Florian le Sage Postat 10 januari 2007 Trådstartare Postat 10 januari 2007 Skeptiker mår bara dåligt-och din länk funkar inte, vad får dig att tro att jag inte vet vad jag håller på med utan bara tar allt ifrån eget huvud? Klart man anammar det väsentliga gällande just stomljud osv, detta är faktiskt mitt 3:e kontrollrum och jag gör inte saker på måfå, det blir alldeles för kostsamt och tidsödande...om du kollar in lite mer noggrannt så ser du att reglarna under högtalarpodierna vilar på vibrationsdämpande gummigenomförningar s.k. NIVELL system! Har dock en lite fråga till er med erfarenhet av just detta med resonansdämpning,har läst en hel del och hört mig för men vill se vilka bud som ev. kan dyka upp här: När man knackar/dunsar med handflatan på ovansidan av dessa "podier" så dunkar/boomar det rätt rejält förutom ute vid kanterna, detta beror förstås på både de stående vågor som uppstår mellan det vanliga/underliggande golvet och det högre podiegolvet och själva lådresonansen...är det bättre att bara stuffa igen skiten med stenull/glasfiberull eller räcker det med att klistra fast sk motorhuvsisolering/gummimatta på undersidan av podiegolvet för att dämpa bort detta-här skall alltså högtalarna stå på dels egna dämpplattor som i sin tur ligger på en tjock heltäckningsmatta, bifogar bilder om ett par dagar, detta är en detalj som är mkt viktig och det måste givetvis vara lika på hö+vä sida och på ena sidan kommer nämligan både dator och psu till mixerbordet att stå sp jag kan rimligtvis inte stuffa hela utrymmet undertill om nu det skulla vara melodin...nej jag lägger nog stenull 20 cm i bakkant och gör något mellanting med just dämpmatta känns det som just nu...
Lee Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Hm... Antingen får man göra plattan mycket tyngre eller så får man proppa igen allt. Fungerar som en STOR trumma. Jag skulle proppa igen det helt och bli av med returen på ljudet. Att det inte blir exakt likadant på båda sidorna i lådorna skall inte ha någon större inverkan eftersom hela utrymmet blir dött. Är du orolig för det får du väl göra samma rackbyggnad i den andra sockeln också och använda till förvaring överblivna effekter som inte är rackat på andra ställen eller förvaring till mickar och sladdar. Har du tid och möjlighet att limma fast en gummimatta på undersidan så skadar säkert inte det heller eftersom du ökar ytvikten på skivan och sänker resonansfrekvensen. Mina femöre tankar. Det blir nog jävligt bra det där. Man får nog ta och våldgästa vid något tillfälle. 😆
Florian le Sage Postat 11 januari 2007 Trådstartare Postat 11 januari 2007 OK, välkommen om du har vägrna förbi! Några mer tankar/synpunkter-någon?
MrPhil (oregistrerad) Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 OK, välkommen om du har vägrna förbi!Några mer tankar/synpunkter-någon? Bara en tanke. Du låter ovansidan, spånplattan på podiet ligga dikt an mot väggen inkl tätningsmassa, medan du är noggrann som fan med att stommen ska vara fri från vägg o golv. Är det B&W-kitet du ska ha som lyssning här sen, eller minns jag fel?
Baktakt Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Korkat inlägg kanske, men i PA sammanhang hänger man ju högtalarna i straps från trossen...-Varför kan man inte göra likadant med monitorer? Häng upp dom med rostfri, gummiklädd wire från taket (och lite tåtar från sidorna för att staga upp).... Då blir det ju absolut 0 resonans....-eller hur? Tjohopp!
Florian le Sage Postat 11 januari 2007 Trådstartare Postat 11 januari 2007 (redigerat) OK, välkommen om du har vägrna förbi!Några mer tankar/synpunkter-någon? Bara en tanke. Du låter ovansidan, spånplattan på podiet ligga dikt an mot väggen inkl tätningsmassa, medan du är noggrann som fan med att stommen ska vara fri från vägg o golv. 😉 Är det B&W-kitet du ska ha som lyssning här sen, eller minns jag fel? Väggarna är av tjocklek 40 cm ca och sten/betong så det är ingen fara med den detaljen serru...anar jag lukten av cynism i ditt ifrågasättande? och ja-B&W kitet väntar... Redigerat 11 januari 2007 av Florian le Sage
MrPhil (oregistrerad) Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Väggarna är av tjocklek 40 cm ca och sten/betong så det är ingen fara med den detaljen serru...anar jag lukten av cynism i ditt ifrågasättande? och ja-B&W kitet väntar... Nope, om det inte sitter i din egen näsa förstås! 😛 Det kändes lite bara som onödigt jobb att först undvika kontakt med golv o vägg för stommen, för att sen lägga skivan fast mot väggen. Jaja, ser nu att du har trägolv. Varför har du podier öht förresten? Alltså tanken bakom?
Florian le Sage Postat 12 januari 2007 Trådstartare Postat 12 januari 2007 Podierna är dels till för att få upp högtalarna i rätt höjd istället för att ha stativ etc, dels för aukustiken och rummets utförande-skadar inte att eliminera och samtidigt dämpa dessa hörnor som du säkert vet... Åter till min fråga om resonans i dessa "lådor" tar gärna emot lite fler tips om någon har! 😛
Henrik Andersson Vogel Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Du bör absolut undvika att högtalarpodierna har egen resonans. Det kommer att påverka din lyssning rejält till det negativa. Den akustiker jag anlitade rekommenderade att högtalarstativ gjuts i betong – minimal resonans. Jag tror att du klarar dig om du fyller podierna med Gullfiber, men de ser rätt stora ut så det blir inte billigt. Uppriktigt sagt tycker jag inte, med mina visserligen begränsade kunskaper, att det där verkar vara en helt vettig lösning. Hälsningar /Henrik
Henrik Andersson Vogel Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Jag begriper heller inte varför du fäster podierna i väggarna men har dem flytande från trägolvet. För att inte trägolvet ska resonera? I så fall hade det varit enklare och bättre att såga upp trägolvet och bygga podierna direkt på det underliggande betonggolvet – förutsatt förstås att du inte då råkar ut för fuktproblem. Hälsningar /Henrik
Polpotkin Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Vogel, lugna ner dig nu. Florian har stenkoll på vad han gör. Tänk på att det här faktiskt är hans 3e kontrollrum och att han skulle aldrig göra nåt på måfå.
andreasb Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 håller delvis med skeptikerna, men det är ju sån jag är. är ditt rum tänkt att vara byggt efter LEDE principen? De monitorer du pratar om, vad har de för dimensioner och specifikationer? Ska du montera monitorerna flush med dämpning på sidor och bakom lådor eller ska de stå mer fritt uppe på dina podier? a 😄
Florian le Sage Postat 12 januari 2007 Trådstartare Postat 12 januari 2007 Monitorerna skall givetvis stå fritt på podierna, jag skiter i om vissa av er är skeptiska-det verkar vara en sjukdom eller rent av en fjantig stollig bessewissermentalitet här på forumet att VISSA måste klanka eller vara negativa rent allmänt vilket jag sett i flera andra trådar, alla går ju efter eget huvud och som vanligt finns det ingen som har en 100% "rätt" lösning på varken dessa eller andra saker i världen...rummet jag bygger/modifierar är n blandning av LEDE och nyare infallsvinklar där man vill ha ett rum som i mycket påminner om ett "vanligt" rum fast självklart mer kontrollerat i vissa avseenden, därav dessa podier! OK, är det nu någon som har lite mer tips på resonansfrågan istället för att tjata... 😄
MrPhil (oregistrerad) Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Podierna är dels till för att få upp högtalarna i rätt höjd istället för att ha stativ etc, dels för aukustiken och rummets utförande-skadar inte att eliminera och samtidigt dämpa dessa hörnor som du säkert vet... Åter till min fråga om resonans i dessa "lådor" tar gärna emot lite fler tips om någon har! 😄 Som nån annan nämnde kanske du kunde sågat upp trägolvet o fäst stativen rätt ner i betonggolvet istället, o sen dämpat bakom högtalarna istället. Iofs hade du redan nu fått bestämma var de måste stå om du inte vill plocka upp ett för stort hål. Men som det är nu med de där podierna bör du nog fylla dem rejält med Gullfiber eller rockwool.... vet inte om det är stor skillnad på det? Jaja, sån där gul tjock isolering iaf. O proppa ganska fullt. Fylla dem med sand kanske? Vet inte om du har möjlighet att mura nån form av betongplattor eller tegel ovanpå ist? Kanske blir för jäkla klumpigt. Kanske skulle du gjort dem i betong/tegel direkt mot betonggolv/vägg direkt?
Florian le Sage Postat 12 januari 2007 Trådstartare Postat 12 januari 2007 (redigerat) Mycket kanske här från din sida mr.Phil, ärligt talat, nu har jag gjort på detta sätt för att jag blivit rådd till det samt tror på det-OK, rätt onödiga "tips" du kommer med faktiskt... 😄 (om du inte ens vet skillnaden på rockwoll/gullfiber så förstår jag inte varför du ordar...) Redigerat 12 januari 2007 av Florian le Sage
Henrik Andersson Vogel Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 jag skiter i om vissa av er är skeptiska-det verkar vara en sjukdom eller rent av en fjantig stollig bessewissermentalitet här på forumet att VISSA måste klanka eller vara negativa rent allmänt vilket jag sett i flera andra trådar Jösses, du ber om input och går i taket när du får det. Förre postaren nämner sand i podierna – det är nog ingen dum idé. Se till att den är torr och ren bara, jag tror att man kan köpa bränd sand som är garanterat fri från skadedjur och annat. Hälsningar /Henrik
MrPhil (oregistrerad) Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 jag skiter i om vissa av er är skeptiska-alla går ju efter eget huvud och som vanligt finns det ingen som har en 100% "rätt" lösning på varken dessa eller andra saker i världen... Nja. Likväl som vissa kan ha helt fel kan väl vissa ha helt rätt. Är det nån som kan det här med bygge så är det andreasb.
MrPhil (oregistrerad) Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 (redigerat) Mycket kanske här från din sida mr.Phil, ärligt talat, nu har jag gjort på detta sätt för att jag blivit rådd till det samt tror på det-OK, rätt onödiga "tips" du kommer med faktiskt... 😄(om du inte ens vet skillnaden på rockwoll/gullfiber så förstår jag inte varför du ordar...) vad ÄR skillnaden mellan gullfiber o rockwool då? Rent egenskapsmässigt? Ja, jag hittade detta: Mineralull är ett byggnadsmaterial som i första hand används för värmeisolering, men även för ljudabsorption. Mineralull finns i form av glasull och stenull. Kända tillverkare på den svenska marknaden är Gullfiber (numera Isover), som tillverkar glasull, samt Rockwool och Paroc som tillverkar stenull. Om du nu själv frågar efter tankar o idéer får du väl ta emot det som erbjuds. Annars har du ju alla svaren själv. Eller har du en del kansken oxå eftersom du frågar oss? Uppenbarligen har du ju gjort nåt efter egen skalle o stött på ett problem här med resonans i podierna? Sand som sagt, verkar vettigt. Det säger jag inte för att jag vet till 100%, utan för att jag tycker det verkar vara ett vettigt tips. Fyller man nåt med sand så blir det dött/stumt. Så det kansket får du ta eller låta vara. Upp till dig. 😄 Redigerat 12 januari 2007 av MrPhil
Florian le Sage Postat 12 januari 2007 Trådstartare Postat 12 januari 2007 (redigerat) OK , så här då, man kan anlita en välkänd aukustiker och punga ut med 100:000 tals kronor och om 5-10 år är det ute, är ni med? Jag har varit med i flera stora studios på 80-talet (SONET/POLAR/SOUNDTRADE osv) då man byggde om och byggde om och detta kostade alltid skjortan minst sagt men då hade man råd, det var 1 gubbe som gällde på den tiden vilken jag inte minns namnet på idag men det är oväsentligt, och hans teorier var LAG, så är det alltid, idag, eller redan för 10 år sedan osv har saker och ting ändrat sig, man lär sig nya aspekter och är det något ämne här i världen som ger upphov till tvist eller träta om vem som har rätt så är det ljust ljud/aukustik liksom religion, irrläror eller ej-falska profeter osv... Därför, gör jag en kompromiss/blandning utav det som JAG och de kunniga stollar som JAG litar på i branschen kommit fram till, förhoppningsvis kommer detta att bidra till en vettig och fullkomligt duglig lyssning, annars får man gå in och modifiera lite, grundtanken är dock enl. det ni sett, det enda är just nu att jag stött på lite patrull dock inte oväntat utan bara en av flera "svårigheter/klurigheter" som jag givetvis vill komma tillrätta med, därav frågan om resonansen, jag tar emot alla svar tacksamt-självklart, men att riva upp golv och gjuta etc känns liksom overkill och är högst inaktuellt eftersom jag som sagt satsat på denna konstruktionsidé!!! 😄 och ja, sand är en mycket bra idé, kanske något jag anammar... Redigerat 12 januari 2007 av Florian le Sage
demo9 Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Resonansen i podieplattan dämpar du billigast genom att limma på plankor på undersidan för att styva upp golvpanelen. Detta flyttar upp resonansfrekvensen i frekvens så att den inte ligger och är störande. Men om du vill ha ytan som panelabsorbent är mitt förslag dåligt, men jag uppfattade det som att podiet bara skulle vara ett podie...om du gör det stumt med sand har du inte heller någon vidare abs.
PreacherX Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Sand var en väldigt bra idé, jag röstar på det då det troligtvis blir både bäst och billigast 😉
Florian le Sage Postat 12 januari 2007 Trådstartare Postat 12 januari 2007 Jag förstår-demo9, men golvet i podiet är inga paneler utan rediga golvskivor istuckna i varandra, det som slår mig nu är att jag kanske borde lagt s.k. stomljudsmatta av gummi emellan dessa och regelverket, trodde inte att det skulle bli så här eftersom regelverket är avdämpat med Nivellskruvarna mot golvet, med ack så fel man kan ha ibland! Har nu testat att stoppa isolering inunder med lite tryck och främst där det verkligen är en störande resonans av lågfrekvens typ baskagge alltså i innerhörnet och halva vägen ut mot kanterna som i sig inte alls har detta problem, men det hjälper föga så nu är goda råd dyra...vad händer om man tar upp ett runt hål typ basreflex i det problemfyllda området-kanske hjälper det???
Henrik Andersson Vogel Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Florian, fyll dem. Mineralull eller sand känns som de bästa förslagen. Du vill inte att de ska stå och klinga under dina nya B&W-högtalare.
Lee Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 OK, då är vi tillbaka till grundproblemet. Ytan måste bli tyngre och och du måste fylla på med isolering. Fattade jag det rätt att du bara satte isolering i hörnan och dessutom under tryck? Jag tror att resonansen blir mindre ju mer man fyller och att trycka ihop isolering verkar inte direkt bra. Borde bli sämre på att ta upp ljudvågor. Om du nu har tryckt ihop det såååå mycket. Börjar bli lite konfunderad över Nivell-systemet. Borde inte det ta upp stötarna? Å andra sidan kräver det en viss vikt och styvhet i resten av stommen och ytan.
Florian le Sage Postat 12 januari 2007 Trådstartare Postat 12 januari 2007 Florian, fyll dem. Mineralull eller sand känns som de bästa förslagen. Du vill inte att de ska stå och klinga under dina nya B&W-högtalare. Nej och det är ju därför jag efterfrågar patentlösningar...verkar dock inte funka med mineralull som sagt...jag la i ca 1 kvm och ingen skillnad hördes när man trummar med handen på "golvet" mot hörnet... Lee: jag tryckte inte ihop dom sååå mycket, bara så att de inte låg fluffigt! 😎 Åker väl på att ta bort golvskivorna i morgon och lägga stomljudsmatta/band, om det nu hjälper, suck...men problem är till för att lösas...
belsebub Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Ytan går väl göra tyngre med bitium matta eller hur det stavas billigt och bra fyll sedan utrymmet under som redan sagts med sand eller rockwool, sand blir nog billigast ingen aning vilket som är bästa av dom båda. Florian jag tror starkt på ditt kontrollrum oavsett vad proffsen tycker vilket är bra att veta så förstår jag att du vill kombinera det med dina egna tankar det är ju ändå du som ska trivas med ljudet och få till bra mixar. Kanske skrev kluddigt men va fan stå ut med det
andreasb Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 haha är inne här på tråden tillsammans med 10 som läser, äntligen lite fart här på forumet; vad gäller Nivell har jag bara byggt med det systemet i golvkonstruktioner, det finns en hel radda med olika höjder och typer av ljudskruv för systemet. Kan inte riktigt se av bilden om det är varianten man skruvar ner i underlaget och sedan lyfter underifrån eller om det är det som lyfts från ovansidan. båda fungerar endast vid viss belastning då gummidelen i skruven måste komprimeras för att fungera som viskoelastiskt lager. Jag hade börjat med att räkna ut vikten, iaf. på ett ungefär och dividera det med antalet belastningspunkter. Det fiffiga i detta läge är ju att Florian förmodligen kan ta ur skruvar eller lägga till ifall han behöver det. Sen är jag med på Lee's förslag, inte för massivt packat, löst å fint så att det finns luft blandat med isoleringen. Du skulle självklart kunna hänga in sk. baffles av isolering som hänger fritt inuti podiet för att få en kraftig basfälla. a
belsebub Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Du skulle självklart kunna hänga in sk. baffles av isolering som hänger fritt inuti podiet för att få en kraftig basfälla. a Det låter riktigt smart 😎
Florian le Sage Postat 12 januari 2007 Trådstartare Postat 12 januari 2007 ja det är nog så med Nivellreglarna att vikten just nu är för låg, jag har ju återanvänt en del av dessa från mitt gamla kontrollrum där det vilade många fler kilon på med dubbla gipsväggar,tak osv... tror inte på detta med att öka vikten på golskivorna faktiskt,dom är ju rätt tunga i sig... kanske hjälper det om jag skär bort latexfogen som förbinder podiet i bakkant med stenväggen så att det kan "andas" liksom samt att ev. ta upp ett hål inemot hörnet som jag var inne på nyss, ca 5 cm i diameter samt stomljudisolera mot reglarna då...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.