Jump to content
Annons

Pimp my inköpslista


Lasse Larsson (oregistrerad)

Recommended Posts

Lasse Larsson (oregistrerad)

Tänkte bränna barnens julklappspengar på en hemmastudio till mig själv istället. Jag har fått massa goda tips från Linus om diverse prylar men skulle gärna få fler personers syn på saken om prioriteringar.

Jag ska spela in max två pålägg samtidigt.

USB, FW eller PCI kvittar. Datorn är en PC. Budget 3-4000.

Jag vill gärna ha massa syntar och lättanvända program.

Som jag ser det är våndan att välja mellan ett grymt reverb och (tror jag) bättre preamps i Omegan jämfört med Production Tools och 700 spänn mer på fickan med Emu-alternativen.

Nedan följer Linus fyra förslag på utrustning. Kom gärna med synpunkter!

1 st. EMU 0404 USB (inkl. Production Tools) USB-ljudkort

1967:-

1 st. Studio Projects B1 mikrofon

1082:-

1 st. mikstativ

98:-/st

1 st. puffskydd

147:-/st

1 st. XLR-mikkabel

50:-/st

Frakt från Tyskland, fast pris €15 till Sverige från Thomann

142:-

3 486:-

1 st. E-MU Emulator X (E-MU 1212M, Production Tools och full samplermjukvara) PCI-ljudkort

1459:-

1 st. Studio Projects B1 mikrofon

1082:-

1 st. ART Tube MP mikpreamp

386:-

1 st. mikstativ

98:-/st

1 st. puffskydd

147:-/st

1 st. XLR-mikkabel

50:-/st

Frakt från Tyskland, fast pris €15 till Sverige från Thomann

142:-

3 364:-

1 st. E-MU Emulator X (E-MU 1212M, Production Tools och full samplermjukvara) PCI-ljudkort

1459:-

1 st. Studio Projects B1 mikrofon

1082:-

1 st. Studio Projects VTB-1 mikpreamp

1177:-

1 st. mikstativ

98:-/st

1 st. puffskydd

147:-/st

1 st. XLR-mikkabel

50:-/st

Frakt från Tyskland, fast pris €15 till Sverige från Thomann

142:-

4 155:-

1 st. Lexicon Omega Studio (inkl. Cubase LE och Lexicon Pantheon Reverb) USB-ljudkort

2625:-

1 st. Studio Projects B1 mikrofon

1082:-

1 st. mikstativ

98:-/st

1 st. puffskydd

147:-/st

1 st. XLR-mikkabel

50:-/st

Frakt från Tyskland, fast pris €15 till Sverige från Thomann

142:-

4 144:-

Alla fyra alternativen är skitbra hemstudio!

Men spontant skulle jag välja alternativ 2 om jag vore dig. Separat preamp kan bli mer pilligt, men du får trots allt synt i paketet. Den billiga preampen kan säkert funka och så sparar du in lite cash så du får råd med din framtida andra mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Av de nämnda alternativen:

Tveklöst alternativ 3 för 4155 kronor.

Med ett litet frågetecken för mikstativet dock, jag vet inget om just det stativet, men de billigaste mikrofonstativen brukar kunna skapa många svordomar. Fast Linus kanske provat det och funnit det OK - och då är det säkert så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett litet frågetecken för mikstativet dock, jag vet inget om just det stativet, men de billigaste mikrofonstativen brukar kunna skapa många svordomar. Fast Linus kanske provat det och funnit det OK - och då är det säkert så...

Jag har två st såna och de är helt ok. T.o.m. bättre konstruktion än K&M på vissa sätt fast inte lika hållbara. Men om man inte ska turnera med dom så är det helt klart värt pengarna man sparar.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

[off topic] varför kostar det 20€ att frakta till FInland och bara 15€till Sverige? 😉 gillar dom int oss här eller  🙂

Sverige är ju förhållandevis nära, och rent spontant så känns det som förbindelserna är bättre också.

Jo, jag tror definitivt att de gillar oss! De lär ju ha en hel del svenska kunder. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sagt i mina PM, Omega har 2 st. fina dbx mikpreamps också. 😳

EDIT: Såg att du redan behållt mitt förslag längst ner i citatet, så då behöver jag inte skriva mer. 🙂

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara snabbklämt lite på Mbox Mini'n men jag står på Viktors sida. Helt klart riktigt prisvärt med tanke på att du får Pro Tools tillsammans med Ignition paketet som innehåller light-versioner av BFD, Reason, Melodyne, Amplitube o.s.v.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Larsson (oregistrerad)

Men M-boxen har väl bara en mickanslutning? Jag kommer nog vilja kunna micka upp en gura med två mickar framöver. Sen är jag lite frestad av mängden gratisgrejor som finns till VST och det funkar väl inte så bra med PT? Men Ignitionpaketet kanske är asbra så jag aldrig kommer vara intressrad av några VST-prylar, jag har absolut ingen aning om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Ignitionpaketet kanske är asbra så jag aldrig kommer vara intressrad av några VST-prylar, jag har absolut ingen aning om det.

Nej, det är inte asbra. T.ex. så finns inte ens ett vettigt reverb och Melodyne, Reason osv. är begränsade light versioner. Du kommer säker att vilja ha vissa gratis VST och till RTAS finns inte mycket freeware..

Men i övrigt kan jag rekommendera ProTools, intuitivt och lätt att komma igång med och samtidigt ett stort och kompetent program som växer med åren.

Sorry, inte mycket klokare av det kanske. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...