Estilo Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Jag läste tidigare i Studio om att man kunde förhindra Midi-fördröjning i Cubase genom att lägga en fil som heter ignoreportfilter i huvudmappen för att sedan inaktivera alla emulerade ingångar och använda sig av dom vanliga. Men nu är det tyvärr så att varje gång jag försöker göra så hänger sig hela Cubase och datorn i princip... Varför gör den det och finns det möjligtvis ett annat tillvägagångsätt. Det blir ingen delay i Microsoft GS Wavetable Synth utan bara i VST-instrumenten... Ruggigt tacksam för hjälp då nyköpt keyboard e helt oanvändbart. Tack på förhand Jimmy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Vad har du för ljudkort? Går det på ASIO? Isf sök efter latency och "device setup" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Estilo Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 Jag sitter på en bärbar dator så det är väl ett rätt risigt ljudkort, men det är inne i "Device Setup" som jag vart inne o snurra men efter jag har gjort inställningen som tydligen löser problemet så hänger allt sig... Kan man lösa såna saker i ASIO-programmet eller Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 (redigerat) Asio är inget program. Ditt kort har troligen inte stöd för det, men kan kanske lösas med något som heter asio4all, sök efter det. Eller ännu bättre, köp ett externt ljudkort. Redigerat 29 november 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Estilo Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 Jag har Realtek AC97... Jag menade om det var nåt jag kanske kunde göra i ASIO Multimedia setup-programmet... Jag har hört att externaljudkort ska vara ganska dåliga? Tyvärr har jag precis lagt pengarna på keyboard o liknande så finns det inget annat sätt o fixa så att det e syncat... jag har Cubase SX förresten... Tack för att du tar dig tid Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Jag har hört att externaljudkort ska vara ganska dåliga? 😆😄😳😆😆😆😄😄 Dagens skämt, akta så du inte blir huggen i ryggen. De bästa ljudkorten är externa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Estilo Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 My bad! I prisklassen jag skulle kunna tänka mig ha råd med asså... E det min enda utväg? Jag kolla ASIO-multimedia Setupen och det står på Input Ports att den inte har nån Sync Ref? har det nåt med nåt att göra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Jag hade delay på alla mina vsti, kunde inte köra någon i realtid tills jag ändra i device setup. Dock stöder mitt kort ASIO. Men kolla upp asio4all, sök på det. Har aldrig använt det själv så jag vet inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Börja med att installera ASIO4ALL, innan du börjar titta på annat - för annars kommer du aldrig runt problemet... Riktiga ljudkort finns det alltid ASIO-drivrutiner till, som följer med - men när det gäller inbyggda, så fuskar man till en lösning med hjälp av denna ASIO4ALL drivrutin, som är en generell ASIO-driver som fungerar ok med de flesta ljudkort. Du hittar den här: http://www.asio4all.com/ 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Estilo Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 Hur vet jag att ljudkortet stödjer ASIO, Vad gjorde du exakt i Device Setup och Vad åstadkommer den där ASIO4all-grejen... Sjukt mycket frågor.. haha hoppas du pallar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Börja med att installera ASIO4ALL, innan du börjar titta på annat - för annars kommer du aldrig runt problemet...Riktiga ljudkort finns det alltid ASIO-drivrutiner till, som följer med - men när det gäller inbyggda, så fuskar man till en lösning med hjälp av denna ASIO4ALL drivrutin, som är en generell ASIO-driver som fungerar ok med de flesta ljudkort. Du hittar den här: http://www.asio4all.com/ 😆 Där fick du svar. Lycka till... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Faktum är att jag har för mig att grundidén med Asio4all var att skapa en ASIO drivrutin för just AC97 ljukort i bärbara datorer.. Ladda hem den du.. Den sabbar inget i datorn heller.. 😆 Fast å andra sidan så har ju inte ASIO nåt med MIDI att göra och det var ju där du hade problemet va? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Faktum är att jag har för mig att grundidén med Asio4all var att skapa en ASIO drivrutin för just AC97 ljukort i bärbara datorer.. Ladda hem den du.. Den sabbar inget i datorn heller.. 😆 Fast å andra sidan så har ju inte ASIO nåt med MIDI att göra och det var ju där du hade problemet va? Alla mina vsti var fördröjda innan jag ställde in det i device setup, så det är värt ett försök. En fråga är fortfarande obesvarad. Hur ska inställningarna i device setup se ut när man kör asio4all? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Ok.. Kör man med VSTi syntar så är det fortfarande ASIO som kan ställa till problem. I device setup är det väl bara att välja Asio4all som drivrutin.. Själva inställningarna (Buffers, samples, etc.) gör du ju i kontrollpanlen för Asio4all.. Och den brukar hamna på skrivbordet om jag inte minns fel.. 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Estilo Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 Det verkar ju lovande det där får kolla runt lite, men har det inget med lösningen av midi-problemet att göra eller? Tack för all hjälp e grön på sånt här Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Det verkar ju lovande det där får kolla runt lite, men har det inget med lösningen av midi-problemet att göra eller? Tack för all hjälp e grön på sånt här Det är nog inte fördröjning av midi, utan fördröjning av uppspelning av vsti. När du trycker ner en tangent kommer den signalen in fort, men det tar tid mellan det och tonen spelas upp. Kör asio4all och ställ in som Hegobald sa. Det borde lösa det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 (redigerat) Det verkar ju lovande det där får kolla runt lite, men har det inget med lösningen av midi-problemet att göra eller? Tack för all hjälp e grön på sånt här Det är nog inte fördröjning av midi, utan fördröjning av uppspelning av vsti. När du trycker ner en tangent kommer den signalen in fort, men det tar tid mellan det och tonen spelas upp. Kör asio4all och ställ in som Hegobald sa. Det borde lösa det. Precis! Det du upplever som midi-fördröjning, är med största sannolikhet vad vi andra kallar för "latency" - och latency går bara att få ner till vettig fördröjning med hjälp av en ASIO-driver till ljudkortet, exempelvis då det nämnda ASIO4ALL om det inte finns ASIO-drivrutiner original till ljudkortet... 😄 Redigerat 29 november 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 om det inte finns ASIO-drivrutiner original till ljudkortet... 😄 Svårt att tro, har det i min bärbara som inte har något med musik att göra. Väldigt simpelt ljudkort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Estilo Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 Tack fick allt o funka nu! Ljudet har dock hängt sig nångång ibland så tonen fortsätter när man släppt... funkar när man startar om lite nyfiken på vad det kan gälla dock... Jävligt tacksam för all hjälp... J Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 AC97 är ett jävligt begränsat ljudkort.. (mest avsett för avlyssning, Inte inspelning)Så är det.. Dont push the limits 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.