sätt i en sampler, så det blev en Juno 2:a ändå, till slut. Fast idag skulle jag allt vilja ha en S-10 i alla fall. För den är fortfarande väldigt snygg. Controller, liksom. Någon som har en välvårdad till övers? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

I somras hjälpte jag som kund en annan kund när jag hörde att försäljaren inte riktigt hade en susning om nått... och nej, det var inte en tjusig ung dofsig blondin...

Det var akustiska gitarrer. Unge killen kunde faktiskt spela och jag hörde att han inte körde de vanligaste "testlåtarna" och "imponera-i-musikaffär-riffen". Sedan frågade han nått, och försäljaren diskuterade i stort sett bara pris och märken.

Sedan, så råkade försäljaren peka på den gitarren som JAG satt och provade, och började snacka om den. Sedan när jag lämnade över gitarren till unge killen, så gick försäljaren och lämnade - faktiskt - killen i fred att prova den med inbyggda mickar och så vidare, då började jag tala om för killen vad försäljaren hade snackat för dynga, och vad han EGENTLIGEN skulle vara uppmärksam på och titta på gitarrer... jag visade exempel med att plocka fram andra guror, och hur han skulle kolla intonation och grejor.

Han tittade lite konstigt på mig, men provade på och log när han fattade att jag hade rätt i all det jag påstod om halsar, intonation och annat. Jag tyckte det var lite märkligt att killen kunde spela såpass bra (hans ålder och spelstil avslöjade att han nog spelat rätt så mycket sen åtminstone före 10 års åldern) men ändå inte lärt sig alla FÄLLOR man kan gå i när man tjackar guror. Eller vad man skall titta efter.

Här hjälpte man en kille köpa gura ifrån en affär eller försäljare som man egentligen inte tyckte förtjänade det!  😄

Jag fick ingen provision och jag har aldrig jobbat i musikaffär. Jag är alldeles för ärlig!  😄

Du ska ha en stor eloge för din heroiska insats! Första klassens instrumenthjälpsmedalj 🙂

Killen du hjälpte måste ha blivit dig evigt tacksam för din ärliga hjälpsamhet.

Genom åren har jag lärt mig mycket om guror mm tack vare min vetgirighet och goda vänner som jag rådfrågat.

Men alla tänker inte på att de borde lära sig mer om instrumentet än att spela. Jag känner igen det du beskrev när jag gått in i vissa musikaffärer och hört taffliga försäljarargument.

Det pratas mycket om nyss gjorda prissänkningar, gratis strängset, fin finish mm. Inte om det som gör att man kan skilja sämre instrument från bra.

Bästa tipset till nybörjare är att alltid ta med sig någon som kan spela och som kan instrumentet i fråga, som kan hjälpa dig välja instrument istället för att lita på musikaffären.

Om du inte känner någon, fråga en kund i affären som provar en gura och som verkar duktig. Du blir säkerligen hjälpt eftersom denne också söker ett bra instrument.

Självklart finns det superbra musikaffärer med kunniga anställda som tar sig tid, men som nybörjare skulle jag inte schansa.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ska printa ut en liten lapp som jag ska ge till "försäljaren"

med uppmaningen att han/hon ska ge den till sin chef där det står

Ok, jag erkänner,

jag är betald av konkurenter för att skrämma bort kunder

och jag har bra betalt.

upp till kamp mot dumma arroganta dj*&%¤# idioter 😏

appropå ingenting,

jam i stockholm vill inte sälja något till mig 🙂

Redigerat av TordA
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså är det inte väldigt inviduellt? En säljare kan ha en dålig dag och du vara på fel plats vid fel tillfälle? Visst, jag håller med om att det finns divor men dessa tappar för många kunder i slutet iallafall.

Personligen så gillar jag Musikbörsen i Uppsala. De har alltid behandlat mig med respekt och jag har har även visat detta tillbaka. De är inte sena på att svara på en fråga och jag som kund är inte rädd att ta för mig. Varför känner folk så? Jag menar jag vill ju ha de bästa grejjorna för de lägsta priset då är det ju upp till mig att ta reda på så mycket som möjligt. Att en försäljare beter sig illa spelar ingen roll.

Iallafall Musikbörsen i Uppsala gillar jag då de är roliga att prata med och de har en massa konstigheter för sig 😏 Sist jag var in där så köpte jag ett ljudkort och fick en massa plektrum med mig bara för att det var "den internationella pelktrum dagen" som expediten sa. Och nej - jag gav inte en krona för det + att jag fick prutat pris på ljudkortet och en spritt ny gitarr kabel med. Det kallar jag service 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak med de stora kedjorna som i alla fall jag tycker är kass är detta;

Går man in och kollar deras webbplats, t ex Musikbörsen och Musikcentralen (Sound on Sound) så har de massor av prylar... sedan kommer du till butiken och det finns bara 10 % där. Jag har två exempel av detta bara i sommar:

Kollade efter ett litet keyboard, typ 24-manual. Musikcentralen har minst 10 sådana på sin webbplats. Kom dit - fanns ett. Nä, det är det vi pushar för just nu. Jaha? Men alla de som finns på er hemsida? Ja, vi kan ta hem ett åt dig. Jamen tänk om jag inte vill ha det då? Adjöss.

M-börsen - hade alla färger av Fender Jazz bas. Så länge färgen var sunburst.

Jag klagar inte direkt på dessa butiker och inte heller är bemötande på något sätt dåligt (inte alltid i alla fall) men det retar mig. Vill jag köpa en vit jazz bas så vill jag fan inte komma hem med en svart-röd-gul dito. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

KUl att höra att det verkligen är såhär. I min lilla stad (borås) finns det inte så många musikaffärer direkt men personalen i de affärer som finns är helt outhärdliga människor, ganska upptjäftiga och onödigt sarkastiska.

Många många gånger då man har gått in där för att köpa nåt så simpelt som plektrum har man sedan kommit ut ur butiken och kännt sej mer eller mindre förolämpad, jävligt onödigt bara... Gött att se att det är samma sak i öriga delat av landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen trist att höra att det är så mycket problem i butikerna. Som säljare måste man ju i första hand - tillsammans med kunden - försöka komma fram till vad kunden verkligen vill ha och behöver, så att han blir nöjd med sitt köp och inte känner att en säljare har prackat på honom något han egentligen inte var ute efter. Bara för att marginalen är större på en annan pryl än på den som kunden frågar efter, eller för att det finns för många av en pryl på lager för stunden, så innebär det ju inte att man ska snacka skit om det kunden egentligen ville ha, bara för att kunna sälja den andra prylen till honom i stället. Med dålig behandling av kunderna, så bidrar man ju till att kunderna - som ju faktiskt är de som betalar löner, lokalhyra etc - söker sig till andra ställen...

Man kan ju hoppas att ledningen för de kritiserade butikerna läser denna tråd och på så sätt blir varse eventuella attitydproblem hos personalen och kan göra något åt det. Annars kommer ju butikerna att självdö efter hand. 😄

Sedan är det ju naturligt att en butik inte kan ha ALLT på lager. Då skulle de behöva ha lager på åtskilliga miljoner - som minskar drastiskt i värde när det kommer nya modeller av allting, ett par gånger om året och alla väntar sig att köpa de gamla modellerna svinbilligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det ju naturligt att en butik inte kan ha ALLT på lager. Då skulle de behöva ha lager på åtskilliga miljoner - som minskar drastiskt i värde när det kommer nya modeller av allting, ett par gånger om året och alla väntar sig att köpa de gamla modellerna svinbilligt...

Nej, jag håller med dig fullständigt där men att på sin webbplats ha 10x mer ger inte ett särskilt seriöst intryck heller. Kan man inte uppdatera webbplatsen så kan man lika gärna bara ha sin logga där med adress o telefonnummer. Min åsikt så klart. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Den bästa musikäffären i Umeå är Frii´s Musik!! Så jävla skön stämning det är där! Ägaren är en gammal gubbe som ser redo ut för graven och går omkring och mumlar och kan ingeting om grejerna som finns där! Ska man ha nåt så måste man gå genom de yngre "säljarna" som oftast är eldsjälar som hjälpte en till tusen! Jag hejar fortfarande på en del av dom åp stan, man blev som lite kompis med dom och jag fick alltid maximal rabatt eftersom jag var där flera gånger i veckan. Varje gång dom hade fått in en ny "exklusiv" gitarr som någon kund hade beställt så sa dom till mig "Vill du prova den innan kunden kommer och hämtar den?" Och avbetalningsplanerna ska vi inte ens snacka om! Dom skrev upp i en pärm med bläckpenna hur mycket skulden var och varje gång man kom in med pengar skrev dom av den för hand i pärmen! Ingen jävla Handelsbanken-finansiering där inte! Jag tror att det fortfarande är en den enda butik i Umeå (ja kanske hela Sverige?) som det bara går att betala med kontanter, inga plastkort! "Funkade det på 50-talet som funkar det nu" verkar filosofin vara! Där har jag iaf köpt många fina grejer!

Fast jag hörde en del negativt om Frii's också, när jag bodde i Umeå... -Kompisar som fick vänta i månader på saker som dom beställt, och så...

Men jag håller med om att affären är ett unikum, som det var lite lagom mysigt att kika in i ibland (även om dom aldrig hade några synthar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Haft tråkig attityd från Musiklagret i Borås där det känndes att det viktiga för dom var att sälja på mig dyra saker som jag inte behöver (plus att de försökte komma med någon jävla finsk monitor som skulle låta så grymt bra fast egentligen lät skit..).

Typ frågade efter skillnad mellan en medelklass mixer och en dyr mixer (jag hade redan bestämt mig för den dyrare dock), och han tyckte bara att den va bättre liksom, ingen anledning varför, han ville liksom bara sälja den dyrare... och innan jag frågade va medelklassmixern huuur bra som helst.. nää, usch!

Bestämde mig för att testa 4sound i Göteborg och tycker de är underbara! Iaf Jan på studioavdelningen, mycket trevlig kille plus att han verkligen kunde svara på alla mina frågor! Sånt e fan viktigt när man ska spendera massa pengar 😳

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

KUl att höra att det verkligen är såhär. I min lilla stad (borås) finns det inte så många musikaffärer direkt men personalen i de affärer som finns är helt outhärdliga människor, ganska upptjäftiga och onödigt sarkastiska.

Många många gånger då man har gått in där för att köpa nåt så simpelt som plektrum har man sedan kommit ut ur butiken och kännt sej mer eller mindre förolämpad, jävligt onödigt bara... Gött att se att det är samma sak i öriga delat av landet.

Musiklagret? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit o kollat lite efter olika musikprylar till min hemmastudio som är på en väldigt tight budget. Jag kollade bl.a. på musikbörsens hemsida och hittade lite grejor där som jag tyckte verkade intressanta, så jag gick in till förstärkardoktorn och fick hjälp direkt av en jättetrevlig kille som jag kunde ha en ordentlig och påläst konversation med.

Någon annan dag var det dags för mig att gå in till en annan musikbörsen i stockholm och även där var personalen trevlig och påläst. Han hjälpte mig t.o.m. att fixa mina cubase-crasher (visade sig att det var cpu-fläkten som lät processorn bli för varm).

Nu ska jag snart köpa ett nytt ljudkort och då kommer jag antagligen att gå till musikbörsen, just eftersom dom har varit så trevliga. Har iofs inte jämfört med så många andra.

Dessutom är priset på ljudkortet lika lågt som det var på 4sound och inwarehouse.

Däremot har jag varit på jam och bara blivit otrevligt bemött, men det var flera år sen så jag har inte brytt mig om att gå tillbaka till nån jam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur svårt kan det vara ? Samtidigt som man streckkodsläser in pryl i kassan, skickas uppdatering till webpplatsen "out of stock" eller "slut i butik". och så fort de kommer in igen, tjoffa, bort med taggen.

Nej, det är inte särskilt svårt... jag hade kunnat leva med att något är slut men att annonsera ut att man tio variationer av produkter och sedan bara ha en i lager, som man "säljer just nu". Det är illa. I samma butik, som skall sälja Schecter gitarrer, kollade jag läget häromdagen och det är samma sak. Många olika modeller på deras webbplats, ingen i butiken. (Eller ja, inte som jag kudne se i alla fall!)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Idag har något otroligt hänt, En musikbutik gick bortom alla gränser för att hjälpa till.

Jag var och tittade på en Schecter sjusträngad i den billigare skalan och gitarren i fråga var bra men hade nå fruktansvärt fret noise i sig, så jag misstänkte att ett par tjockare strängar skulle hjälpa.

Med stammande röst och osäkerhet frågade jag kassören om jag fick byta strängar och inväntade att bli utskrattad och förnedrad.

Men

Han vart lite förvånad och bad att få titta på gitarren, han konstaterade direkt att det var ett fruktansvärt fretnoise i den och att något behövde göras, han misstänkte att halsen var lite konkav/konväx så han justerade trussroden lite men det gjorde tyvärr inte så mycket.

Så han knipsade av översta strängen och satte ditt en ny, gitarren spelade genast bättre, Och han verkade inte sur över att behöva göra arbetet utan var faktiskt glad att det var en så enkel sak för att få gitarren att låta bättre.

Så jag spelade lite på den och tänkte "vafan jag köper den", han bytte resten av strängarna och jag bad om en billig gigbag så han slog in priset för gigbagen och gitarren och när jag skulel betala så kom jag på,

- men du slog du in priset för strängaran nu ? Sade jag så trevligt jag kunde.

- nej det är lugnt dom bjuder jag på. Sade han snällt.

Justeringen av halsen och stämning och så ingick visst också. Så det var ju bara att betala och gå nöjd därifrån. Allt som allt var jag inne i butiken i en timme.

Butiken i fråga var hagströms i luleå. Är ni i närheten så tycker jag ni skall titta in, dom hade ett bra sortiment och löjligt bra service.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har något otroligt hänt, En musikbutik gick bortom alla gränser för att hjälpa till.

Jag var och tittade på en Schecter sjusträngad i den billigare skalan och gitarren i fråga var bra men hade nå fruktansvärt fret noise i sig, så jag misstänkte att ett par tjockare strängar skulle hjälpa.

Med stammande röst och osäkerhet frågade jag kassören om jag fick byta strängar och inväntade att bli utskrattad och förnedrad.

Men

Han vart lite förvånad och bad att få titta på gitarren, han konstaterade direkt att det var ett fruktansvärt fretnoise i den och att något behövde göras, han misstänkte att halsen var lite konkav/konväx så han justerade trussroden lite men det gjorde tyvärr inte så mycket.

Så han knipsade av översta strängen och satte ditt en ny, gitarren spelade genast bättre, Och han verkade inte sur över att behöva göra arbetet utan var faktiskt glad att det var en så enkel sak för att få gitarren att låta bättre.

Så jag spelade lite på den och tänkte "vafan jag köper den", han bytte resten av strängarna och jag bad om en billig gigbag så han slog in priset för gigbagen och gitarren och när jag skulel betala så kom jag på,

- men du slog du in priset för strängaran nu ? Sade jag så trevligt jag kunde.

- nej det är lugnt dom bjuder jag på. Sade han snällt.

Justeringen av halsen och stämning och så ingick visst också. Så det var ju bara att betala och gå nöjd därifrån. Allt som allt var jag inne i butiken i en timme.

Butiken i fråga var hagströms i luleå. Är ni i närheten så tycker jag ni skall titta in, dom hade ett bra sortiment och löjligt bra service.

ja, nu ska jag inte ta nöjet av dig, men strängar och en justering brukar ingå när man köper en gitarr (möjligtvis bortsett från de allra billigaste). ofta kan man få med en billig gigbag också (för musikaffären handlar det inte om många kronor i sammanhanget).

men, det är alltid trevlig med handlare som visar intresse och de förtjänar säkert lite beröm.

hoppas du ska trivas med guran.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, nu ska jag inte ta nöjet av dig, men strängar och en justering brukar ingå när man köper en gitarr (möjligtvis bortsett från de allra billigaste). ofta kan man få med en billig gigbag också (för musikaffären handlar det inte om många kronor i sammanhanget).

men, det är alltid trevlig med handlare som visar intresse och de förtjänar säkert lite beröm.

hoppas du ska trivas med guran.

Coolt

Här uppe i norrland så går butikerna efter andra regler, ramus i piteå tar 500 spänn för att byta strängar och en gigbag får man alltid köpa om det inte är något pakettpris som dom som musikbörsen brukar ha. Men då måste man hitta en butik som tar in från musikbörsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt

Här uppe i norrland så går butikerna efter andra regler, ramus i piteå tar 500 spänn för att byta strängar och en gigbag får man alltid köpa om det inte är något pakettpris som dom som musikbörsen brukar ha. Men då måste man hitta en butik som tar in från musikbörsen.

Hejsan. Jag kan varmt rekomendera Lasses Musik i Luleå. Det är en lustig herre som äger affären, snudd på ett orginal. Det brukar aldrig vara något problem att puttsa på siffrorna där. Oftast behöver man inte ens bemöda sig att pruta på priset då människan ger en rabatt iaf.

Har inget negativt att säga om de andra musikaffärerna i stan heller för den delen. Tycker de sköter sig bra både prismässigt och håller en god ton och ger en ett trevligt bemötande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar egentligen inte att klaga, men både förstår och har liknande erfarenheter som många andra här har.

Mitt inlägg skall väl snarare ses som lite lustigt :-)

Jag hade sparat ihop en del stålar, typ 17.500:- och skulle köpa ett par HIFI-högtalare. Jag hade inget plastkort så jag hade lite korkat tagit med mig rubbet i plånkan. De högtalare jag spanat in fanns endast i en av butikerna här i Göteborg.

När jag kom in i butiken så var det en annan expedit än den jag pratat med sist så jag började om på nytt med att förklara att jag tänkte köpa ett par högtalare och eftersom det var en annan expedit så frågade jag om han hade något annat att rekommendera....

Han frågade mig vad jag prioriterade. "Musikalitet,, detaljrikedom..." Och då svarade han "Tyvärr! Vi säljer inte högtalare på det sättet! Vi säljer kvalitet!"

Och på min fråga "men.... är det inte ett par bra högtalare de här??"

"Som jag sa,, om du skall köpa högtalare på det sättet kan jag inte hjälpa dig!"

Jag gick där ifrån, lite överaskad måste jag erkänna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar egentligen inte att klaga, men både förstår och har liknande erfarenheter som många andra här har.

Mitt inlägg skall väl snarare ses som lite lustigt :-)

Jag hade sparat ihop en del stålar, typ 17.500:- och skulle köpa ett par HIFI-högtalare. Jag hade inget plastkort så jag hade lite korkat tagit med mig rubbet i plånkan. De högtalare jag spanat in fanns endast i en av butikerna här i Göteborg.

När jag kom in i butiken så var det en annan expedit än den jag pratat med sist så jag började om på nytt med att förklara att jag tänkte köpa ett par högtalare och eftersom det var en annan expedit så frågade jag om han hade något annat att rekommendera....

Han frågade mig vad jag prioriterade. "Musikalitet,, detaljrikedom..." Och då svarade han "Tyvärr! Vi säljer inte högtalare på det sättet! Vi säljer kvalitet!"

Och på min fråga "men.... är det inte ett par bra högtalare de här??"

"Som jag sa,, om du skall köpa högtalare på det sättet kan jag inte hjälpa dig!"

Jag gick där ifrån, lite överaskad måste jag erkänna.

haha, fan vilken cool affär... man måste vara utvald för att få köpa saker.. 😆 :lol: 🙂

tacka vet jag hans anderssons pianotjänst i norrköping.. 😱 go hasse go hasse its your birthday..

yep!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar egentligen inte att klaga, men både förstår och har liknande erfarenheter som många andra här har.

Mitt inlägg skall väl snarare ses som lite lustigt  :-)

Jag hade sparat ihop en del stålar, typ 17.500:- och skulle köpa ett par HIFI-högtalare. Jag hade inget plastkort så jag hade lite korkat tagit med mig rubbet i plånkan. De högtalare jag spanat in fanns endast i en av butikerna här i Göteborg.

När jag kom in i butiken så var det en annan expedit än den jag pratat med sist så jag började om på nytt med att förklara att jag tänkte köpa ett par högtalare och eftersom det var en annan expedit så frågade jag om han hade något annat att rekommendera....

Han frågade mig vad jag prioriterade. "Musikalitet,, detaljrikedom..." Och då svarade han "Tyvärr! Vi säljer inte högtalare på det sättet! Vi säljer kvalitet!"

Och på min fråga "men.... är det inte ett par bra högtalare de här??"

"Som jag sa,, om du skall köpa högtalare på det sättet kan jag inte hjälpa dig!"

Jag gick där ifrån, lite överaskad måste jag erkänna.

Häftig affärsidé, snobba i stället för att sälja! LOL!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag hade sparat ihop en del stålar, typ 17.500:- och skulle köpa ett par HIFI-högtalare. De högtalare jag spanat in fanns endast i en av butikerna här i Göteborg.

Han frågade mig vad jag prioriterade. "Musikalitet,, detaljrikedom..." Och då svarade han "Tyvärr! Vi säljer inte högtalare på det sättet! Vi säljer kvalitet!"

Och på min fråga "men.... är det inte ett par bra högtalare de här??" "Som jag sa,, om du skall köpa högtalare på det sättet kan jag inte hjälpa dig!"

Hej!

Säg att det INTE var Ågréns, snälla...!!! Hoppas det var HiFi-klubben, HiFi-stället eller Tele-Hå.

🙂

Hur gick det sedan? Tog du ditt förnuft till fånga och handlade Audiovector eller möjligen begagnade Martin Logan?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

KRIS_O (oregistrerad)

Jag håller totalt med och har upplevt att det är väldigt konstig, dålig stämning och attityd i musikaffärer...

Ibland undrar jag om det inte är Musiker som inte riktigt lyckats inom den branschen och söker jobb dit... lite bittra och lägger sin osäkerhet i att att lära sig varenda siffra i modellnummret på alla produkter för att kunna trycka ner folk och höjas sig själva genom att prata produktnamn och siffror över huvudet på sina kunder....

fatta mig inte fel men d är jättebra när personalen i affären är väldigt kunnig men det är helt ointressant att höra om alla siffror och modellnamn om man bara frågar en enkel-fråga och dom utan tvekan borde ha sådan socialkompetens så de kan förstå att man inte kanske är lika insatt i all teknik om man frågar en fråga som är väldigt nybörjar-fråga.

antingen har jag upplevt att de varit otroligt dryg och ointrsserade samt väldigt mkt "besser-wisser".

Vilket gör att jag bara blir besviken och känner mig nertryck när jag är i musikaffärer. 😱 otroligt tråkigt!!

jag vill bara få svar på min fråga och kunna få reda på information som jag vill för att kunna utvecklas & lära mig mer och för att kunna veta vad jag vill lägga mina pengar på. skadar ju inte om de ler lite och det känns som de i alla fall gillar musik i alla fall en aning.

service tror jag d kallas!? när man är trevlig och ger kunden rätt info och hjälp.

Har också upplevt att det är mer såhär i sthlm av nån anledning.

Däremot vill jag ge beröm till snubbarna på förstärkardoktorn på st.eriksplan!(nu mera musikbörsen med)

Alltid hjälpsamma, ger information på ett sätt så att man förstår på den nivån man är..inga nertryckar-fasoner...och förklarar så att man lär sig och kan göra ett val själv utefter d man behöver.

Man borde få rösta fram personalen i musikafärerna runt om i landet borde vari med nu när d var val! ialla fall kommunval 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är fan oxå trött på nästan alla musikaffärer.

dom jag ger tummen upp till är

gamla förstärkardoktorn (familjeföretags andan är inte riktigt kvar där längre)

och 4sound på sveavägen (gamla musikpunkten)

var inne på 4sound på söder, och skulle köpa mixer, ingen hjälp får man av jävlarna, fast jag är där med pengar o allt i fickan, priset var så passt bra att det skulle gå gämt upp om man gemför med thomann. dom tar en inte på allvar bara för att man är 17 år. förbannad gick jag därifrån och beställde från thomann fast det tog 1 vecka tills jag fick mixern. men det känndes skönt för mig att 4sound inte fick sälja mig en mixer.

ett annat stört exempel är när jag skulle köpa 2 st 2 meters xlr kablar, va inne på musikbörsen på s:t eriksplan (bredvid stones musik) och sa att jag ville ha 2 st 2 meters sladdar. killen börjar babbla om 3 meters sladdar och försöker sälja mig ett par lågkvalitets kablar på 2,5 meter. men när jag sa till honom gång på gång att det är 2 meter som gäller. sa till honom att luthman har bra kablar från proel, men det märktes att han inte ville beställa några "proel gör inga bra kablar, tycker att du ska gå ifrån dom" jag skrattade då bara och sa att han precis har missat en affär med mig bara för att han näst in till vägrade att beställa 2 meters kablar åt mig.

gick vidare till 4sound på sveavägen, och inom en minut så hade han lagt en beställning på 2 meters kablar till mig.

att det ska vara så svårt att lyssna på vad kunden vill..... 😄

använder mig annars numera musikaffärer som en testlokal så att jag kan testa det jag vill köpa. sedan gå hem och knappa in på thomann 😉

Redigerat av vagge
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har något otroligt hänt, En musikbutik gick bortom alla gränser för att hjälpa till.

Jag var och tittade på en Schecter sjusträngad i den billigare skalan och gitarren i fråga var bra men hade nå fruktansvärt fret noise i sig, så jag misstänkte att ett par tjockare strängar skulle hjälpa.

Med stammande röst och osäkerhet frågade jag kassören om jag fick byta strängar och inväntade att bli utskrattad och förnedrad.

Men

Han vart lite förvånad och bad att få titta på gitarren, han konstaterade direkt att det var ett fruktansvärt fretnoise i den och att något behövde göras, han misstänkte att halsen var lite konkav/konväx så han justerade trussroden lite men det gjorde tyvärr inte så mycket.

Så han knipsade av översta strängen och satte ditt en ny, gitarren spelade genast bättre, Och han verkade inte sur över att behöva göra arbetet utan var faktiskt glad att det var en så enkel sak för att få gitarren att låta bättre.

Så jag spelade lite på den och tänkte "vafan jag köper den", han bytte resten av strängarna och jag bad om en billig gigbag så han slog in priset för gigbagen och gitarren och när jag skulel betala så kom jag på,

- men du slog du in priset för strängaran nu ? Sade jag så trevligt jag kunde.

- nej det är lugnt dom bjuder jag på. Sade han snällt.

Justeringen av halsen och stämning och så ingick visst också. Så det var ju bara att betala och gå nöjd därifrån. Allt som allt var jag inne i butiken i en timme.

Butiken i fråga var hagströms i luleå. Är ni i närheten så tycker jag ni skall titta in, dom hade ett bra sortiment och löjligt bra service.

Härligt att någon vänder och skriver om ett lyckat köp. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
På de affärer jag handlat på i Göteborg har jag för det mesta blivit väldigt väl bemött... Inklusive JAM faktiskt... Sämst är dock Musikbörsen i min mening... Inte för att jag blivit illa bemött där, men de har en lite snorkig attityd generellt...

Måste dock i den här diskussionen framhålla Andreasson Muisik (numera 4Sound) som ett höjdarställe... Där blir jag alltid väldigt väl bemött. Janne (som har hand om Pro Tools/Data) är grymt bra att ha och göra med! En eloge till honom (och resten på 4Sound GBG)!

Må väl!

Satt här och läste och undrade vilka Andreassons var.... NU är jag med :-)

Jag köper BARA där när det gäller ljudprylar. Jösses vad hjälp jag fick där när jag inte fattade nåt.

Sen vet jag inte om någon nämnt Buller & Bång här? Det kan väl inte ens finnas någon som har NÅT negativt att säga om dem? Inte för att man måste..... Där är alltid alltid bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inne på samma 4Sound-butik för inte länge sedan och pratade datorer. Samtidigt fanns där en del andra kunder i butiken. Janne svarade på mina frågor även om han förstod att det jag pratade om inte skulle innebära att han kunde sälja något till mig och även en eloge till Petter som är bra annars.

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...