surikatmamma Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Ja frågan är ju i rubriken. Har använt sm57 i typ ett år och även om det alltid går att peta in i mixen så vill jag ha ett bra ljud inför en kommande inspelning av musik där trummorna ska ligga rätt långt fram (tänk Converge-soundet). Den låter så jävla klonkig asså. Vill ha lite mer tydlighet och attack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Hur funkar stormembranare på virvel? Borde inte det ge mer tydlighet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Hur funkar stormembranare på virvel? Borde inte det ge mer tydlighet. Funkar dåligt. Om det inte är väldigt lågmäld musik. Det läcker som TUSAN! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 testa en småmembranskonding, typ Neumann KM84 eller liknande. Pennmicksläge Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
red_house_painter Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Mickar som jag använt till virvel med bra resultat som kostar under 2000kr är Sm57 (tråkig hahaha) Sennheiser E906 mycket bra Sennheiser MD421 (går att hitta beggat för 2000kr) Rode NT3! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Ditt svar är beyer M201, mer krisp, bättre attack, mindre klonk. Äger en själv och använder numera inte ofta 57 på virvel. http://www.gearslutz.com/board/showthread....re+mic+shootout Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 (redigerat) Som vanligt: Milab VM44 Ta mig fan kanon till precis allt! edit: Sorry! Såg nu att den skulle ligga på 2000kr, o då måste du köra beg! Redigerat 29 november 2006 av MrPhil Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 Ditt svar är beyer M201, mer krisp, bättre attack, mindre klonk. Äger en själv och använder numera inte ofta 57 på virvel. http://www.gearslutz.com/board/showthread....re+mic+shootout Ah, den lät bra. Och billig var den. Tack tack tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Hur funkar stormembranare på virvel? Borde inte det ge mer tydlighet. Funkar dåligt. Om det inte är väldigt lågmäld musik. Det läcker som TUSAN! Det avhjälper man med Auralex XPander-kit. En av mina goda vänner skaffade ett sådant till sin studio - och efter lite experimenterande, så blev han otorligt nöjd med det. ...fast stormembranare blir förstås lite klumpigt att få in - så man får nog ta småmembranare i så fall - kanske en Line Audio CM3 - eller en Oktava MK012 med hypercardioid-kapel...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 (redigerat) Hur funkar stormembranare på virvel? Borde inte det ge mer tydlighet. Funkar dåligt. Om det inte är väldigt lågmäld musik. Det läcker som TUSAN! Det avhjälper man med Auralex XPander-kit. En av mina goda vänner skaffade ett sådant till sin studio - och efter lite experimenterande, så blev han otorligt nöjd med det. 😱 ...fast stormembranare blir förstås lite klumpigt att få in - så man får nog ta småmembranare i så fall - kanske en Line Audio CM3 - eller en Oktava MK012 med hypercardioid-kapel...? Kan det hjälpa väldigt mycket? Klart, har du spernjure så funkar det kanske. Men som du säger, de är lite klumpiga, tyvärr. EDIT: Jag har två saker att tillägga. För det första har jag svårt att tänka mig att en bit auralexabsorbent bakom micken tar bort allt läck från en stormembranare. För det andra, vad kostar ett sånt där kit egentligen? 5-600 spänn? Redigerat 29 november 2006 av Torwald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 (redigerat) Hur funkar stormembranare på virvel? Borde inte det ge mer tydlighet. Funkar dåligt. Om det inte är väldigt lågmäld musik. Det läcker som TUSAN! Det avhjälper man med Auralex XPander-kit. En av mina goda vänner skaffade ett sådant till sin studio - och efter lite experimenterande, så blev han otorligt nöjd med det. 🙂 ...fast stormembranare blir förstås lite klumpigt att få in - så man får nog ta småmembranare i så fall - kanske en Line Audio CM3 - eller en Oktava MK012 med hypercardioid-kapel...? Kan det hjälpa väldigt mycket? Klart, har du spernjure så funkar det kanske. Men som du säger, de är lite klumpiga, tyvärr. EDIT: Jag har två saker att tillägga. För det första har jag svårt att tänka mig att en bit auralexabsorbent bakom micken tar bort allt läck från en stormembranare. För det andra, vad kostar ett sånt där kit egentligen? 5-600 spänn? Min kompis kör inte med stormembranare där, utan med småmembranare (MK012) - och från början tyckte han inte att det gjorde så mycket nytta med auralex-dämparna - men efter lite experimenterande med var dämparna skulle placeras, så tycker han att han knappt kan vara utan dem numera... 😱 685:- ligger ett sådant kit på: Dämparna till micstativfötter, är också ett riktigt bra påhitt - och om man vill komma närmare cardioid-karakteristik med en bandmic, så är de större dämparna till god hjälp (och lite billigare än sE Reflexion Filter...). Redigerat 29 november 2006 av Claes Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Hur fungerar en trummygga typ AKG C418 på virvel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 30 november 2006 Dela Postat 30 november 2006 Ditt svar är beyer M201, mer krisp, bättre attack, mindre klonk. Håller med. Det eller en beggad MD421. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 30 november 2006 Dela Postat 30 november 2006 Nr tre på M201, nr två på MD421. Nr ett på att kolla vad det är för fel på en virvel som låter klonk, samt experimentera med mikplacering. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plancka (oregistrerad) Postat 30 november 2006 Dela Postat 30 november 2006 Ngn som provat en Heilmic på virvel? En sån satt det iaf på virveln i God City när jag besökte den i våras. Frågade hur/vad det var för mic o han jämförde den med en 57 fast... sen är det lite oklart vad skillnaden var... Han brukade micka bas med den också... Aldrig sett ngn sån förut... Aldrig hört ngn prata om den här heller... Från deras hemsida: http://www.heilsound.com/ Producers Joe Barresi, Russ Long and Kurt Ballou all agree that the PR 20 is simply the best vocal and snare microphone. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 30 november 2006 Dela Postat 30 november 2006 M201 har jag inte använt. Men stämmer in med Joachim och Henrik att MD421 funkar utmärkt. Virvel, pukor, överhäng, ja det går nog att mika hela setet med MD421 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.