Jump to content
Annons

Mixa Piano


Elvispen

Recommended Posts

Hejsan!

Jag sitter på ett Casio CTK-691 som jag pga avsaknad av midikablar linar till ett mixerbord och vidare in i ett Audiophile 24/96 (om det nu har någonting med saken att göra). Men jag tycker inte alls om ljudet man får ut då, inte alls pianolikt någonstans. Det skär i öronen och låter almänt dåligt. Vet att det är lite tunt förklarat men vet någon nån vst-plug (till cubase sx3) som är bra att använda till det här? Jag har försökt med EQ och totalt misslyckats, men å andra sidan är jag inte så bra på sådant så vilka frekvensker ska man höja för att det ska bli varmare och mindre "skärande". Hoppas ni förstår mitt problem och har en trevlig, lätt och väldigt billig lösning 😉

Om ni inte förstår vad som är problemet med ljudet så kan ni alltid gå in här och lyssna på "Without wings".

Tack på förhand

/ Elis

Redigerat av Elvispen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eller hur!

Okey, så om man köper midikablar och ett sådant program, är det då bara att i princip köra in kablarna, öppna en MIDI kanal och ställa in att det ska köras med t.ex Steinberg Grand 2 om man nu köper det programmet och sen fungerar det? eller är det massa annat man måste sysselsätta sig med?

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka rekomenderas för pianoljud då?

Det bästa intill riktigt är enligt många Synthogy Ivory.

Den jag har är the grand 2 av steinberg. Låg i min prisklass och hade inte sån koll på vilka som fanns när jag köpte. Och du har ju redan nyckeln.

Vill inte veta vad Ivory kostar.

Edit: Gjorde en snabbsök för pris på mb, för att få nära listpriser, inte det billigaste på marknaden.

The grand 2 kostar 2395

Ivory 3495 + 1395 om du vill ha italian grand expansion.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ingen som hörde det där om billig lösning? Nej men nu ska jag inte vara sånn, det är ju jul snart och det där är ju en väldigt bra julklapp. En annan är ju bara 17 och har inte direkt en fet budget.. Men är det svårt att få att fungera när man väl har grejorna?

Och behöver man en ut-midi också från datorn till keybordet om man kör med mjukvarusaken?

Redigerat av Elvispen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska väl inte vara så svårt.

En midikabel och en installation. Sen väljer du the grand 2 i vsti menyn i Cubase.

Skapar ett midispår.

Sen så klicka på knappen för att höra live, sen är det bara att spela på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på vad du har för ljudkort i din dator så behöver inte bli alls dyrt. Har du ett Creative (SoundBlaster) kort så kan du spela med Soundfont.. Dom låter i varjefall betydligt bättre än din Casio-keyboard.

Har själv ett Creative X-FI och där följer det med en editor så att jag själva kan fixa och editera egna soundfonts http://www.soundblaster.com/products/x-fi/...ware/soundfont/

Vet att nån på det här forumet nämnde att det fanns riktigt väljudande soundfonts på nån Italiensk site.. Vilket jag inte kommer i håg vart just nu.

Meen Googlar man efter soundfonts download så hittar man massor med siter ju :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tjenare.

Finns väl ingen bättre plug än "Boesendorfer 290 VSTi" vad jag hört och erfarar.

Den snor rätt mkt raminne, men den finns ju även i samplingsform till tex kontakt.

Det ska väl vara den bästa på marknaden ? den låter iallafall sinnessjukt bra.

~3.5gb stor

Mvh

/Perrra

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

grejjen är att folk skänker pianon till höger o vänster för avhämtning!!!

kolla in det o sen en stormembranare ner i lådan o spela som aldrig förr!!

annars kan man duner komprimera ett dåligt piano o dölja med ett kladdigt reverb!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...