Jump to content
Annons

Monitor track i Cubase LE

Lasse Larsson (oregistrerad)

Recommended Posts

Nybörjarfråga: Går det att spela in en ren signal med med effekt i lyssningen i Cubase LE (obs). Alltså, i lurarna har jag Jan Sparrings reverb men kommer sen på att det blev lite för mycket av det goda och jag vill istället ha en helt annan effekt på min i övrigt klockrena tagning?

Dela på andra sajter

Annons

Tror det.

Om du har effekten på en plats i programmet, så kommer den ju med i lyssningen när du har monitorknappen intryckt. Sen när du spelar upp så plockar du bort / bypassar effekten så är det rent.

Har inte Cubase igång, men prova.

Dela på andra sajter

Jag kan inte prova eftersom jag inte har programmet. Ännu. Men jag har alltså det beskrivna behovet.

Jag ska köpa ett ljudkort (lutar åt 0404 USB) och Cubase LE är ju ett vanligt medföljande program. Kollar även på kort (Mbox 2 mini) där PT LE ingår, men det kortet går nog bort på att det bara har en mickingång.

Dela på andra sajter

Går det att spela in en ren signal med med effekt i lyssningen i Cubase LE
För att du skulle få ett riktigt svar proppade jag in min Cubase LE-skiva i datorn och drog upp manualen.
About monitoring

Via Cubase LE

In this case, the audio passes from the input into Cubase LE, possibly

through Cubase LE effects and EQ and then back to the output. You

then control monitoring via settings in Cubase LE.

This is useful for monitoring an input signal with effects added by

Cubase LE. Keep in mind that the latency of your audio card drivers

may delay the output (see page 45).

Så inaktivera ASIO Direct Monitoring, och kör monitor via Cubase LE.

Sen? Kasta in dina effekter på audio-kanalen bara. Signalen spelas alltid in ren. 😏

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.