Jump to content
Annons

Hittar inte kanalen :S

Lillplexus

Recommended Posts

Hej alla glada!

Nu är jag jobbig, men det skulle vara bra att få veta problemet. :rolleyes:

Jag har en mixer (Xenyx 1204FX), å ett nyinköpt ljudkort (M-audio delta 1010LT). Problemet är att jag inte vet hur jag får in kanalen i cubase :rolleyes: Jag tror själv problemet är att jag inte lyckats koppla in mixern rätt in i ljudkortet. Eller bättre sagt jag är ganska säker på att det är problemet.

Men jag har ett par lurar som jag kopplat in genom mixern och det går att lyssna på musik genom mixern å liknande, men jag får alltså ingen signal från kanalerna in till ljudkortet. Så nu till den stora frågan, hur kopplar man in mixern rätt? :S

Tack ska ni ha! /HK 😱

Dela på andra sajter

Annons

Vad lustigt 😉 Det verkar inte som att USB funkar, men det borde väll gå lika bra att koppla ut från mixer in till kortet eller? Men det känns onödigt att slänga det lilla ljudkortet som kom med mixern på hyllan.

Dela på andra sajter

Vad lustigt 😛 Det verkar inte som att USB funkar, men det borde väll gå lika bra att koppla ut från mixer in till kortet eller? Men det känns onödigt att slänga det lilla ljudkortet som kom med mixern på hyllan.

Va? Fick du med ett ljudkort till mixern. Kan vara där du kan koppla in den, mer ser fortfarande inga usb utgångar. Förvirrade där... Fattar inte vad den är bra till.

Men ditt 1010 ljudkort är ett bra med flera audio-ingångar. Du har ju preamps i två ingångar. Kanske skulle skippa mixern och skaffa en hörlursförstärkare istället.

Dela på andra sajter

Okej, tack kajan och zyan 🙂

Japp, den lilla usb mojengen fungerar som ett litet ljudkort tydligen. Det verkar ju inte som om datan hittar mixern om jag kopplar genom usb. Nu börjar jag fundera på usb portarna, datorn är en sådär 4 år, och det är ju inga höghasighetsportar, men det kan väll inte påverka eller?

:rolleyes:

Dela på andra sajter

Nu kom jag på en till sak!

Jag har ju aldrig haft en mixer innan, men brukar man inte få med en cd med drivrutinerna, elleer hittar datorn mixern själv?

För jag har inte fått nån cd :S

Dela på andra sajter

Om jag fattat det hela rätt så är det där lilla USB-ljudinterfacet bara ett sätt att digitalisera din analoga stereosignal från mixern.

Det går alltså inte att få in alla 12 kanalerna som separata i datorn.

Lite trist, hade varit kul annars.. Lite fake från deras sida också att säga att det är en mixer kombinerat med ett ljudinterface.

Dela på andra sajter

Om jag fattat det hela rätt så är det där lilla USB-ljudinterfacet bara ett sätt att digitalisera din analoga stereosignal från mixern.

Det går alltså inte att få in alla 12 kanalerna som separata i datorn.

Lite trist, hade varit kul annars.. Lite fake från deras sida också att säga att det är en mixer kombinerat med ett ljudinterface.

Besviken man blir.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.