Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hoppas inte detta räknas som en flamstråd, och var lite osäker om allmänt, hörsel eller off topic var rätt ställe...

Men iaf..

Jag har just konstaterat att det är viktigt att vila öronen under mixningen, det vill säga inte köra för långa pass.. Som igår...

Jag sitter med en låt, som jag behöver bli klar med senast på onsdag, och körde därför ett pass igår mellan 17:00 och 00:15. Sen var det sovdags, man måste ju orka arbeta på dagen också 🙂

Igår lät allt hyffsat bra tyckte jag. Idag när jag lyssnar på det har jag alldeles för mycket diskant överlag. Basstråkarna hörs knappt. Stråkar och trumpet dränks av sången, och låter dessutom mycket tanigare än vanligt. Elgitarren är för svag. Trummorna låter ganska ok. Körerna blev också tanigare. Det låter alltså bättre INNAN jag började gå över låten med eq, ljudvolymer osv. Och mina andra mixar senaste tiden (som inte varit framstressade) låter överlag ljusår bättre i mina öron. Kort sagt, var jag full igår? Svar nej...

Jag förändrar dessutom låten även i mixningsarbetet. Arrangemanget är alltså inte spikat, och mixningsarbetet kan varvas med att ändra om någonting för att det lät fel, eller någon idé dyker upp om hur det kan bli bättre.

Detta är subjektivt, men det är inte låten som sådan jag vill diskutera.

• Hur märker ni att det är dags att ta en paus?
  • Hur långa pauser tar ni?
  • Hur långa pass kör ni?
  • Vad gör ni när ni tar paus?
  • Några andra bra tips för att hålla koll på hörseln?

Min egna tanke nu är att sätta klockan på 3 timmar. Ska jag fortsätta, skicka ut på CD, ta en halvtimmas promenad. Lyssna igenom på annat ställe (stereon eller bilen). Tillbaka och mixa igen.

Annons
Postat

referenslyssna/rökpauser/kaffepauser etc etc. Men sova är defenitivt bäst, skönt också när man har suttit i några timmar! 🙂

HiFi (oregistrerad)
Postat

Om man använder bra utrustning kan man mixa flera dagar utan att det är besvärande.

Utrustning som ger för mycket distorsion ger snabbt lyssnigströtthet och hörselskador om man utsätter sig för det en längre tid eller vid extrema ljudnivåer.

Men det är alltid klokt att inte mixa när man hört samma material under hela dagen. Det sista är inte fakta, bara min personliga erfarenhet.

Vänligen

AE

Postat (redigerat)

Jag brukar ta en paus när jag inte längre vet vad jag håller på med. När jag börjar bli för kritisk och tycker att allt låter skit. Då är det dax och låta allt vila en dag eller så. Försöker ta småpauser typ varannan timme kanske, då jag gör nåt helt annat, kollar tv, lyssnar på annan musik, eller bara vilar öronen.

Innan jag drar igång med mixningen igen brukar jag lyssna på ca 10 min musik jag gillar (inte alltid), vars sound jag vill eftersträva. då brukar man snabbt höra vad man "gjort för fel" i den egna mixen

Ett tips är att lyssna på relativt svag (allt är relativit) volym då öronen lätt blir trötta. Att mixa på morgonkvisten är dessutom bra, då öronen är utvilade.

Redigerat av Yllet
Postat

Ett tips som kanske är självklart för de flesta vad vet jag?

:

Att man trycker stop när man redigerar eller gör någonting som inte kräver att man lyssnar. Sen när man har gjort klart det man skulle göra lyssnar man igen. Förr kunde jag ha låten spelandes med loop hela tiden medans jag redigerade och sådant.

Helt onödigt slit på öronen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.