Lindahl Postat 1 december 2006 Dela Postat 1 december 2006 Köpte ett firewirekort för några månader sen i form av ett Mackie Onyx 400F. Jag har kopplat det så att alla ljud i datorn går genom det och sedan ut i högtalarna. Problemet är att ljudkortet ibland slutar fungera och att man får starta om det för att det ska funka igen. Kan man råda bot på detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindahl Postat 1 december 2006 Trådstartare Dela Postat 1 december 2006 Jag bör även nämna att detta händer när man inte använt ljudkortet på ett tag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 1 december 2006 Dela Postat 1 december 2006 Har samma problem med mitt M-Audio Firewire Audiophile-kort. 😳 .Viktor Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindahl Postat 2 december 2006 Trådstartare Dela Postat 2 december 2006 Är det ingen som vet vad som är fel? Det börjar bli grymt enerverande att behöva starta om ljudkortet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 2 december 2006 Dela Postat 2 december 2006 Har du FW-kortet i datorn på en PCI-plats? isf vad är det för märke på FW-kortet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindahl Postat 2 december 2006 Trådstartare Dela Postat 2 december 2006 Har du FW-kortet i datorn på en PCI-plats?isf vad är det för märke på FW-kortet? Ja, det sitter på en PCI-plats. Det är det PCI-FW-kortet som följer med Dell´s stationära om man så önskar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 2 december 2006 Dela Postat 2 december 2006 Tror inte att detta är ett problem som har med ljudkortet att göra utan snarare med just FW-gränsnittet via datorn/opertivesystemet.. Problemet kan uppstå om en extern FW-enhet är avlsagen vid nästa uppstart.. Datorn struntar i det hela helt enklet (samma problem med vissa USB enheter faktiskt).. Regeln är väl att du ska ha ljudkortet påslaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindahl Postat 3 december 2006 Trådstartare Dela Postat 3 december 2006 Tror inte att detta är ett problem som har med ljudkortet att göra utan snarare med just FW-gränsnittet via datorn/opertivesystemet.. Problemet kan uppstå om en extern FW-enhet är avlsagen vid nästa uppstart.. Datorn struntar i det hela helt enklet (samma problem med vissa USB enheter faktiskt).. Regeln är väl att du ska ha ljudkortet påslaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. 🙂 Tack så mkt för tipset! Ska testa detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thrinithan (oregistrerad) Postat 3 december 2006 Dela Postat 3 december 2006 Regeln är väl att du ska ha ljudkortet påslaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. 😮 hmm.. jag har liksom fått för mig att man alltid ska slå igång datorn först och sen också slå av datorn först. Att det på nått sätt ska vara skadligt för ljudkortet att vara igång vid påslagning och avslagning av dator. Precis som med högtalare... slå alltid på högtalarna efter ljudkortet... eller är detta bara en myt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kajan Postat 3 december 2006 Dela Postat 3 december 2006 Regeln är väl att du ska ha ljudkortet påslaget före du startar datorn.. Det brukar lösa mycket.. 😮 hmm.. jag har liksom fått för mig att man alltid ska slå igång datorn först och sen också slå av datorn först. Att det på nått sätt ska vara skadligt för ljudkortet att vara igång vid påslagning och avslagning av dator. Precis som med högtalare... slå alltid på högtalarna efter ljudkortet... eller är detta bara en myt? Det är snarare en missuppfattning skulle jag tro. Det kommer ju från att man alltid slår på ljudenhet/mixerbord innan man slår på stegen för att inte sabba högtalare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindahl Postat 3 december 2006 Trådstartare Dela Postat 3 december 2006 Nu har jag testat teorin om att slå på ljudkortet innan man slår på datorn, och det funkade inte. Fan, det är precis som att ljudkortet går i viloläge så fort det inte används. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindahl Postat 4 december 2006 Trådstartare Dela Postat 4 december 2006 Nu har det löst sig. Jag återställde hela systempartitionen. Gick rätt smärtfritt faktiskt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ViktorDenStore Postat 4 december 2006 Dela Postat 4 december 2006 Fan. Jag då? Jag har startat om 10 miljoner gånger och jag har fortfarande samma problem. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.