Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

jag sitter ju och funderar på fördelar och nackdelar gällande detta.

sist jag såg och använde en mac var ca 1992. då spelade vi starwars på den. mer än så har jag inte pysslat med mac.

det jag funderar på mest är hur macen fungerar jämförande med en pc.

hur installerar man saker, vad är det som gör den så komplett som multimediadator, måste man köpa allt nytt i "macformat" dvs. photoshop, reason, cubase etc?

någon kanske har en länk till ett macforum? svenskt eller engelskt spelar ingen roll.

den enda laptopen jag hittat som kan jämföra sig prestandamässigt är en frost acm, men den kostar 10k mer också...

mvh!

Redigerat av coxen
Annons
Postat
Du måste investera i nya versioner av programmen.

Hörru, det behöver han inte. Både Reason och Cubase har PC- och Mac-version på samma skiva.

Postat

Nej, om programmet finns för både PC och MAC brukar man väl få båda versionerna utan att behöva punga ut pengar en gång till?

Postat
Du måste investera i nya versioner av programmen.

Hörru, det behöver han inte. Både Reason och Cubase har PC- och Mac-version på samma skiva.

jajaja tjata! 😱 I många fall finns installationen med till fler OS's.

Postat
Hur är det med cubase projekt, midi, wav mm... kan man forfarande samarbeta med folk som kör pc om man själv kör mac?

Ja det kan man, men det beror snarare lite på versoner av Cubase o s v.

Köper du en Mac idag så får du nog köpa en ny version av Cubase om du inte redan köpt den senaste versionen, då de nya macarna alla har en Intelprocessor.

De versioner av Cubase LE som följer med ljudkort är inte optimerade för den processorn.

Du får ju visserligen med Garageband som är enkelt med en ett rätt kopmpetent program.

Postat (redigerat)

hur är det med, låt oss säga, ALLA dvd med olika slags programskolor jag bränt ut?

läser mac samma format (UDF) som en pc?

måste man konvertera om alla .txt och word dokument till pdf?

jag ska nog köra osX och xp för att bara på den säkra sidan. men efter vad jag läst på mac99 så verkar det bli att man vara kör osX när man haft sin macbook ett tag 😳

det verkar ju nästan överdrivet skönt!

edit: stavfel

Redigerat av coxen
Postat
hur är det med, låt oss säga, ALLA dvd med olika slags programskolor jag bränt ut?

läser mac samma format (UDF) som en pc?

Jepp.

Textfiler är ungefär så plattformsoberoende som det kan bli. Den enda skillnaden på textfiler i Windows är att den använder ett extra tecken för radbrytningar (Carriage Return). Men vad jag vet klarar alla program för MacOS av att konvertera det.

Word-dokument är ett dåligt lagringsformat oavsett. Det bästa är att lagra i ett öppet format så som RDF eller OpenDocument. Men PDF funkar ju för kortsiktig lagring.

Men det finns många programvaror för MacOS som klarar att läsa Word-dokument, inklusive MS Word. Det kan hända att formateringen blir lite knasig ibland, men innehållet finns alltid där.

Postat (redigerat)

Textfiler är ungefär så plattformsoberoende som det kan bli. Den enda skillnaden på textfiler i Windows är att den använder ett extra tecken för radbrytningar (Carriage Return). Men vad jag vet klarar alla program för MacOS av att konvertera det.

Word-dokument är ett dåligt lagringsformat oavsett. Det bästa är att lagra i ett öppet format så som RDF eller OpenDocument. Men PDF funkar ju för kortsiktig lagring.

Men det finns många programvaror för MacOS som klarar att läsa Word-dokument, inklusive MS Word. Det kan hända att formateringen blir lite knasig ibland, men innehållet finns alltid där.

Tillägg/korrigeringar:

Om man inte har sparat textfiler i utf-8 så kommer svenska tecken inte visas korrekt när filerna öppnas i Mac.

Rtf och html är bra, långsiktiga och plattformsoberoende format för att lagra text i. Opendocument har framtiden för sig, men det är långtifrån lika utbrett som Word är, vilket gör att jag inte skulle satsa på det för arkivlagring riktigt än.

Pdf är alldeles ypperligt, inte minst som det är standardiserat för arkivlagring enligt iso. Leta efter pdf/a som anger tydligt vilka kriterier som gäller för skapandet av pdf-dokumentet. Den uppenbara nackdelen är att dokumenten inte redigeras enkelt.

EDIT: Word ska inte förkastas helt, trots det slutna formatet. Så sent som för ett par veckor sedan öppnade jag en Word-dokument från Mac (sparat 1989) på en modern Word 2003 på Windows - utan några problem med något.

Redigerat av Olsberg
thrinithan (oregistrerad)
Postat (redigerat)
EDIT: Word ska inte förkastas helt, trots det slutna formatet. Så sent som för ett par veckor sedan öppnade jag en Word-dokument från Mac (sparat 1989) på en modern Word 2003 på Windows - utan några problem med något.

ibland gör Microsoft något bra 😄 Sällan... men det händer! 😱

Redigerat av thrinithan
Postat

ibland gör Microsoft nånting bra 😄 Sällan... men det händer! 😱

Framförallt så ska man inte lita på Microsofts produkter på sin Mac, de enda som krånglar ibland för mig. Fungerar gör det ju självklart men i stort sett alla deras produkter som jag testat och använt är buggigare än andra tillverkares program. Ingen aning om stabileteten på PC, kanske likadant där?

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Microsft är ju microsoft! precis som det alltid vart och som det alltid kommer vara. Stabilt och stabilt... det fyller sin funktion om man får det att funka... men att vänta sig mer? nej nej

Konstigt att jag inte gått över till mac ännu 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.