Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena alla musikproffs!

Vill börja spela in (självspelad live) klassisk gitarrmusik på min MacBook Pro. Vill gärna ha kompletta råd för vad jag behöver skaffa / göra för att göra detta möjligt. Gäller mikrofoner, ev amps, programvaror etc etc. Inpelning tänkt att utföras i hemmmet.

Helst vill man ju att det inte kostar sådär väldigt mycket men jag vill ju ha ett proffsresultat så att he he man får väl kompromissa lite hitåt och ditåt.

Tacksam för förslag.

P

Annons
Postat (redigerat)

Är det alltså bara en enda sologitarr som ska spelas in? Nu nämner du inget om budget, men jag skulle säga:

Det billiga paketet

– Stereopar LineAudio CM3

– Mikpreamp LineAudio 2MP

– Ljudkort Event AudioFire 2

– Program Cubase SE

Listpris totalt 9155 kr ink moms.

Det halvdyra paketet:

– Stereopar Oktava MK012 m tre par kapslar

– Mikpreamp LineAudio 2MP

– Ljudkort Event AudioFire 2

– Program Cubase SE

Listpris 12290 kr ink moms

Proffspaketet:

– Stereopar Microtech Gefell M300

– Ljudkort med inbyggda preamps Metric Halo ULN-2

– Program Cubase SE

Listpris ca 31540 kr ink moms

Alla tre paket ger utmärkta resultat. Hör av dig på henrik@recordista.com för bra paketdealar.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
  • 2 veckor senare...
Postat

Annars finns ju också Garageband redan i din mac som faktiskt kan funka rätt bra om du inte ska göra alltför avancerade saker.

Kompletterna med bättre ljudkort och mickar.

Postat

2st LineAudio CM3

Presonus Firebox

2st XLR-kablar

2st Mic-stativ

och Garageband (som räcker fullt tillräckligt för ändamålet)

runt 6000kr beroende på vart det köps.

Postat

Att jag inte tänkte på Garageband! Som sagt, för ganska okomplicerad inspelning som detta fungerar det ju fint. Dra av 1495 för Cubase SE i mina prisexempel ovan. Däremot tycker jag att man bör satsa på en vettig fristående preamp som LineAudio 2MP, om man inte köper Metric Halo ULN-2. Det är faktiskt det enda ljudkort jag har testat där de inbyggda preamparna kändes inte bara "OK, kan väl duga", utan riktigt bra. Vilket förstås är del i varför ULN-2 är så populär bland tekniker som håller på med klassisk musik.

Hälsningar

/Henrik

Postat

Dessutom är väl inte Cubase SE anpassad för Intel-processorn än?

Det nuvarande alternativet är väl iså fall Cubase Studio 4, men jag skulle rekommendera

Garageband eller Logic till dig som är Mac-användare.

Postat
Om du vill komma riktigt billigt undan kan du pröva en Mbox mini och

komplettera med någon bra mikrofon.

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=483312

Har själv spelat in mycket akustisk gitarr med en gammal Mbox och en

ADK Hamburg mikrofon. Låter kanon för pengarna.

Du får alltså M-boxmini och ProTools LE ( som följer med ) för strax under 3000 kr. / Mikke

Postat

Ok tackar för alla svar!

Men det öppnar ju nya frågor:

1. Varför måste jag ha ett nytt ljudkort om jag redan kan köra Garageband?

2. Hur jämför sig Garageband mot Cubase och tex Peak Pro och andra dylika program?

3. Vilka möjligheter har jag att editera musiken i dessa program?

4. Har man behov av program som tar bort bakgrundsbrus osv (som även används vid inspelning av gamla LP skivor)? Vilket program skulle det i så fall vara?

5. Behöver jag verkligen en preamp/motsvarande eller kan jag köra direkt (det verkar som jag behöver men..)

6. Vilken utrustning behöve rjag för att spela in gamla LP skivor och är det smart att köpa nåt nu för live inspelningen som går att kombinera med skivinspelningen (amp eller dyl)

Fortsatt tacksam för all hjälp!

P

Postat (redigerat)
1. Varför måste jag ha ett nytt ljudkort om jag redan kan köra Garageband?

Garageband är bara mjukvara, du behöver hårdvara också. Dels en mikrofonförstärkare (preamp), som förstärker upp mikrofonens signal till användbar nivå, och dels en AD-omvandlare som gör om den analoga signalen från mikrofonförstärkaren till digital signal, som kan läsas av Garageband och andra audioprogram. I vissa enheter är mikrofonförstärkare och omvandlare sammanbyggda i samma låda.

2.  Hur jämför sig Garageband mot Cubase och tex Peak Pro och andra dylika program?

Mycket enklare, mer av leksakskaraktär. Men det lär duga till det du ska göra eftersom du inte kommer att behöva spela in 96 kanaler och slänga plugins på allt. Om det sedan visar sig att du inte är nöjd med Garageband kan du ju alltid köpa något annat audioprogram (t.ex Cubase eller Logic) senare. Garageband medföljer din Mac gratis.

3.  Vilka möjligheter har jag att editera musiken i dessa program?

Nu har jag inte använt Garageband jättemycket. Börja med det, och köp något annat om du upptäcker att du behöver mer.

4. Har man behov av program som tar bort bakgrundsbrus osv (som även används vid inspelning av gamla LP skivor)? Vilket program skulle det i så fall vara?

Om du använder en hygglig mikrofon, mikrofonförstärkare och AD-omvandlare och ställer in nivåerna på lämpligt sätt, så behöver du inte ta bort brus. Ska du däremot ta bort brus och knaster från LP-skivor finns det olika plugins, bland annat till Wavelab (ett audioprogram du också kan använda för inspelning om du inte har för många spår).

5.  Behöver jag verkligen en preamp/motsvarande eller kan jag köra direkt (det verkar som jag behöver men..)

Du kan inte köra utan.

6.  Vilken utrustning behöve rjag för att spela in gamla LP skivor och är det smart att köpa nåt nu för live inspelningen som går att kombinera med skivinspelningen (amp eller dyl)

För att få upp en LP-spelares utsignal till användbar nivå behöver du en sk RIAA-förstärkare. Finns i välsorterade stereobutiker. Men hjälp av den kan du ansluta din LP-spelare till Line-ingångarna på ditt ljudkort (din AD-omvandlare).

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Postat
6.  Vilken utrustning behöve rjag för att spela in gamla LP skivor och är det smart att köpa nåt nu för live inspelningen som går att kombinera med skivinspelningen (amp eller dyl)

För att få upp en LP-spelares utsignal till användbar nivå behöver du en sk RIAA-förstärkare. Finns i välsorterade stereobutiker. Men hjälp av den kan du ansluta din LP-spelare till Line-ingångarna på ditt ljudkort (din AD-omvandlare).

Om du har rec out eller liknande på din hemmastereo så kan du använda den inbyggda RIAA förstärkaren. Alltså koppla line ut från stereon direkt till ljudkortet.

Postat
3.  Vilka möjligheter har jag att editera musiken i dessa program?

Nu har jag inte använt Garageband jättemycket. Börja med det, och köp något annat om du upptäcker att du behöver mer.

På vilket sätt vill du editera?

Du kan klippa och redigera i ljudfilerna, lägga olika plugins d.v.s. EQ, reverb, kompressor o.s.v. (GarageBand använder AU pluggar, samma som Logic), ställa nivåer och panorering.

Garageband är som sagt väldigt enkelt. Grundfunktionerna finns och man lär sig programmet på någon timme, men där tar det slut också..tekniska funktioner alltså. Bra eller dåligt beror på vad man ska göra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.