Jump to content
Annons

Trojansk häst


Johan Paul

Recommended Posts

Har ett härligt litet virus på den här datorn (ej min musikdator) som kallas "trojan horse". Antivirusprogrammet (Norton) vill gärna upplysa mig om detta i tid och otid, men kan varken ta bort det eller sätta det i karantän.

Misstänker att detta tar mycket kraft från datorn och gör allting trögt.

Någon som har erfarenhet av detta. Kan man få bort det på något vis?

Virusdefinitionerna i Norton är uppdaterade, men som sagt; programmet verkar inte rå på detta...

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Släng ut Norton. Det är ett så bedrövligt program att jag brukar betrakta det som ett virus i sig självt... :rolleyes:

Problemet är att Norton är svårt att avinstallera, jag brukar göra en helt ny installation av operativsystem och allt, när jag tvingas ta hand om en maskin som fått problem eller kraschat för att ägaren installerat Norton.

Mycket jobb, men jag skulle välja den vägen och sedan installera F-secure Internet Security i stället för Norton. Ditt liv med datorn kommer då att bli mycket lyckligare... 😎

edit: Ja just ja, en trojan kan inte bara ställa till med problem med datorn i sig - utan även i många fall stjäla information från din dator och därmed ställa till med andra problem... 😄

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

För att hålla med ovanstående skrivare, norton är ganska värdelöst. Hade det själv ganska länge, och uppdaterade alltid virusdefinitionerna men fick likförbannad virus. Inte nog med det så segar norton ner datorn nåt så enormt också. Tog ju nästan 5 minuter att starta datorn ibland.

Nu är det McAffe som gäller. Funkar kanonbra. Du kan ju ananrs prova att köra ad-aware om det kan hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för värdefulla tips!

Kanske läge att skaffa ett helt annat antivirusprogram.

Det stämmer att Norton i sig gör datorn seg som sirap o det hade kanske varit ok om det kunde skydda mig från/ta bort virus, annars missar man liksom lite av poängen med att ha ett antivirusprogram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Starta datorn i "felsäkert läge" sen kan du ta väck filen (det fodrar att du vet vilken fil som är infekterad)

Om jag virussöker hela datorn så berättar den vilken fil som är smittad. Det är alltså denna jag plockar bort efter start i felsäkert läge?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för värdefulla tips!

Kanske läge att skaffa ett helt annat antivirusprogram.

Det stämmer att Norton i sig gör datorn seg som sirap o det hade kanske varit ok om det kunde skydda mig från/ta bort virus, annars missar man liksom lite av poängen med att ha ett antivirusprogram...

Skaffa NOD32 (resurssnålt och bra), så blir du nog gladare.

Du kan vara glad att Norton har lyckats hitta trojanen... En av mina arbetskamrater bestämde sig för att byta virusdödare när hans licens för Norton gick ut - och när han hade installerat F-secure i stället, så hittade det 3st trojaner som Norton inte hade reagerat på - trots ständiga uppdateringar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Starta datorn i "felsäkert läge" sen kan du ta väck filen (det fodrar att du vet vilken fil som är infekterad)

Om jag virussöker hela datorn så berättar den vilken fil som är smittad. Det är alltså denna jag plockar bort efter start i felsäkert läge?

Jag har varit med att det inte funkar.

Får bort filen i felsäkert läge, men kommer tillbaka när man startar om. Är något som troligen ligger i autostart i ms config.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.lavasoftusa.com/products/ad-aware_se_personal.php

vet inte om den tar bort trojaner men den hittar massa som inte Norton hittar och hjälper dig att ta bort också. (freeware)

Den är grymt bra och plockar bort ad´s.

Lagliga spioner typ...

Edit: Den tar nog inte bort virus och trojaner.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Starta datorn i "felsäkert läge" sen kan du ta väck filen (det fodrar att du vet vilken fil som är infekterad)

Om jag virussöker hela datorn så berättar den vilken fil som är smittad. Det är alltså denna jag plockar bort efter start i felsäkert läge?

Ja precis, min polare gjorde så när han hade en trojja. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla in avast! skitbra program, som e gratis o tar hand om datorn ordentligt! jag har inte haft ngt somhelst problem sen jag bootade om o körde firefox o avast! för ettdrygt år sen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...