Jump to content
Annons

Behöver era öron

lavrell

Recommended Posts

Skulle testa att spela in en snutt med min nya akustiska gitarr precis och stötte på ett problem jag tidigare upplevt men trodde det då bara va nåt tillfälligt fel.

I mina öron distar inspelningen trots att jag har EQ:at för att få bort det värsta. Ingen överstyrning varken på ljudkort eller i Logic. Inte heller EQ eller reverb slår över.

Detta hände även i en annan låt jag spelade in med samma mikrofon (ADK Vienna) men med ett annat ljudkort och gitarr vilket bör utesluta ljudkortet som problemet?

Detta är alltså inspelat i ett vanligt vardagsrum med hjälp av Motu Travelers egen mikpreamp och en ADK Vienna.

Ladda ner filen här

Vad anser ni? Tycker ni det distar?

tack på förhand!

/Micke

Dela på andra sajter

Annons

Jag hörde ingen dist, fick skära lite i basen för att kunna ha hög volym så här sent. Lyssna igenom tre gånger.

Känner igen en del i stycket...

Från reklamfilm för nån skiva...vad heter det?

Går något i stil med "det är för oss som solen går opp"

Dela på andra sajter

Jag hörde ingen dist, fick skära lite i basen för att kunna ha hög volym så här sent. Lyssna igenom tre gånger.

Känner igen en del i stycket...

Från reklamfilm för nån skiva...vad heter det?

Går något i stil med "det är för oss som solen går opp"

Stämmer bra det, "För kärlekens skull" med Ted Gärdestad.

Jo det verkar vara basen som spelar ett spratt men det kändes ju konstigt att skära för mycket eftersom det då kändes förjäkla tunnt.

Kanske avhjälps med att placera mikrofonen annorlunda (mot tolfe band 20 cm ifrån vid denna inspelning)

Dela på andra sajter

Distar. Tydligast i attacken på bassträngarna.

Vackert annars.

Jamen visst fan gör det det?

Men hur kan det komma sig egentligen?

Kan det vara fel på mikrofonen i detta fall? För det är ju inget stort ljudtryck vi snackar om om man säger så :rolleyes:

Redigerat av lavrell
Dela på andra sajter

Har värdens sämsta lyssning Alesis point seven och gamla AKG studiolurar är dessutom ingen fena som du är. Men i mina öron låter det som att bruset i rummet är problemet snarare än att tonen är överstyrd.

Låten heter för övrigt För kärlekens skull en av Ted Gärdestads låtar med en underbar text av Kenneth som jag hade nöjet av att träffa en hel del på nitiotalet.

Han har alltid fått stå i skuggan men har velat ha det så men för mig är han en av de allra störtsta textförfattare som finns i det här landet.

Edit: Det mesta låter brus i min lyssning så det kanske du ska ignorera.

Redigerat av DivineCo
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat med lurar, hör bara stark bas, men distat?

Hör inte det.

Hade du nån kompressor när du spela in?

Näe och det är också en konstig detalj eftersom jag tycker det låter väldigt komprimerat men har varken använt det vid inspelning eller mjukvara i efterhand :rolleyes:

Dela på andra sajter

BUMP!

Nån som vet vad den komprimerade känslan beror på?

Det va just detta som överraskade mig förra gången jag stötte på det här problemet.

Det låter verkligen komprimerat och ansträngt trots att det är inspelat helt utan processering.

Vore jätteintressant om nån visste något 🙂

Dela på andra sajter

Har värdens sämsta lyssning Alesis point seven och gamla AKG studiolurar är dessutom ingen fena som du är.

Edit: Det mesta låter brus i min lyssning så det kanske du ska ignorera.

🙂

erm...hur menar du nu? Jag har typ samma lyssning. Alesis point seven hemma, med en Harman Kardon 640 stärk. Referenslyssnar alltid i dom. Mixarna gör jag i 8040, men det är först när jag kommer hem som jag hör hur det låter på riktigt.

Världens sämsta lyssnig är det definitivt inte. Och jag har inget brus i mina prylar, är det din stärkare som jävlas måntro?

*edit* sry för OT.

Redigerat av Eliasson
Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat på filen (pga nedladdningsstrul...), men kan det inte vara mickförstärkaren som jobbar i överkant och därmed komprimerar en aning och distar när det kommer en starkare signal??

EDIT: såg att du redan prövat detta så skit i det här..

Redigerat av bergis
Dela på andra sajter

BUMP!

Det va just detta som överraskade mig förra gången jag stötte på det här problemet.

Det låter verkligen komprimerat och ansträngt trots att det är inspelat helt utan processering.

Vore jätteintressant om nån visste något 😳

Knepigt. Det distar lite här och var.

Dist är ju också en form av kompression så att det låter komprimerat är kanske inte så konstigt. Däremot varför det distar verkar helskumt.

Tror inte att du kan skära bort distljudet genom att ta bort basfrekvenser. Även om disten uppstår mest vid låga frekvenser (mer energi) så är den hörbar framförallt lite högre upp. Eller är jag ute på en cykeltur nu?

Edit: Kan det inte vara så att micken, eller kanske preamp, inte riktigt pallar ibland pga. energifyllt basregister och då klipper den analogt, vilket leder till att du får en analog kompression som inte syns i datorn.

Jag har upplevt detta ibland, framförallt med rördrivna mikrofoner då.

Redigerat av flintan
Dela på andra sajter

BUMP!

Vore jätteintressant om nån visste något 🙁

Knepigt. Det distar lite här och var.

Dist är ju också en form av kompression så att det låter komprimerat är kanske inte så konstigt. Däremot varför det distar verkar helskumt.

Tror inte att du kan skära bort distljudet genom att ta bort basfrekvenser. Även om disten uppstår mest vid låga frekvenser (mer energi) så är den hörbar framförallt lite högre upp. Eller är jag ute på en cykeltur nu?

Edit: Kan det inte vara så att micken, eller kanske preamp, inte riktigt pallar ibland pga. energifyllt basregister och då klipper den analogt, vilket leder till att du får en analog kompression som inte syns i datorn.

Jag har upplevt detta ibland, framförallt med rördrivna mikrofoner då.

Jo fast av en akustisk gitarr med Capo på 5:e band? Borde ju inte generera i direkt låga frekvenser.

Har postat ett inlägg på ADK:s supportforum och lämnade in mikrofonen på Musikbörsen idag där jag köpte den så dom skickar iväg den på koll.

Uppdaterar när jag vet mer.

tack för alla svar gubbs och fortsätt gärna spåna i eventuella "fel"

/Micke

Dela på andra sajter

Efter att ha postat på adk:s supportforum och lagt upp samma länk där så skrev admin att det till största chans va fel på kapseln.

Så nu kan folk söka och få svar här om de råkar ut för samma sak med någon mikrofon 😆

Antagligen kommer jag få en ny mikrofon så jag är nöjd (bara inte Golden Age börjar tjafsa emot och hävda att det inte är något fel på den 😳 )

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.