Jump to content
Annons

Gåta


Zyan

Recommended Posts

Så Daniel hade rätt från början? 😉

Förklara! 😛

Jupp..Daniel räkna fel, men fick rätt...

Få femman och tian att korsa tillsammans, och ha ettan eller tvåan där att gå tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

*gäääsp*

17 minuter  😮

We have a winner...men Linus har varit i tråden mer än 3 minuter 😉

Antar att jag inte jobbar åt Microsoft då 😛

Det var en form av urval, var blandat med datakunskap och matematiska klurigheter.

Edit: Hon klara inte denna och fick inte jobbet, vet inte om det finns ett samband. 😛

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Så Daniel hade rätt från början? 😛

Förklara! 😛

Jupp..Daniel räkna fel, men fick rätt...

Få femman och tian att korsa tillsammans, och ha ettan eller tvåan där att gå tillbaka.

Se min edit .. Fick ihop det sen 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Daniel hade rätt från början? 😛

Förklara! 😛

Jupp..Daniel räkna fel, men fick rätt...

Få femman och tian att korsa tillsammans, och ha ettan eller tvåan där att gå tillbaka.

Se min edit .. Fick ihop det sen 😉

/Daniel

Grattis...tredje gången gillt 😮

Är det någon som har en till bra gåta, gärna matematisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om alla springer och samtidigt skriker "varde ljus"? Då måste det gå mycket fortare. 😉 Typ 5 minuter.

Eller om 10 minuter åker rullstol.

Eller alla snor en båt och ror över.

Om någon tar 10 minuter medan de andra tar mycket mindre tid på sig, kanske det bästa hade varit att lämna honom på andra sidan?

Snabbast måste ju vara om man helt enkelt skiter i uppgiften och går på krogen istället!!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter.

Först går 1 + 2 = 2

1 går tillbaka = 3

5 och 10 går över = 13

2 går nu tillbaka med ficklampan = 15

1 och 2 går slutligen över = 17

Edit: Faen, jag är sent ute. :/

Redigerat av force_fEd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gåta. Fast den är inte matematisk. 🙁

Fick den berättad för mig när jag var liten:

En äventyrare var ute i öknen och vandrade på en vandringsled (typ nån slags stig). Hans vattenförråd skulle bara räcka för ett dygn till. Dock visste han att det fanns ett vägskäl längre fram, där den ena vägen ledde till en by som låg precis ett dygn bort, i vilket fall han alltså skulle klara sig. I den andra riktningen skulle han inte finna någon by på veckor, i vilket fall han alltså efter ett dygn inte skulle hinna tillbaka och ta rätt väg innan han kolar. Hans liv hänger alltså på att han tar rätt väg! Men, tänkte han, det måste ju finnas en skylt vid vägskälet...

Så kommer han tillslut fram till vägskälet. Guess what? Ingen skylt, biatch! 🙁 Vägen delar av sig, en åt väster och en mot öster. Han får syn på två män som sitter där vid sidan av vägen. Framför männen ligger en lapp, på vilken det står:

"Vill du veta var byn ligger kan du fråga dessa män. Du får bara ställa EN fråga till var och en, och det måste vara SAMMA fråga. En av männen talar alltid sanning. Den andre kommer att ljuga. De kommer inte att svara på något annat tilltal än frågan som du ställer."

Jahupp, tänkte äventyraren och såg ut ungefär såhär ----> 😲 Han satte sig ner en bit bort och tänkte så det knakade. Han kunde ju inte fråga var byn låg, eftersom den ene skulle ljuga, och han visste ju inte vem av dem som ljuger. Att fråga dem vem som ljuger funkar ju inte heller av samma anledning. Hmmm... Efter ett tag kom han på vad han skulle fråga dessa vi-sitter-här-i-tomma-ödemarken-och-är-konstiga-typerna. Han gick fram och frågade den förste mannen sin fråga. Mannen svarar genom att peka på vägen som bär åt öster. Äventyraren ställer nu samma fråga till den andre mannen, vilken även han pekar åt öster. Vid denna syn log äventyraren ett brett leende, valde vägen som gick åt väster, och kom fram till byn ett dygn senare.

Han valde alltså rätt väg! Men då är ju frågan: Vilken fråga ställde han dessa män?

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gåta. Fast den är inte matematisk. 🙂

Fick den berättad för mig när jag var liten:

En äventyrare var ute i öknen och vandrade på en vandringsled (typ nån slags stig). Hans vattenförråd skulle bara räcka för ett dygn till. Dock visste han att det fanns ett vägskäl längre fram, där den ena vägen ledde till en by som låg precis ett dygn bort, i vilket fall han alltså skulle klara sig. I den andra riktningen skulle han inte finna någon by på veckor, i vilket fall han alltså efter ett dygn inte skulle hinna tillbaka och ta rätt väg innan han kolar. Hans liv hänger alltså på att han tar rätt väg! Men, tänkte han, det måste ju finnas en skylt vid vägskälet...

Så kommer han tillslut fram till vägskälet. Guess what? Ingen skylt, biatch! 🙁 Vägen delar av sig, en åt väster och en mot öster. Han får syn på två män som sitter där vid sidan av vägen. Framför männen ligger en lapp, på vilken det står:

"Vill du veta var byn ligger kan du fråga dessa män. Du får bara ställa EN fråga till var och en, och det måste vara SAMMA fråga. En av männen talar alltid sanning. Den andre kommer att ljuga. De kommer inte att svara på något annat tilltal än frågan som du ställer."

Jahupp, tänkte äventyraren och såg ut ungefär såhär ----> 😠 Han satte sig ner en bit bort och tänkte så det knakade. Han kunde ju inte fråga var byn låg, eftersom den ene skulle ljuga, och han visste ju inte vem av dem som ljuger. Att fråga dem vem som ljuger funkar ju inte heller av samma anledning. Hmmm... Efter ett tag kom han på vad han skulle fråga dessa vi-sitter-här-i-tomma-ödemarken-och-är-konstiga-typerna. Han gick fram och frågade den förste mannen sin fråga. Mannen svarar genom att peka på vägen som bär åt öster. Äventyraren ställer nu samma fråga till den andre mannen, vilken även han pekar åt öster. Vid denna syn log äventyraren ett brett leende, valde vägen som gick åt väster, och kom fram till byn ett dygn senare.

Han valde alltså rätt väg! Men då är ju frågan: Vilken fråga ställde han dessa män?

Går inte att svara på...mer fakta behövs. Du har glömt någon detalj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, han ställde den rätt. Jag har hört den förut. 🙂

Två personer, en ljuger och en talar sanning. Man kan inte ställa samma fråga till båda och få samma svar om det inte är en skillnad på dem.

Hur som helst, frågan måste ha ett "du" i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, han ställde den rätt. Jag har hört den förut. 😠

Två personer, en ljuger och en talar sanning. Man kan inte ställa samma fråga till båda och få samma svar om det inte är en skillnad på dem.

Hur som helst, frågan måste ha ett "du" i sig.

Jo, det finns faktiskt en fråga man kan ställa som ger samma svar.... 🙂

Ett "du" i frågan är inte nödvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, han ställde den rätt. Jag har hört den förut. 😠

Två personer, en ljuger och en talar sanning. Man kan inte ställa samma fråga till båda och få samma svar om det inte är en skillnad på dem.

Hur som helst, frågan måste ha ett "du" i sig.

Jo, det finns faktiskt en fråga man kan ställa som ger samma svar.... 🙂

Ett "du" i frågan är inte nödvändigt.

Frågan Ljuger du? ger samma svar. Men inte hjälper inte snubben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chroma har rätt, Zyan.

Här är ett exempel:

"Om jag frågar den andre vilken väg jag ska ta, vilken väg kommer han då svara?"

 

Den som alltid talar sanning kommer då att peka åt höger (alltså fel väg), för att den som ljuger skulle sagt det.

Den som alltid ljuger kommer också peka åt höger, för hade han frågat den som talar sanning "vilken väg ska jag ta?" hade den som talar sanning pekat åt vänster -- och den här notoriska lögnaren måste ju ljuga--alltså pekar även han åt höger.

Highlighta texten ovan om ni vill läsa mitt svar.. En ganska klassisk gåta.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kung har tre smarta rådgivare men har inte råd att ha kvar allihoppa, så han bestämmer sej för att göra ett litet test för att ta reda på vem av rådgivarna som var smartast.

Han säger till dem "Jag har 5 stycken hattar, 3 vita och 2 svarta. Jag kommer ge er varsin hatt och ni kommer få titta på varandras hattar men inte eran egen. Därefter vill jag att ni ska säga vilken färg på hatten ni har."

Vad kungen inte säger däremot, är att han slänger bort de två svarta hattarna så alla rådgivare får helt enkelt en vit hatt.

Efter att de tre rådgivarna tagit på sig sina hattar och tittar på varandra ett tag kommer slutligen en av dem på det...

"Jag vet, jag vet! Min hatt är vit!"

Hur visste han det?

Redigerat av force_fEd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...