Jump to content
Annons

Problem med kX och SB Live

Recommended Posts

Durin (oregistrerad)
Postat

Har precis installerat kX-drivrutinerna till datorn. Har inte varit nöjd med ljudet som jag fick på inspelningen och tänkte att det här skulle hjälpa. Allting fungerar finfint utom en sak. Jag har börjat få hög latency. Konstigt nog. Innan verkade Sonar köra på typ Direct monitoring så allting som jag hörde i realtid spelades in precis då jag hörde dom i högtalarna. Nu hör jag allting via direct monitoring men det spelas in typ rätt långt efter.vilket gör att all inspelning blir obrukbar. Hur ska man fixa det problemet. Är det i Sonar eller i kX-drivrutinerna som problemet ligger?

Har försökt rätt länge nu. Kanske dags att sova 😛

Annons
Durin (oregistrerad)
Postat

Jo. Har insett det. Blir nytt ljudkortsköp i slutet av månaden? Någon som har tips på bra saker? såg att jam.se hade två kort för 1.500. Är det något att ha eller är det bara skit?

Postat

Audio Track Maya mkII kortet är bra. Installerade det åt en kompis och han har varit nöjd. Annars beror det ju väldigt mycket på vad du skall ha det till. Om du funderar på vilket ljud kort som är bäst kan du ju alltid stara en ny tråd som heter "Vilket ljudkort är bäst". 😄

ChrisSnyder (oregistrerad)
Postat

Köp ett riktigt ljudkort !

Audiophile 2496 är lastgammalt nu, finns många mkt mkt bättre kort i samma prisklass.

Postat
Köp ett riktigt ljudkort !

Audiophile 2496 är lastgammalt nu, finns många mkt mkt bättre kort i samma prisklass.

Stabilare kort får man ju leta efter. Gillar inkörda kort vars drivrutiner funkar ordentligt. Barnsjukdomarna borta osv osv..

Postat

Fast det är inte mkt problem alls med dagens kort ...

Audiophile kortet låter bajs. Har jättedålig dynamik och headroom. Det var skitbra när det kom, men det var lääääängsen nu när vi snackar data o studio branschen. Det är ju för sjuttan RCA kontakter på det, tycker det säger det mesta...

Skaru lägga 2000 spänn eller whatever skulle iaf jag inte köpa ett 2-3 år gammalt kort, känns lite halvdumt. Även om det funkar, det har hänt så mkt på marknaden nu så dom komponenter audiophile kortet har sitter på dagens inbyggda ljudkort på moderkorten nu typ .. Tjacka ett med balanserade telejack istället. 2496 kortet har bara 100db i dynamic range tex, det är otroligt lågt.

Kolla ba på ESI Juli@ tex, kostar 1495.- Har balancerade telejack och ett dynamic range på 114db, det är SKITHÖGT för ett lågbudget kort.

Kolla in ESI WaveTerminal 192X. Kostar 2995.- Har 123db i dynamic range, vilket är OTROLIGT högt, det är i samma klass som Motu och Protools på den punkten, självklart är komponenterna inte lika bra, men en sån hög dynamic range är fruktansvärt bra. Låter fläsk.

Kolla in EMU nya kort, ligger på 3600.- ca. Har samma chip som ProTools burkarna i, upp till 121db i dynamic range, och då har du samma chip som ProTools, DET kommer låta hur fläsk som helst. A-vägda balancerade in o utgångar, skitbra dspeffekter och mixer.

... eller så kan du ju köpa ett 3 år gammalt kort med 100db i dynamic range och skitkassa omvandlare och kontakter.

Valet är ju ditt lixom ...

Postat

...men så kostar ju ett audiophile kort bara 1050 kr nu för tiden vilket är ett ganska svårslaget pris med tanke på hur bra kvalité man får på ljudet. Lo-fi rules! 🙂

Postat (redigerat)

Där ser man..

Men att dsp-effekterna är så himla bra i dom nya billiga EMU-korten vågar jag inte hålla med om. Lyssnade på lite demolåtar och tyckte det lät ganska värdelöst faktiskt.. Fanns någon dist/gitsimulator som va OK.. Resten sög ju.

EDIT: Eller så hade som skruvat fram de hemskaste som gick från varje effekt. Reverbet var ju rena skämtet.

Redigerat av VacUm
Postat

Jag har inte EMU själv. Men har testat det rätt mkt. Och effekterna är faktiskt skitbra. Inget mjukreverb låter bra tycker jag, men dom andra var faktskt jävligt bra.

Men är det skit bakom spakarna så kan även en SSL kompressor för 50000 låta skit. Det gäller att man kan använda grejorna.

Sen vad det gäller Audiophile kortet, så är 1000 spänn åt helvete för dyrt. 3-400 är det max värt nytt med tanke på åldern. Och varför vara så snål? Lägg till 300 spänn på de första kortet jag föreslog. Inte nog med att du kommer få mkt mindre brus, mer dynamik i dina grejor, bättre chip o omvandlare utan ett kort som du kommer kunna utvecklas med. Jag tycker inte man ska vara begänsad av utrustningen bara för den låter sämre o sämre ju mer man lär sig ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.