DrHans Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Ja som titeln sa behöver jag en cd-ripper. Jag vill ha en som är gratis och bra. Någon som har ett tips?
DrHans Postat 30 november 2006 Trådstartare Postat 30 november 2006 Windows: CDexOS X: Max Look no further. Tackar!
Björn Olsberg Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Windows: CDexOS X: Max Look no further. Jo 😆 Windows: dBpoweramp Music Converter. Har Accurate Rip. Lätt att sätta upp. Windows: Exat Audio Copy. Har också Accurate Rip, lite svårare att sätta upp men anses som referens i sammanhanget. Den som använder Plextools-enhet gör rent av dumt i att använda något annat än Plextool Professional. Sådär, nu blev svaret lite mer omständligt.
Zyan Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Tjena Är nöjd med iTunes. // Klas Hatar Itunes, det får min dator slö, även fast det bara är igång och inget görs i programmet, spelar inte ens upp något. Använder pc, och har endast iTunes pga min iPod. Det som Linus rekommenderar tar säkerligen mindre processorkraft. Vill inte veta vad för beräkningar mitt iTunes håller på med. Skulle inte bli förvånad om den helt plötsligt gav ett svar på hur stor boeings lyftkraft är i förhållande till hastighet och vingform.
flintan Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Vill inte veta vad för beräkningar mitt iTunes håller på med. Skulle inte bli förvånad om den helt plötsligt gav ett svar på hur stor boeings lyftkraft är i förhållande till hastighet och vingform. 😏 För mig funkar iTunes klockrent, inte tungt på nåt sätt. Men det kanske är annorlunda på Mac som jag sitter på.
mlordin Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Jag har använt MusicMatch i 10 år utan problem. Kostar iofs USD 20, ca SEK 140 men för det så får man alla funktioner i programmet samt livstidsuppgraderingar gratis. http://www.musicmatch.com/ Rekommenderas varmt! Mats
PajaroFeo (oregistrerad) Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Audiograbber, med Lame encoder. Funkar najs... 😏
Björn Olsberg Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Passar på att citera mig själv från tråden Alternativ till EAC rippning? Audiograbber skulle jag personligen inte rekommendera, eftersom det inte rapporterar alla eventuella fel. Elaborera. EAC och Plextools har båda mycket gedigna funktioner som hittar c1/c2/cu-fel på en skiva, samt att båda hanterar cd-läsare som har inbyggd cache. Problemet med cache är annars att om läsaren ska läsa en misstänkt sektor igen för att se om sektorn verkligen är trasig så läses felet från cachen. Två likadana läsningar = korrekt läsning = felet slinker igenom. I EAC bör man göra två läsningar (finns val vid kopieringen för detta) för att säkerställa att kopieringen har gått rätt till. Det är dock en del upp till vilken läsare man använder, min erfarenhet är att EAC (går ofta att få fungera med alla läsare) och Plextools (fungerar endast med Plextor-läsare men är superenkelt att sätta upp) fungerar bäst med skivor som kan innehålla fel. Felen vid en inkorrekt överföring uppkommer som digitala hack/klick eller jitterfel. En ny bra mastrad cd utan någon repa kommer troligtvis i Audiograbber fungera bra, om man inte använder läget Burst. Hur snabbt man kan läsa in en cd har jag också märkt är upp till vilken enhet man använder. Gör två kopieringar i Audiograbber och jämför med en binary comparator. Är det skillnader i kopieringen så är det fel någonstans. Prova då med att sänka läshastigheten. Det kan naturligtvis även handla om andra saker (som cx-fel) och då är det inte säkert att en sänkning av hastigheten hjälper. Ämnet är vansinnigt stort om man vill vara säker på att få en tillräckligt bra kopia från alla skivor man stoppar i. Istället för massa trial & error så rekommenderar jag en bra setup som alltid fungerar. Men det är jag.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.