Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Kan rekomendera att lyssna på Beatles "Love" skiva i surround om du har möjlighet! En riktig höjdare att höra de gamla låtarna omremixade av George Martin på ett mycket smakfullt sätt.

// Klas

Annons
Postat

För oss som inte har surroundlyssning, hur har han placerat de olika instrumenten i ljudbilden? Har lyssnat på stereoversionen, och där är ju en hel del saker minst sagt extremt panorerade, vilket ger lite retrovibbar.

/Mats

Postat

Många surroundmixar jag hört tycker jag är mindre spännande... då det mest är en reverbsvans som ligger i de bakre högtalarna och "slaskar".

På "Love" plattan har du själva grunden rakt fram i center o front högtalarna i stor utsträckning. Påminner lite om stereo effekten de körde med på 60-talet. Körer, stråkar, eff.ljud och reverb panoreras ut mellan de främre och bakre. Även en hel del glidningar av de mer utspacade ljuden förekommer i panoramat. Svårt att förklara men helt enkelt mycket bra, man tappar inte fokus i lyssningen trots möjligheterna.

// Klas

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag lyssnar på plattan nu. Kanonbra skiva! Jag gillar retropanning, inget fel i extremstereobild.

Det hade varit riktigt skoj att få göra ett jobb som denna plattan. Eller i alla fall få leka med mixningen lite med det materialet hehehe.

Redigerat av TTA
Postat

Funderat på att ge min pappa den här skivan i julklapp, så jag googlade lite på den. Vad får jag upp om inte en dagsfärsk tråd från Studio forum. 😄

Är den värd att köpas? Är den komplett meningslös om man inte har stenkoll på Beatles utan bara lite lagom (som min pappa t ex)? Finns det nån info med där man mer detaljerat kan läsa vad de gjort med spåren osv, eller blir alltihop en gåta som man bara förstår om man hårdpluggat Beatles sen barnsben?

Om man köper 5.1-versionen så går det inte att spela den i en vanlig stereoanläggning eller? 😉

Postat

Tjena

Är den värd att köpas?

Absolut tycker jag! Det kanske inte är den bästa allround samlingen för "nybörjaren" då låtarna är delvis omremixade. Ljudet är uppiffat men orginalkänslan finns där, "låter mer up to date"...

Om man köper 5.1-versionen så går det inte att spela den i en vanlig stereoanläggning eller?

Ja, det följer med en vanlig Audio CD också förutom skivan för DVD spelaren med 5.1.

// Klas

Postat

Har man inte stenkoll tycker jag varmt man kan rekomendera den. Jag har väl inte stenkoll men hört det mesta från denna grupp som jag anser haft störst inflytande på populärmusik under de senaste 40 åren. Jag kan inte riktigt tillgodogöra mig denna då man känner igen en strof från en låt blandad med en helt annan, trummor, riff, stråkpålägg ja i stort sett vad som helst och för mig blir det helt obegripligt. Må vara att det otroligt skickligt gjort och med Pauls och Ringos godkännande men det var ju inte så det var tänkt från början. Däremot skulle det vara kul att höra plattan i surroundljud, det har jag inte gjort.

Sen är det ju en riktigt fin julklapp till föräldragenerationen för de flesta här på forumet (dock inte min -he!).

Postat (redigerat)

Efter att ha laddat ner skivan fulvägen för att kunna lyssna ordentligt måste jag säga att jag får ett lite blandat intryck... mixning mm låter ju klart bättre än orginalen, men det känns väldigt ojämnt vad dom har gjort med låtarna. Vissa är helt och hållet omstuvade, andra är typ precis som orginalen. Och även om det finns många snyggt stämningsfulla och smakfulla uppdateringar så finns det också många närmast amatörmässiga missar... det fult upphackade introt till Lucy in the sky, saker som inte går i samma tonart, blandningar som bara känns krystade och ogenomtänkta, saker som inte riktigt matchar i tempo, med mera. Skumt. 🙂 Skulle varit jätteintressant att höra hur det här hade kunnat bli om dom tagit ut svängarna lite mer, varit lite mer vågade men inte tabbat sig. Det hade ju kunnat bli riktigt lyckat (även om säkert de riktigt inbitna Beatlesfansen hade spytt galla över ett sånt projekt).

På det hela taget får jag intrycket av Avalanches möter daskgrå Beatlessamling möter självutnämnda kvarters-DJn. Jävligt ojämnt på mer än ett sätt, med andra ord.

EDIT: Märker hur väldigt negativ jag verkade nu... jag tycker trots allt att det fanns många sköna, lovande saker också. 😆

Redigerat av tbruce

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.