PhilHaernMonica (oregistrerad) Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 (redigerat) LÅTNAMN: Hell Awaits ARTIST/GRUPP: Haern GENRE: Deathmetal eller nåt LÅTLÄNGD: 2:51 KOMPOSITÖR: Haern PRODUCENT: Haern EV. MEDVERKANDE: <ingen> INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: mp3 STORLEK: 3,92 mb STATUS: demo (första försöket att skapa/mixa själv i hemmet) Halloj! Detta är mitt absolut första försök till att spela in hemma och sedan mixa det själv. Låten är det inte så mycket att säga om, jag gillar dem korta, okomplicerade och pang på då jag inte är nåt geni på gitarr. (ursäkter ursäkter) Mixning ja... jösses. Det känns helt klart som jag inte riktigt vet vad jag håller på med. Jag vill gärna få feedback på vad som kan fixas till. Hur får jag instrumenten mer separerade och klara i ljudbilden tex? Hur får man riktigt tryck i låten utan att överarbeta med kompressor (känns som jag gjort det)? Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag Edit: Lagt upp mix 2 av låten. Redigerat 11 december 2006 av PhilHaernMonica
kajan Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 Ok, lite feedback: Ja, du har kompat alldeles för hårt. Det låter även som att du har inte utnyttjar frekvensomfånget särskilt bra. Gitarrerna är alldeles för starka i förhållande till trummorna och sången så dra gärna ner dem och panorera ut dem. Försök att få lite mer botten i gitarrljudet för på så sätt kan du eventuellt få ett lite jämnare frekvensspektra. Trummorna skulle nog också behöva lite mer tryck överlag. Cool låt annars.
pirateKING Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 FYFAN VA HÅRT! Haha jag har aldrig hört ett sånt sjukt brutalt sound. Detta var vansinnigt hårt. Du kank nog behöva jobba på soundet en del för att få det att låta snyggare. Men detta var SJUKLIGT hårt. Fett ballt!
PhilHaernMonica (oregistrerad) Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Stort tack för feedbacken! Jag var inne i mix/master forumet och såg en länk till frekvenslära + en frekvensanalysator. Ska ta och kolla in det när jag lämnat jobbet.
PhilHaernMonica (oregistrerad) Postat 11 december 2006 Postat 11 december 2006 Nu har jag läst, skruvat och vridit. Frekvenser och åter frekvenser. Tror jag måste låta öronen vila en vecka. När jag hållit på nu har jag snöat in totalt och det har blivit 10-15 olika mixar med små ändringar hit och dit. Jag ser det som trial by error inlärning men nu måste jag pausa. Lägger upp den senaste versionen av låten som jag mixat. Känns inte som jag kan avgöra om den är bättre eller sämre än den första för nu tycker jag allt låter skit. Jag överlåter det gärna till Er forumbesökare. Uppdaterar första posten med länk till nya mixen.
Concubine Postat 11 december 2006 Postat 11 december 2006 Nu har jag läst, skruvat och vridit. Frekvenser och åter frekvenser. Tror jag måste låta öronen vila en vecka. När jag hållit på nu har jag snöat in totalt och det har blivit 10-15 olika mixar med små ändringar hit och dit. Jag ser det som trial by error inlärning men nu måste jag pausa. Lägger upp den senaste versionen av låten som jag mixat. Känns inte som jag kan avgöra om den är bättre eller sämre än den första för nu tycker jag allt låter skit. Jag överlåter det gärna till Er forumbesökare. Uppdaterar första posten med länk till nya mixen. "shit pommes frittes"...synd att jag har ont i nacken annars j*vlar!!! har lyssnat på båda och vet inte riktigt...det enda vettiga jag kan komma med är att gittarerna är väldigt "skrikiga"...höga i ljuddet så att säga.´..bättre i mix 2 men ändå på gränsen till obehagligt..kanske en eq sänkning, saknas bass i de. Trummorna försvinner rätt rejält i mixen en gång i bland (inte basskagen däremot) , kanske sänka volymen på gittarerna så skulkle det fixa till sig annars...göttt moss...jobba på
PhilHaernMonica (oregistrerad) Postat 11 december 2006 Postat 11 december 2006 bättre i mix 2 men ändå på gränsen till obehagligt... Jag vet vad du menar. Jag tror mina hörlurar lurar mig lite för när jag satte skivan i bilen skrek slingguran. Ska kolla det nästa vecka. När det gäller trummorna så tror jag att jag gjort bort mig lite från början. Jag har samtliga trummor/cymbaler förutom baskaggen på samma kanal. Vet inte om jag kan sära på dem nu i efterhand. Det är inte riktigt drag i dem kan jag känna. Också lite diskantiga. Tack för responsen! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.