Mikeyboy Postat 28 november 2006 Dela Postat 28 november 2006 LÅTNAMN: MS_SC ARTIST/GRUPP: Mikeyboy GENRE: Ballad LÅTLÄNGD: 4.13 KOMPOSITÖR: Mikeyboy PRODUCENT: Mikeyboy EV. MEDVERKANDE: INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: MP3 192kbit STORLEK: 5.8MB STATUS: Grov skiss PROCESS: Inspelning 24bit 44,1kHz -> Cropping -> konv till 16bit -> konv till MP3 192kbit (ingen EQ alltså) Flygel: Steinway B (tillverkad år 1891, så ganska vintage...) Mickar: 2 st Line Audio Design CM3 Ljudkort: Tascam US-122 (USB) Mjukvara: Ardour 1.0 under Ubuntu Linux Mickarna är placerade 3-4 dm ovanför strängarna pekandes rakt ner (högermicken) resp 45 grader åt vänster (vänstermicken) någon decimeter bortom dämmarna. Jag har provat olika mickplaceringar och EQ, men inte kommit fram till ett ljud som låter bra i de vanliga stereo/datorhögtalarna. I mina AKG K240-lurar tycker jag att det väl låter rättså OK. Har någon några tips på hur jag kan micka och/eller EQ:a för att få till ett flygelljud som låter bra i vanliga stereoanläggningar, där köpta pianoskivor låter mycket bra? Någon som har erfarenhet av flygelinspelning med CM3? (Jag har också testat tipsen från Studios inspelningsskola, men möjligen går de CM3-mickar jag använder inte riktigt ihop med de uppmickningarna. Jag får mest bumligt ljud med dessa uppmickningar.) ms_sc.mp3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 28 november 2006 Dela Postat 28 november 2006 Genelec 1029: godkänt. Tycker det låter hyfsat. Nu beror det ju på om vi skall tänka det med Axl Rose och annalkande Slash-del, eller endast Celine? Men som sådant, låter det fint, dynamiskt. Kanske lite dovt/dämpat, jag saknar lite en klarare klang. Men det kanske eq skulle fixa? Är det här effekterat i datorn på nåt sätt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 28 november 2006 Dela Postat 28 november 2006 Jag vill också micka flygel, ska nog plocka fram min Steinway ur garderoben ikväll... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 28 november 2006 Dela Postat 28 november 2006 Du har lyckats bra tycker jag... Har själv föregångarna till CM3.. CM2 alltså och när jag närmickar med dom blir även dom lätt bummliga. Men jag tycker det här låter helt ok.. Hade dock önskat att få höra lite drämljud och pedalljud också.. Fattar inte hur du så totalt lyckats att INTE få med det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mikeyboy Postat 28 november 2006 Trådstartare Dela Postat 28 november 2006 Nej, inga effekter är pålagda. Det är en råupptagning i 24bit som tagits ner till 16bit i Ardour och sedan kodats till MP3 (inklusive normalisering av volym). Jag tänkte att möjligheterna till feedback på mickning och EQ-tips blir bäst då. Sen är jag lite osäker på om jag har ett akustikproblem. Mickarna sitter som sagt ganska nära ljudkällan, och rummet är ca 45 kvm vanligt vardagsrum utan några speciella akustiska anpassningar. Kan man höra några typiska rumsproblem? Primärt tänkte jag få detta att låta bra i pianosolo, men jag tänker mig också att senare göra ett arr med gitarr, bas och sång. Påverkar detta vad som är en optimal flygelmickning, eller påverkar det främst EQ-profilen under mixningen? / Micke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 28 november 2006 Dela Postat 28 november 2006 Primärt tänkte jag få detta att låta bra i pianosolo, men jag tänker mig också att senare göra ett arr med gitarr, bas och sång. Påverkar detta vad som är en optimal flygelmickning, eller påverkar det främst EQ-profilen under mixningen? Du har ett bra fylligt sound. I mixen kommer det nog att funka, oberoende av. Som solo, kanske lite ökning på eq med stort q värde på högre mellanregistret. I mix, en massa gröpande troligen för att passa in med röst, akustisk gitarr och bas. Det blir bra. Jag spelade redan med här hemma, det blir nog bra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 28 november 2006 Dela Postat 28 november 2006 nu har jag inte lyssnat på din låt men generellt och med tanke på vad de andra sagt så använder du en bra inspelning med fullt register om du har solo, i en popmix etc skär du bas och kanske tom vässar lite/exciter för skimret skall fram... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
equality Postat 28 november 2006 Dela Postat 28 november 2006 Låter bra och att melodin är vacker gör inte det hela sämre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.