Jump to content
Annons

Camelot studios=sällsynt prima kontrollrum

Florian le Sage

Recommended Posts

Jaha, efter en oförutsedd händelse i somras (hälsena av pga fotboll=aldrig mer=gubbe)

då i princip allt blev stiltje och jag var tvungen att bära gips i 2 månader och inget vettigt kunde förutom att halsa Holsten dagarna i ända :rolleyes: i väntan på bättre tider så blev alltså detta kontrollrumsbygge framflyttat i tiden till nu-äntligen!

Vad det innebär är helt enkelt att jag flyttar mitt befintliga kontrollrum på 15 kvm (som skymtar här och där på hemsidan) ner till ett större rum på 45 kvm i källaren rakt under studiorummet på 55 kvm.

Men hur blir det med det visuella frågar någon-kontakten med musikerna då?

Det skiter jag i svarar Florian, finns webkameror etc och det visuella är av mindre vikt enl. honom, huvudsaken är ett väl fungerande talkbacksystem via linjer till alla musiker i alla rum, precis som det skall vara i en sådan här kåk/studio!

(många musiker känner sig faktiskt olustiga när de blir stirrade på genom en ruta)

Jag kommer succesivt att lägga upp bilderna här, ibland tar det tid emellan dom pga andra jobb i kåken som också måste slutföras men för att vara realistisk så beräknar jag vara (in)spel-klar i Februari...

Denna första bild är alltså från i somras innan olyckan då jag hade slipat upp golvet och börjat olja in det med linolja, de "fula partierna i hörnen är lämnade så för där skall det byggas högtalarfundament/hörn-snart kommer det mer:

kontrollrum1.jpg

Redigerat av Florian le Sage
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 264
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hmmm, ja det där var några fulla Solnabor som fick för sig att göra en blöt natt för 5 år sedan, hade inte en tanke på vad jag skulle göra av detta rum just då som sedan dess fått bli förråd fullt av bråte tills i våras...

de partier som inte är målade i sandgult är alltså sådana som skall kläs in med diverse basfällor-absorbenter-diffusorer etc... :rolleyes:

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Jag tycker du ska sätta in en skiva pansarglas i taket, så du kan stirra ut dina gäster underifrån när du rattar.

Hur gör du med kabeldragning upp till övervåning och isolering i taket för att få bort läck? Hur högt i tak är det därnere?

Dela på andra sajter

Jag tycker du ska sätta in en skiva pansarglas i taket, så du kan stirra ut dina gäster underifrån när du rattar.

😠 Kan bli riktigt äckligt om någon rockare vill spela in en morgon och insisterar på att gå klädd i morgonrock. "Have you seen the Rolling Stones? Yes..." Rysning... 🙁

Kul Florian! Se till att skaffa fram lite bilder som vi kan häckla eller bara drägla åt, beroende på humör och tid på dygnet. 😳

Dela på andra sajter

😄 Kan bli riktigt äckligt om någon rockare vill spela in en morgon och insisterar på att gå klädd i morgonrock. "Have you seen the Rolling Stones? Yes..." Rysning... 😎

...men det kan även bli helt fantastiskt om du spelar in musiker av motsatt kön. Förutsatt att du tvingar dem bära kjol då. Eller kilt om du har den läggningen. Hursomhelst lär det nog inte resultera i mer jobb från de berörda. 😄 Det var en dålig idé, förlåt.

Koolt dock med en byggartråd, ser fram emot resultatet!

Dela på andra sajter

Ser onekligen lite fuktskadat ut på golvet.

Måste ha varit en riktigt blöt kväll för fem år sedan om det inte har torkat ännu 😏

Tja, en gammal fuktskada är det allt, innan min tid i huset, i somras grävde jag upp runt dessa hörnor på huset och dränerade om osv ny platonmatta la la la...vill ju inte ha mera sådant nu när känslig apparatur skall installeras!

Men det du ser som ser blött ut är ju nyoljat golv-delvis klart...

mr.Phil:

Hur gör du med kabeldragning upp till övervåning och isolering i taket för att få bort läck? Hur högt i tak är det därnere?

kabeldragning är väl det minsta problemet, likaså isolering mot läckage vilket i princip är obefintligt redan nu (ko9nstigt nog-på andra ställen i kåken skvallrar ljudet mycket mer neråt...men inte här,kom ihåg att det är redigt byggt 1926 och ca 40 cm tjocka bjälklag etc), har testat med trummor osv som endast låter lite lite om man är knäpptyst därnere, lägger dock upp s.k. brandmatta med stenull i taket för att minimera läcket!!!

(källaren är tillbyggd på 50-talet, man "pallade upp" huset och gjöt grund o väggar för ett nytt pannsystem med vattenburen värme och bl.a. toaletter och nya rum-som detta f.d slöjdrum/pingisrum)

😆

Redigerat av Florian le Sage
Dela på andra sajter

50 mm tjock med hönsnät på ena sidan och visst dämpar det men jag sätter inte upp det i hela taket såklart-kanske till 50-60% eftersom jag vill ha reflekterande ytor av olika grad också, här gäller det att blanda och ge som korthajen sa... 😏

Gött för dej och dina kunder Florian...

Det är så himla kul att bygga och göra lite nytt... Ska verkligen bli kul att följa bygget.

Lycka till...

Redigerat av Lilleman
Dela på andra sajter

Ok lite sammanfattning efter dag 1 i valv1, tog lite nya bilder i pedagogiskt syfte och berättar härmed om rummets dimensioner:

Norra-frontväggen/Södra-bakre väggen=5.90 m

Västra-fönsterväggen/Östra-dörrväggen=7.72 m

Takhöjd 2.30 m, under balkarna 2.10 m

Norra väggen/högtalarhörnen:

kontrollrum1.jpg

Västra väggen/dörrväggen:

Valv1.jpg

Södra väggen/bakre:

Bakrevgg.jpg

Västra väggen/fönster:

Fnstervgg.jpg

Och till sist det jag hann idag, ungefär hälften av vad jag föresatt mig-som vanligt 😱

den s.k. brandmattan 50 mm stenull i bakre delen av rummets tak samt en basfälla, ej färdig:

Basflla1.jpg

tänkte mig en välvd front av delvis perforerad masonit som man klär in snyggt och delvis större flaskhalsöppningar enl. Helmholtz-principen i olika partier!

🙂

Dela på andra sajter

Ett mellanting av Magenta och plommon-i mina ögon en perfekt blandning av rött/blått och mkt inspirerande och stimulansförhöjande för sinnena!!!

Det där låter som något Dan Bäckman och Itzhak skulle kunna ha sagt 😆

Kul med en till byggtråd, vad är det för lokal? Ser ut att vara en rullstolsramp utanför...skola?

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

myyyycket mycket tjsuigt (är det och..)...kommer det bli!!!

det där med ljudläckage mellan vissa rum, så hade jag i min gamla studio.. kontrollrummet var i stortsett noll läck, men resterande hus läckte som bara den.. 😉

ser fram emot o komma ner o klappa väggarna.. 😉

mer bilder..

btw: VAM på väggen!? 😉

Dela på andra sajter

Kul med en till byggtråd, vad är det för lokal? Ser ut att vara en rullstolsramp utanför...skola?
efter en oförutsedd händelse i somras (hälsena av pga fotboll=aldrig mer=gubbe)

då i princip allt blev stiltje och jag var tvungen att bära gips i 2 månader

Redigerat av rainydays
Dela på andra sajter

myyyycket mycket tjsuigt (är det och..)...kommer det bli!!!

det där med ljudläckage mellan vissa rum, så hade jag i min gamla studio.. kontrollrummet var i stortsett noll läck, men resterande hus läckte som bara den.. 😉

ser fram emot o komma ner o klappa väggarna.. 😉

mer bilder..

btw: VAM på väggen!? 😉

Hej IDF, nej inget jävla VAM här inte---Valv1 är det frågan om Valv1!!!

😛

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Men kommer det inte kännas lågt med 2.10 i tak?

Iofs vanesak, men....

Bara 10cm till upp mellan balkarna hade gett mer luftkänsla.

Vet ju iofs inte hur du har det idag, kanske blir ett lyft även i det hänseendet?

Dela på andra sajter

Men kommer det inte kännas lågt med 2.10 i tak?

Iofs vanesak, men....

Bara 10cm till upp mellan balkarna hade gett mer luftkänsla.

Vet ju iofs inte hur du har det idag, kanske blir ett lyft även i det hänseendet?

Vadå, tycker du att jag skall spränga bort taket/resten av kåken? 😱

Dela på andra sajter

Hehe, det där rummet är nästan dubbelt så stort som min lägenhet innefattande kök, badrum, sovplats OCH "studio". Ser ut att kunna bli riktigt bra. Ska bli kul att se det på riktigt, på studio-besöket som föreslogs på hamlet 🥰

Jag vill också bygga nåt... 😱

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.