Jump to content
Annons

Högsta möjliga utvolym


Jaxon

Recommended Posts

Kul tråd! Såhär mixar jag radiospotar. (Typ dagligen)

1. Sub-basen måste bort å det grövsta! Vill du har ordentlig kräm

ut i radio kan du ta bort allt under 100 Hz. Notera att det måste göras

väldigt brant. Du bör helst ha en EQ med kraftigt Q-värde i HP-filtret.

2. Det är i mellanregistret det mesta händer. Låt gärna hela mixen ha

mycket energi runt 2 kHz.

3. Rulla av diskanten! Frekvenser över 14 kHz låter fint i en Hifi-högtalare,

men finns inte med i de flesta utsändningar på FM-bandet. Dessutom kan du

limitera hårdare utan dessa frekvenser, eftersom det är de som låter illa först.

4. L1 är ett bra alternativ, men du får räkna med att ljudet blir lite basbumligt.

Detta brukar dock inte göra så mycket, eftersom så många andra använder just den limitern. (Lyssna på reklamblocken i TV4. Typ 50% L1.)

5. Akta dig för klipp, och akta dig JÄTTEMYCKET för "Softclip". Processorer som använder sig av den metoden låter mesiga och mjöliga i etern! Att ljudet inte ska klippa har att göra med stationernas limitatorer. Ljudet komprimeras ytterligare innan det lämnar radiomasten, och maskinerna som gör det jobbet (i princip alltid av märket ORBAN), kan inte göra ett snyggt jobb med klippta signaler.

Till sist det viktigaste av allt:

När du mixar för radio och TV, så lyssna på låg volym, helst i en envägshögtalare.

Nästan ingen lyssnar på radio i hifi-utrustning. Det är köksradion, klockradion och frukost-TV:n du ska höras i.

Lycka till!

Interessant fakta, tack för att du dela med dig av dina erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett stort tack till "Franz", verkligen intressant.

Jag har tankat några plug-ins nu och tänkte plocka in dem i ProTools. Jag har Mac Pro (intel). Jag har lagt pluggen i mappen där de andra pluggarna ligger, i bilioteket.

Får dock inte upp den i programet. Är det något jag måste hämta i ProTools, för att den ska bli synlig och användbar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara Massey L2007 mastringslimiter!www.masseyplugins.com/L2007.html

Tack för din rekomendation. Jag har nu lekt lite med den och tycker den är suverän. Hur lik är denna Massey-plugg den andra L1:an från Waves?

Jag lyckas inte få in W1:an. Var tankar jag den bäst och hur instalerar jag den bäst på min Mac Pro (ProTools)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckas inte få in W1:an.

Som jag skrev tidigare i tråden kan du inte använda W1 med ProTools.

W1 är AudioUnit (för Logic, Garageband, Audacity osv.) och ProTools vill ha RTAS-effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...