Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Skaffade ny backup-HD idag, en Western Digital My Book Essential på 250 GB.

Kommer enbart lagra backuper på den och därför vill jag att den ska vara kompatibel med så många system som möjligt. Funderar på att köra FAT32 för att kunna ansluta den till datorer med Mac, Win XP, och Win98. Är jag inne på rätt spår?

Problemet är att jag kör WinXP på alla datorer och diskmanagern klarar inte av att hantera FAT32-partitioner större än 32 GB. Vill gärna ha större partitioner än så.

Dessutom har jag läst att Mac OSX inte kan hantera FAT32-partitioner större än 128 GB. Stämmer det?

Den stora frågan är alltså hur man gör för att fixa FAT32-partitioner större än 32 GB i WinXP. Några tips?

Annons
Postat

Jag har gjort några olika partitioner, en Fat32, en NTFS och en för Mac (vet ej vad de använder).

Fat32 ska du så längt det är möjligt, undvika.

Postat (redigerat)

Senare OS X-versioner kan läsa NTFS men inte skriva till.

Joachim, det är en bra fråga och jag satt så sent som igår och dribblade med samma. Den vettigaste lösingen om man ska kunna ansluta flera datortyper till en hårddisk utan att behöva bry sig om vare sig partitionsstorlek eller maximal filstorlek (i fat32 är den 4gb) är att använda en nätverkshårddisk. Anslut den till din hubb i nätverket och mappa upp den i Windows eller Mac som en enhet.

Om du använder en nätverkshårddisk, se till att den antingen använder ett välkänt filsystem så att den kan plockas ur och monteras i Mac eller pc - alternativt att den har bra inbyggda backupfunktioner. Några kan exempelvis spegla sig mot en extern disk som kopplas in till den vid valfritt tillfälle.

Nåväl, mycket om mycket. Lycka till!

EDIT: Ooops, sorry, såg att du redan hade skaffat en vanlig disk. Bortse från ovanstående.

EDIT 2: Det hade onekligen suttit fint med ett bättre filsystem än fat32 och som kunde läsas av både Mac OS och Windows. Men det lär nog inte hända på minst fem år - för Vista har väl inte gett stöd till något i stil med ext2/3/4?

Redigerat av Olsberg
Postat
EDIT 2: Det hade onekligen suttit fint med ett bättre filsystem än fat32 och som kunde läsas av både Mac OS och Windows. Men det lär nog inte hända på minst fem år - för Vista har väl inte gett stöd till något i stil med ext2/3/4?

Tror inte Vista har det inbyggt, men det finns en del externa program alla lägga in, som får till det stödet (Windows i sig självt har varken stöd eller hinder för något filsystem, allt beror på vilka filsystem man "ger det").

Tex (har dock inte testat det):

http://sourceforge.net/projects/ext2fsd

Postat (redigerat)
Tex (har dock inte testat det):

sourceforge.net/projects/ext2fsd

Hey, du kan vara något intressant på spåret!

Motsvarande för Mac OS X:

sourceforge.net/projects/ext2fsx

EDIT: Tänkte för fort i mitt förra inlägg. Bara så ingen missuppfattar: OS X har inte stöd för ext2/3/4. Däremot UFS, som också är ett "Unix-filsystem". Är någon fortfarande intresserad? Någon som alls läser? Nähepp, trodde det. Ja, nä. Joråsåatte....

Redigerat av Olsberg
Postat

För helskotta "Olsis", det är lördag... Gå ut och ha lite kul... Ta ett glas...

Tidningen/Forumet överlever.... Har du inget liv... 😄

Postat

Äh, jag kom ju just hem från att ha skickat tidning till tryck vetta 😄

Något vettigt måste man ju göra under en arbetsdag, och vad kan då vara bättre än att glida in här? Själv då? 🙂

Postat
Äh, jag kom ju just hem från att ha skickat tidning till tryck vetta 🙂

Något vettigt måste man ju göra under en arbetsdag, och vad kan då vara bättre än att glida in här? Själv då? 🙂

Hemma kväll/fredags mys med barnen vettu... "Nattat" frugan nu... Tar det sista ur den delade Jacobs Creek flaskan... 😄

Hade visst några Danska Jul-pilsner oxå... 🙂

Postat

Tack för era svar!

Jag skulle gärna undvika FAT32, om det inte vore för kompabiliteten. Av samma anledning vill jag inte förlita mig till program/funktioner som inte redan finns i OS för att kunna läsa/skriva på både MAc och Windows.

Så det lutar trots allt åt FAT32. Glömde förresten att skriva att disken är förformatterad i FAT32 i en enda partition på 250 GB. Om nu Mac klarar hantera FAT32-diskar i den storleken är ju allt biff! Så .. funkar det? 😄

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Glömde förresten att skriva att disken är förformatterad i FAT32 i en enda partition på 250 GB.

Denna fungerar åtminstone helt OK i Linux och XP. Trots att XP inte kan formatera (by default) såhär stora partitioner så kan den läsa. Jag gjorde misstaget att omformatera min skiva till NTFS. Sen hamnade jag omformatera den till FAT32 med ett specialprogram för att Linux skulle kunna se den. Detta specialprogram gjorde formateringen OK, och allt fungerar i XP, men med Linuxen får jag dock lite trubbel.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.