Jump to content
Annons

Mbox 1 och 88.2 khz uppspelning

zeitgeist

Recommended Posts

Hej.

Jag skall redigera i Pro Tools projekter från en studio, och har till syftet hittat en begagnad Mbox 1 (originalen) + Pro Tools 6.4 le (med upgrade), som jag funderar på att köpa.

Projekterna jag skall redigera är inspelade i 88.2 khz.

Min fråga är:

Kommer jag kunna öppna och redigera/spara/exportera dessa projekter korrekt med en Mbox, även om den har en max samplerate på 48 kHz?

Jag tycker att det borde kunna funka, när jag endast skall spela upp, och inte spela inn?

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Tack,

Tim.

Redigerat av zeitgeist
Dela på andra sajter

Annons

ljudfilerna kommer att konverteras till antingen 44.1 eller 48 beroende på vad du ställer din Session in på.

du behöver en mbox 2 pro eller 002 för att kunna jobba i 88.2 (om du vill använda dig av PT LE)

Redigerat av chrisB
Dela på andra sajter

ljudfilerna kommer att konverteras till antingen 44.1 eller 48 beroende på vad du ställer din Session in på.

du behöver en mbox 2 pro eller 002 för att kunna jobba i 88.2 (om du vill använda dig av PT LE)

Oj 🙁

Inte att jag inte tror dig, men fattar bara inte helt varfor.

Borde detta inte kunna skötas af mjukvaran, så länge jag inte skall spela in nya grejer?

I t.ex Cubase menar jag det går bra att skapa/öppna/redigera/spara 88.2 khz projekter, med ett onboard 44.1 khz ljudkort.

Men jag är Pro Tools newbie, och det finns säkert en bra orsak till att det inte går i PT ;-)

Tack för svaret,

Tim.

Redigerat av zeitgeist
Dela på andra sajter

Protools LE har ärvt ett antal begränsningar från "riktiga" Protools som gör merparten av sin ljudhantering i hårdvara med bara liten inblandning från datorns CPU. En sidoeffekt är just det du noterat, det går inte att blanda sample-rate helt fritt. En annan sidoeffekt är att man inte kan bounca en mix fortare än realtid -- en låt på en timme tar en timme att bounca. Man kan ju lyssna under tiden förstås. Själv har jag valt ett annat program som både mixar och bränner CD-n på en gång på sådär 10 minuter för samma en-timmes låt. Olika är världens lott.

Gunnar

Dela på andra sajter

Ok, hoppades att jag hittade en billig lösning, men nej. ;-)

Då borde jag kanske satsa på att köpa et M-audio Audiophile 2496 (som går upp til 96khz), och låna PT M-powered af en kollega, i stället...

Det borde vel funka, eller hur?

Tack,

Tim.

Dela på andra sajter

Eller varför inte konvertera och mixa i 48kh? Så spar du lite filstorlek och datorkraft också. 🙂

precis.. o glöm inte ditherbruset.. annars låter det skumt!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.