Jump to content
Annons

Hittar inte minnet

musicstone (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Har byggt i stort sett "musikdatorn" med moderkortet Asus P5WD2 Premium i955X

Installerade vid bygget 2 GB internminne (2 st 1 GB)

Allt har fungerat fint och jag är jättenöjd och gick därför i veckan och köpte 2 GB till (2 st 1 GB exakt samma som de andra två modulerna) och installerade men systemet (Windows XP Home Edition) hittar enbart 3 GB.

I Bios står det att jag har 4 GB men i "Egenskaper" under "Den här datorn" står det bara 3 GB

Hörde av någon att Windows XP Home Edition inte klarar av 4 GB, men det låter ju lite konstigt.

Cubase SE 3 har också börjat bete sig lite underligt. När jag laddade in Halion 3 med Black Grand + DFH Superior trummor (DFHtar upp c:a 650 MB i internminnet) så la Cubase bara av.

Det har funkat bra förut men nu så höjde jag antalet sekunder som Halion skulle läsa in av samplingarna från 0,90 s till 1,20 sek (jag har ju 4 GB nu, tänkte jag)

och det laddade in fint, men när jag sedan laddade in DFH också så la Cubase alltså av.

När jag testade att ladda in som jag gjort innan (med 0,9 s i HALion) funkade allt fintfint.

Snälla, hjälp mig någon 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Jag tror att gränsen är 3Gb, har hört att XP´n strular ur vid 4Gb.

Tror att det blir fixat med Vista 64Bitars.

Men har för mig att det ska finnas en patch någonstans för 4Gb...

Läst det på Cubase forumet någonstans någongång 🙂😛 ..

Men är ej helt säker..

Hmm Kollade upp lite....

http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php...3&highlight=4gb

och

http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php...7&highlight=4gb

Det verkar vara 2 Gb som XP´n klarar med Cubase (32bitar)

Redigerat av Stigmata
Postat

Tack för all hjälp. Det verkar vara så att Windows XP Home inte bör ha mer än 2 GB installerat för att vara ett stabilt system.

Dustin Home är schyssta och gör troligtvis ett återköp av minnet jag köpte. Bra service 😳

Postat
Tack för all hjälp. Det verkar vara så att Windows XP Home inte bör ha mer än 2 GB installerat för att vara ett stabilt system.

Dustin Home är schyssta och gör troligtvis ett återköp av minnet jag köpte. Bra service 😄

Är det inte 3GB som är max om jag fattat det hela rätt? Jag har 3 GB minne och får indikation på att operativet hittat det när jag tittat på "den här datorn" och "egenskaper". BIOS signalerar också 3 GB medan Gigastudio skriver 2GB. Har inte vågat skriva om Boot-inifilen än då jag kan ge mig sjutton på att datorn inte kommer att boota och då står man där med skägget i brevlåddan...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.