Jump to content
Annons

Taskig attityd i musikaffärer

Pluffo

Recommended Posts

Jag har nästan bara blivit bra behandlad dock inte på JAM dom är ju tammefan helt sämst när det gäller att vara till lags för kunde jag kan rekomendera Estrad samt musikaffären i Åkersberga dom är riktigt schyssta där får man hjälp med det man behöver och man kan fråga en miljon frågor så kollar han upp allt rikigt schyssta faktiskt ..

Dela på andra sajter

Annons
Det som är jobbigt med Musikpunkten är dom inte har priser

med på deras webb http://www.musikpunkten.se/

Även om dom svarar med mail. Köpte Reason där för 3700 fast

riktpriset är ca 3900. Dom svarade med 3700:- i mail, och stog

fast vid det priset trots att dom tar 3900. Det är service tycker jag. 😱

Tanken slår mig att det kanske är därför de inte har priserna tillgängliga på Internet. Har för mig att det är lite känsligt för leverantörer att lägga sig under generalagentens riktpris.

Dela på andra sajter

Scenario 1: Musikbörsen Malmö

Kompis: Hej, jag skulle vilja ha en stereoskena att fästa mikrofoner på

Expedit: Nej nu förstår jag inte, vaddå skena?

Kompis: Alltså en 30cm lång metallskena som man sätter fast på ett mikstativ, sen kan man sätta fast två mikrofoner på den.

Expedit: Kan du inte visa mig och förklara?

(Kompisen visar och pekar på ett mikstativ varpå expediten börjar gräva i en låda med prylar)

Expedit: Den här kanske kan funka?

Kompis: Men det där är ju till för att fästa mikrofoner på trummor

Expedit: Jaha... nej då vet jag inte riktigt....

Kompis: Ha det!

Scenario 2: Musikbörsen Malmö

Jag: Hej jag skulle vilja ha en kabel på 3-5m som är balanserad tele hane till xlr hane.

(Expediten gräver runt lite)

Expedit: En sån här?

Jag: Nej det där är xlr till xlr, det skall vara tele hane till xlr hane

(Expediten gräver runt lite till)

Expedit: Alltså en sån här!

Jag: Nej det där är nästan rätt, det skall vara xlr hane, inte hona

Expedit: Okej, här har du en!

Jag: Nej det där är fortfarande xlr hona, jag vill ha en xlr hane

Expedit: Nej nu hänger jag inte riktigt med

(Jag tar med expediten till ett par monitorer, drar ur sladden och visar hur kontakten ser ut, expediten gräver vidare)

Expedit: Sådär, där har du den!

Jag: Nej det där är samma som du visade förut

Expedit: Men alltså, häng me nu.. du ska koppla från ditt mixerbord till ett par högtalare?

Jag: Ungefär så ja

Expedit: Då är det ju en sån här du ska ha i mixerbordet och en sån här i högtalaren

Jag: Nej, det skall vara en xlr hane

Expediten: Jahapp, då har vi nog ingen sån

Jag: har ni lösa kontakter och lite kabel så kan jag löda den själv, två balanserade tele hane och två xlr hane

Expediten: Javisst! Här har du

Jag: Nej det där är xlr hona, det skall vara hane

(Expediten letar i olika lådor)

Expediten: Nej vi har nog inget sånt, men vi kan beställa!

Jag: Eh, tack ändå, ha det!

/Majken

Dela på andra sajter

äh ni ställer fel frågor!

samma sak som klassikern:

-"Va' e klockan?"

-"Här *pekandes på armen*!"

ist för

-"Hur mycke e klockan?"

-"Ring fröken Ur, pundare!"

ehm.. sista svaret kanske man ska ta lite inom parantes.. har aldrig hört de faktiskt.. :/

Dela på andra sajter

Man kan ju alltid se det ur försäljarens perspektiv...

Han är förmodligen en misslyckad halvbitter musiker som fick nöja sig med att stå i en musikaffär och sälja distpedaler till finniga fjortonåringar.

Exakt samma sak händer alla dessa halv-proffsiga ljudtekniker. Efter att ha försökt bli musiker och till sist fattat att det liksom inte är nån idé så ger dom sig in i ljudteknikens värld. Detta leder till dålig kommunikation med bandet och en jävla besservisser-attityd utan dess like. Dels på grund av att dom får ta skitjobben (mixa punkband på någon fritidsgård), dels på grund av att dom oftast bara har en endaste ljudbild i huvvet som dom vill få fram till varje pris, oavsett vilken genre som spelas. Har mängder med enormt roliga skräckexempel med den sortens tekniker.

Efter soundcheck har jag kommit tillbaka till min basstärkare med helt omskruvad EQ och en lapp "rör ej" på.

Teknikern skruvar ner gitarristen i utljudet helt eftersom han har någon sorts personlig agg mot honom.

En gång när vi skulle ha egen tekniker så säger mixerbords-ägaren (det var nåt band innan) att "ändra inte inställningarna, jag ska till ett annat ställe ikväll och mixa och nu har jag redan ställt in allting". Samma kille säger när han visar mixern att "ja, det är ju bara mono nu men det blir ju stereo sen när ljudet kommer ut. Vad han menade med det var det ingen som fattade men jag och en till var tvugna att försvinna långt bort för skrattattackerna blev alldeles för uppenbara.

Fick inte använda stärkare till mitt rhodes på ett gig för "det är väl onödigt, och så blir det läck". Var väldigt nära att packa ihop och åka hem vid det tillfället (alltså, en jazz- och bluesfestival och man ska LINEA rhodeset!!! va är det för fel på dom??)

Har ett helt gäng med liknande små äventyr men kommer inte på dom på rak arm här nu..

Dela på andra sajter

(musik börsen)

jag:hej jag är lite intresserad av en gittar

säljare:jasså

jag:ja eller rättare sagt jag tänkte väll köpa den

säljare:ja vilken gittar pratar vi om

jag: ja den här -jag pekar på en gittar en jä..igt dyr les paul

säljaren: jasså du-med ett hånflin som såg ut som att det betydde..den där har du aldrig råd med ung jävel

rätt som det är så kommer en polare till säljaren var på säljaren ignorerar mig totalt och går iväg med sin polare och snackar.

jag blir så grymt förbannad!! liksom inget intresse alls

Dela på andra sajter

förstärkardoktorns personal är påträngande och smått tankspridda... creds till musikpunkten och huddinge musik. minus till jam och estrad för att de är allmänt ignoranta, fast jag har träffat på trevlig estrad personal, men de tar sånna jävla överpriser så de väljs bort iaf.

Dela på andra sajter

Rolig tråd det här.

Jag har faktiskt jobbat tre hela dagar i en musik affär, kan inte säga vilken men men. Jag var anställd som hi-tech kille, den som har hand om synthar, mjukvara, PA mm.

Det första de sa när det gällde försäljningen av keayboards var.

- Du killen, se till att sälja dessa Yamaha keyboardsen först. Vi har en jävla massa på lager, tycker själv de låter skit hör här.

Han plockade fram 001 Grand Piano ljudet och plinkade lite.

-Låter klent och tamt, sa han.

Ja instämde, och med tanke på att keyboarden var tillverkad 1996 så va det inte så konstigt.

-De här måste gå, sa han

Jag slutade efter tre dagar för jag klarade inte av att vara så oärlig. Att sälja en kass keyboard till en mamma som kommer in med sin unge känns dumt. Speciellt när den var mycke dyrare än andra bättre keyboards. Att stå o ljuga folk rätt upp i ansiktet o säga

- Jo men det är skitbra ljud det här, piano mm.

känns fel.

. Tyvärr så förekommer detta nog ofta, inte alltid.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

Är det bara jag eller är det inte väldigt många som jobbar i musikaffärer som är förbenat spydiga, otrevliga och ointresserade? Jag tycker inte det är ofta man lämnar affären utan att känna sig arg, irriterad, förolämpad eller åtminstone lite småpömsig.

Exempel 1:( Ett antal år sedan, Estrad musik )

- Hej, har ni gitarrplektrum?

- Ja.

- Vad ska man ha för sort? Jag har en elgitarr.

- Jamen, det är dem här vi har.

( varpå försäljaren tar fram jättelåden albert och därefter fortsätter att fippla med bokförning, syntlagning, strumpsortering eller vad det nu var han sysslade med bakom disken ).

Exempel 2:( Också ett antal år sedan, Tyresö Musik )

- Låter det här elpianot som likt ett riktigt piano?

- Så kan du ju inte säga. Det här är ju ett piano! Det här också! Och här! ALLA LÅTER OLIKA. ELLER HUR??!!?

( Försäljaren springer nu runt i butiken och bankar ner klaviaturen i botten på varenda zeitter & winkelmann under mer och mer upphetsade former )

Exempel 3:( Typ nutid, JAM Stockholm )

- Hej. Har ni sådana här ackorbibliotek fast för gitarr?

- Nej dem är slut. Men vi har beställt in fler.

- Jaha, va bra, så då får ni in sådana?

( Försäljaren kliver tillbaka en bit och vänder sig om, hånflinandes mot sina arbetskamrater och säger lite tyst: )

- Ja, det brukar man få när man beställer saker.

Jag har även flera kompisar som har vissa hatmusikbutiker eftersom personalen är odräglig där. Är det bara jag ( och dem ) som ser oerhört uppnosiga ut och har en aura av ond energi runt oss och därför behöver sättas på plats eller ingår det i kraven på att jobba i en musikbutik att man inte ska vara service-minded?

Några andra som har ris ( eller kanske ros ) att ge?

mm.... Jag känner igen det...

Jag har nog ALDRIG gått ut ur musikbörsen i Nkpg utan att känna att man har lust att spöa ner killarna i kassan för deras tråkiga attityd!

Det finns typ två lite större musikaffärer i Nkpg, MB & Törnfältsmusik, Törnfälts är jättebra men MB, fy tusan, Gå inte dit...

/Viktor

Dela på andra sajter

Rolig tråd det här.

Jag har faktiskt jobbat tre hela dagar i en musik affär, kan inte säga vilken men men. Jag var anställd som hi-tech kille, den som har hand om synthar, mjukvara, PA mm.

- Du killen, se till att sälja dessa Yamaha keyboardsen först. Vi har en jävla massa på lager, tycker själv de låter skit hör här.

Ja instämde, och med tanke på att keyboarden var tillverkad 1996 så va det inte så konstigt.

-De här måste gå, sa han

Jag slutade efter tre dagar för jag klarade inte av att vara så oärlig. Att sälja en kass keyboard till en mamma som kommer in med sin unge känns dumt. Speciellt när den var mycke dyrare än andra bättre keyboards. Att stå o ljuga folk rätt upp i ansiktet o säga

känns fel.

😎 *Snyfft* nästan sorligt faktiskt... 🙂

Dela på andra sajter

Svar på allt ont om JAM:

Jag känner ett par killar som är "bästisar" med Jamkillarna & ägaren

om man frågar dom nåt tex, "Hur är läget?" så får man alltid till svar "Bra fattaru väll" eller nåt i den stilen, men det är inte för att dom tycker man är dum, det är bara deras sätt att säga "Det är bra" på ... Nu va det sluddrigt men jag hoppas ni fattar... 😎

Dom säger det med en ond ton men dom menar inget illa egentligen... typ 🙂

/Viktor

Dela på andra sajter

Jam stockholm är lite halvtrist tycker jag. Känns liksom inte tryggt om man inte är en jäkligt ball typ som kan det mesta om typ 60-talsrock och gitarrer. 🙂

Däremot är Musikpunkten på Sveavägen riktigt tillmötesgående 😎

Dela på andra sajter

(musik börsen)

jag:hej jag är lite intresserad av en gittar

säljare:jasså

jag:ja eller rättare sagt jag tänkte väll köpa den

säljare:ja vilken gittar pratar vi om

jag: ja den här -jag pekar på en gittar en jä..igt dyr les paul

säljaren: jasså du-med ett hånflin som såg ut som att det betydde..den där har du aldrig råd med ung jävel

rätt som det är så kommer en polare till säljaren var på säljaren ignorerar mig totalt och går iväg med sin polare och snackar.

jag blir så grymt förbannad!! liksom inget intresse alls

Det är i dem där situationerna man ska säga:

"Får jag tala med din chef?"

Killen hade ju gjort på sig ju. Är ju inte vad han förväntar sig precis. Eller så garvar han bara eftersom det är han som är chefen.

Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Denna länken får mig att minnas en grej från 74,75. Jag och min kompis kommer in i en numera nedlagd butik. Min polare lägger upp fodralet och tar fram sin Stratocaster -59, helt original, och följande utspelar sig:

Kompisen: Jag skulle vilja få halsen justerad på denna.

Säljaren: Hm, den ser gammal ut.

K: Ja, det är en femti nia.

S: Nja, en så gammal gitarr är inte mycke lönt att laga.

K: Nehe, vad gör man då?....

S: JAG kan köpa den av dig. Du får femhundra!

K: Varför skulle du vilja ha en gitarr som inte funkar?

S: Den skulle vara snygg att ha på väggen.

Vi: HAHAHAHOHOHIHIHIH osv.

Vi packar ihop och går ut dubbelvikta av skratt. Dåligt bemötande är illa nog, men bedrägeriförsök är inte vardagsmat. 😆😄

Dela på andra sajter

Rolig tråd det här.

-De här måste gå, sa han

känns fel.

Jooo... Det är ju en intressant tråd!

Ok, att man ibland hamnar i situationer där personalen kanske inte har den bästa kollen på saker och ting, men det är lite lättare att ta. Värre är det ju när det handlar om ren oärlighet bara för att tjäna lite extra...

Tänkte byta in en elgitarr en gång på en musikaffär i Växjö. Den unga expediten satt och tryckte lite på strängarna, höll upp den mot ljuset och tittade en stund:

Jag skulle få 2 tusen, för halsen var "krokig". Förklarade för honom att så inte alls var fallet och han tryckte lite på strängarna igen. "Ok, men du får 2000, sådana här modeller är inte så efterfrågade nu... den blir nog bara stående i fönstret..."

Jag lämnade musikaffären med min gitarr och visade mig inte där på ca 3år, och då hade killen ifråga slutat. Gitarren bytte jag in på en annan affär, för ett betydligt högre pris. De hade inga som helst problem att bli av med den, även om jag idag har insett att det var ett av mina sämsta byten någonsin.

Redigerat av Andreas L
Dela på andra sajter

Första gången jag satte foten i en musikaffär (typ när jag ville dona musik på glada 80-talet), så fick jag fetdizz.. Ok , jag var bara 15 år, och när jag sa att jag ville göra musik på dator, så tittade dem typ bara på mig.

Dator?, Är ju rullbandare som gäller ....

(Var nog A-tangenten i Partille, om jag inte minns helt fel.. *lol*)

Efter den sågningen av dem så bestämde jag mig för att vara påläst som fään.

Så när man senare gick till affärer såsom Jam, musikbörsen, Andresassons, Freddans osv osv, Så var det bara att gå till disken, säga vad man sökte efter, och det bästa av allt, ha MER rätt än Säljaren som står där.. Och det är alltid lika kul att höra att efter man tryckt ner dem i skorna att jag tydligen snackade med fel kille, för han som verkligen kan grejerna är ju naturligtvis sjuk. 😉

Nuförtiden med internet o allt, så läser jag, kollar forum om olika saker, åker till musikaffären och testar varan, sen letar febrilt efter billigaste affären och väntar på posten. Taskigt mot affärerna men jag kan inte äta nudlar hela livet ... 😄

.... fan - kom nog ifån ämnet där .... *hehe* ... jaja, min erfarenhet från musikaffärer!

Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Det stora problemet med folk i affärer är att de vill bara serva och syssla med folk som kan något - läs proffs eller sådana som kan en massa "brand names" till inge nytta. Men gud nåde om någon kund skulle vara besserwisser, och veta mer än dom, på riktigt alltså!

De som jobbar bakom disken har liksom ingen känsla för noviser, även om de säljer nybörjarinstrument i butiken. Alla måste börja lära sig någon gång. De fattar inte att den där finniga fjortisen kanske kommer igen, efter att ha köpt sin 300 kr gitarr en gång för längesedan.

Jag tror absolut inte det är bara musikaffärer. Databutiker är likadana och som tidigare påståtts här, stora byggfirmor o dyl. De vet ungefär bara vad som är störst bäst och häftigast och dyrast.

Det där med att man blir påpassad är 50/50 tycker jag. Vissa kunder vill verkligen att man kommer fram och frågar, andra vill inte bli störda.

Stockholm, har generellt en jargong, med sina "svengelska" uttryck som jag garvar rejält åt. Jam talar ju t o m om på sin hemsida, att de vill helst inte ha besök i butiken utan att man handlar på nätet, ungefär så här "Prova gärna vad du vill i andra butiker, men köp den sedan av oss...". Jag fattar ju egentligen inte hur man kan köpa något - speciellt musikinstrument - utan att ha provat först.

Estrad musik, har jag bara god erfarenhet av. Faktiskt. Men slutsatsen är, såsom tidigare har påpekats här, ju större de är, desto mer har de att syssla med, och mindre tid för att prata med kunden.

Dela på andra sajter

Hehe, jag gillar musikpunkten mer och mer.

Skickade mail till dem igår:

-------------------------------------------

Hejsan!

Jag undrar bara hur mycket ni tar för MicroKorgen...

och varför Lasse Berghagen slutade med allsång på skansen ;-)

/Martin Larsson

Hej

Det finns flera teorier om varför Lasse slutade; scenen var för hal,

pensionärerna för många, djuren för upphetsande osv.

MicroKORG kostar 3995:-

MVH Linus

Musikpunkten City

Sveavägen 48

08 - 10 75 27

www.musikpunkten.se

-------------------------------

🙂

Dela på andra sajter

Svar på allt ont om JAM:

om man frågar dom nåt tex, "Hur är läget?" så får man alltid till svar "Bra fattaru väll" eller nåt i den stilen, men det är inte för att dom tycker man är dum, det är bara deras sätt att säga "Det är bra" på ... Nu va det sluddrigt men jag hoppas ni fattar... 🙂

Dom säger det med en ond ton men dom menar inget illa egentligen... typ 🙂

/Viktor

Viktor!

Jag bara MÅSTE få en kopia av din ordbok! Om det du skriver stämmer så är det massor av käftsmällar som jag måste gå och be om ursäkt för.... 😆

Dela på andra sajter

Var inne på musikbörsen & skulle kolla ny elgura. Förklarade med en önskande ton att jag ville ha en som va så å så... Jag menar...: det borde ju finnas någon modell som kunde stämma in på mina krav....!

Då säjjer säljaren: "Du kanske inte ska ha någon alls!" Sen tittar han på mej som jag vore heltokig. Därefter gick jag till en mindre affär & hittade precis vad jag ville ha. Cashar upp 8500:- och går nöjt hem.

Dela på andra sajter

Var inne på musikbörsen & skulle kolla ny elgura. Förklarade med en önskande ton att jag ville ha en som va så å så... Jag menar...: det borde ju finnas någon modell som kunde stämma in på mina krav....!

Då säjjer säljaren: "Du kanske inte ska ha någon alls!" Sen tittar han på mej som jag vore heltokig. Därefter gick jag till en mindre affär & hittade precis vad jag ville ha. Cashar upp 8500:- och går nöjt hem.

Jag har en liten teori om att de egentligen inte alls vill sälja saker, utan att de vill samla så mycket de bara kan i sina butiker för att göra andra avundsjuka...

Dela på andra sajter

Jag har en liten teori om att de egentligen inte alls vill sälja saker, utan att de vill samla så mycket de bara kan i sina butiker för att göra andra avundsjuka...

Typ som med Gollum och ringen.

Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Det är ju lite olika det där. När jag verkligen fick för mig att vilja testa att spela in prylar (för typ 3 år sedan) så fick jag GRYM hjälp att komma igång för en jävligt liten peng. Det var på (numera flyttade/ihopslagna) Musikbörsen Studio här i GBG. Tror iofs killarna därnere känner igen mig vid det här laget. Har däremot haft grymma svårigheter att få "rätt" sladdar och strängar av gubbarna på Andreassons men nu har jag en bra kontakt där med, så det löser sig nog på nästa försök. MUG gillar jag med, även om jag nog aldrig köpt mer än några plektrum och strängar av gubbarna där. Tror det var Evergreysångaren senast, så det var nog ett bra tag sedan.

Har fö haft lite kontakter mailledes med musikaffärer idag och både Holmerup Musik&Data(Hej Claes) och Johan på Jam har varit snabba och bra på feedback.

Skattepengar tillbaka i veckan....huka er!

Dela på andra sajter

Svar på allt ont om JAM:

om man frågar dom nåt tex, "Hur är läget?" så får man alltid till svar "Bra fattaru väll" eller nåt i den stilen, men det är inte för att dom tycker man är dum, det är bara deras sätt att säga "Det är bra" på ... Nu va det sluddrigt men jag hoppas ni fattar...  😄

Dom säger det med en ond ton men dom menar inget illa egentligen... typ  😆

/Viktor

Viktor!

Jag bara MÅSTE få en kopia av din ordbok! Om det du skriver stämmer så är det massor av käftsmällar som jag måste gå och be om ursäkt för.... 😆

😆 Hehe... mm, men den är nog för stor för att jag ska kunna PM:a den? 😛

EDIT: Men köp den gärna på Akademibokhandeln 😆

/Viktor

Redigerat av ViktorDenStore
Dela på andra sajter

Inte helt otroligt Neko, man får den känslan i alla fall...

Dela på andra sajter

Har fö haft lite kontakter mailledes med musikaffärer idag och både Holmerup Musik&Data(Hej Claes) och Johan på Jam har varit snabba och bra på feedback.

Skattepengar tillbaka i veckan....huka er!

Hej, hej. 🙂

Jag hukar mig... 😱😄

Att bemöta kunder på ett trevligt sätt är A och O - annars får man inte behålla dem. Svårare än så är det inte - och negativ reklam sprids snabbare än positiv...

En liten reklamlänk.

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Exakt samma sak händer alla dessa halv-proffsiga ljudtekniker. Efter att ha försökt bli musiker och till sist fattat att det liksom inte är nån idé så ger dom sig in i ljudteknikens värld. Detta leder till dålig kommunikation med bandet och en jävla besservisser-attityd utan dess like. Dels på grund av att dom får ta skitjobben (mixa punkband på någon fritidsgård), dels på grund av att dom oftast bara har en endaste ljudbild i huvvet som dom vill få fram till varje pris, oavsett vilken genre som spelas. Har mängder med enormt roliga skräckexempel med den sortens tekniker.

Nu tillhör jag iofs inte kategorin som började som ljudtekniker efter att ha misslyckats som musiker, men..

Men även musiker brukar vara väldigt jobbiga och ha en enormt otrevlig översittarattityd gentemot tekniker.

Speciellt nya musiker utan nån erfarenhet men som har kommit upp sig lite.

exempelvis 1989 när wilmerx precis hade slagit igenom så skulle jag sätta upp micar åt dom och hjälpa deras tekniker att komma igång med vår utrustning.

Kommentaren jag fick var: Öhhh, gå och hämta kaffe grabben! .. så jag gick och hämta kaffe ... till mig själv ... och kom inte tillbaks förrens dom hade gått. 😠

Och, Nu i höstas så var det en stor grekisk sångare i sverige med sitt band och dom vägrade göra soundcheck, det var under deras värdighet typ.Så dom fick köra utan soundcheck vilket iofs inte störde mig, men utan soundcheck, ingen monitor..

Sedan så klagade dom även över att det var för ljust på scenen och krävde att scenljuset skulle stängas av.

-en annan lustig detalj var iofs att två av sångarna kom i slagsmål om micen.

Fast, jag halkade in i yrket via teater och jämfört med teaterfolk så är musiker väldigt trevliga.

Teaterfolk förstår ingenting om teknik utan tror att det är något som bara finns där i samma sekund som dom ber om det.

Musiker med erfarenhet däremot är ju väldigt bra att ha och göra med tex janne schaffer, pugh rogefeldt eller adolphson&falk och andra rutinerade musiker.

sådana är det roligt att jobba med just för att det är det kreativa samarbete som det skall vara mellan musiker och tekniker.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.