Light Head Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Jag har jätteproblem med att konfigurera E-mu's 1820m... Använder Cubase SX3 och vill att det skall vara så enkelt som möjligt. 4 syntar in (stereo) 2 VST, syntar stereo out till monitorerna Det känns och blir märkligt hela tiden, allt från rundgång till att nivåerna inte stämmer med det som hörs i monitorerna jämnfört med inspelningsnivåerna. Eller så får jag signal till monitorerna men inte in i cubase... Har du en konfig-fil som exempel att skicka mig så är jag väldigt tacksam! En kombination av lathet och bristande tålamod ligger väl till grund för att jag inte läst manualen tillräckligt noga och fattat hur jag skall göra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 Verkar vara fler än jag som inte vet,,,, ??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Ska du ha en konfigurationsfil till Kubisen eller till ditt ljudkort då? Jag förstår inte riktigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ynot Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 LIte roddit i cubase har svettats många timmar har tyvärr inga config filer.. med kunde kanske bidraga om du skickar en eller två skärm dumpar....tonytopp@spray.se ynot Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 Ska du ha en konfigurationsfil till Kubisen eller till ditt ljudkort då? Jag förstår inte riktigt. Konfig till ljudkortet är det som är problemet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Hur vet du då att din Cubase setup är korrekt då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 (redigerat) Hehe,, nej det vet jag ju inte, men jag har använt andra ljudkort tidigare och har antagit att det är samma som gäller för dem som för 1820... Inte samma setup utan samma princip. Så det är ljudkortets setup jag är ute efter. Hjälpen mottages tacksamt! Zyan, har du använt 1820m? Jag läste lite på nätet och hittade en del information, men känner mig fortfarande väldigt korkad eftersom jag inte hajjat, ännu... En rad saxad från ett forum. "Dont bother to understand how it works!" Redigerat 29 november 2006 av Light Head Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Zyan, har du använt 1820m? Jag kör med 0404 så har PatchMix Dsp och mitt funkar med Cubase SX efter inställningar i Cubase, och på mixen. Jag försöker med lite hjälp här, jag är inte säker. I patchmixen har jag en asio send på både ingångarna, har ju bara 2. Starta Cubase efter du har lagt in dessa sends. I cubase har jag pillat i device setup, kommer inte ihåg vad men fick bort den otroliga delayn. Och valt input ( de send som finns i patchmixen ) (tryck F4 i cubase) Hoppas detta kan bidra till någon hjälp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 Jo, det känns som om det är så det skall vara, men det blir titt som tätt rundgång... När du satt upp det på det sättet så mute'ar du något spår oxo? Kan du lyssna på CD'n, eller mediaspelaren utan att mixtra med setupen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Jo, det känns som om det är så det skall vara, men det blir titt som tätt rundgång... När du satt upp det på det sättet så mute'ar du något spår oxo? Kan du lyssna på CD'n, eller mediaspelaren utan att mixtra med setupen? Mutar alla ingångar. Trycker på monitor i Cubase om jag vill höra. Så när cubase är avstängt så funkar allt ljud felfritt, har en annan setup när jag ska prata i tele med datorn. Det är det enda jag ändrar i patchmix. Har jag mick på framför monitorerna, är det självklart inget ljud till dem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 Så det finns ingte någon lösning som funkar till allt?? Inte utan att man måste ändra på inställningarna?? Det som skall funka är väl ungefär: Cubase Winamp CD Utan att pilla på inställningar.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Vilket program av Cubase, Winamp och cd-spelare pratar du i tele med? 😄 Om jag bara byter när jag ska göra det, när behöver du byta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 29 november 2006 Trådstartare Dela Postat 29 november 2006 Oki,, Windows XP Startar Cubase SX3... spelar in en låt och exporterar till mp3. Minskar fönstret och öppnar Winamp för att lyssna... det låter ba och jag bränner en CD vilken jag provlyssnar så fort den är klar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Oki,, Windows XP Startar Cubase SX3... spelar in en låt och exporterar till mp3. Minskar fönstret och öppnar Winamp för att lyssna... det låter ba och jag bränner en CD vilken jag provlyssnar så fort den är klar. Jupp..så gör jag. Det enda jag gör är att dra ner monitorerna manuellt när jag har en mick på i samma rum. Beror hur du spelar in, om jag linar pådden så rör jag inget. Så patchmix setup är oförändrad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 29 november 2006 Dela Postat 29 november 2006 Jag antar att E-Mu mixern kräver lite analogt tänkande med bussande fram och tillbaka av olika signaler. Ganska logiskt om man ger manualen en kvart men helt klart lite bökigare än de flesta andra ljudkort. Allrajt, här går det undan.. häng med! 😄 Dra ner alla ingångskanaler i E-Mu mixern. Skapa send-bussar från ingångarna som går till ASIO-ingångarna. Nu går ljudet från ingången i ljudkortet till inspelningsprogrammet, men signalerna hörs inte förrän du slår på monitorfunktionen vilket innebär att du lyssnar genom programmet. Kanon! Ingen rundgång här inte. Skapa de utgångar du behöver använda i E-Mu mixern och skapa send bussar på dem som är adresserade till ljudkortets fysiska utgångar. Dra sedan ner nivån på kanalerna. Nu skickas signalen från Cubase till mixern och vidare ut till rätt utgång, men spelas inte upp i dina monitorer. Precis som det ska vara alltså. Slutligen ser du till så att Wave In ligger som Aux1 på i E-Mu mixern. Vill du köra Skype, MSN ljudsamtal eller dylikt så kopplar du in en mikrofon på någon av ingångarna och drar upp send-nivån till aux-bussen. Det kan också vara en bra idé att aktivera Wave Out 3/4 och 5/6 om du kör Quicktime. Aktivera då surroundlyssning och panorera 5 och 6 till mitten så nedmixar ljudkortet signalerna till stereo. Försöker du att spela upp Quicktime filmer med stereoljud så kommer datorn annars att hacka och spotta eftersom nya Quicktime inte trivs ihop med E-Mu. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.