Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hopp,

Finns någon här som har erfarenhet av steel guitars? Jag har varit sugen på en sån i flera år och kollade runt lite på Thomann idag. Finns två stycken som är intressanta rent prismässigt;

Fender för 3567 kr

Gretch för 2927 kr

Finns även något ännu billigare märke (Harley Benton) men det har jag aldrig ens hört talas om. Alltså, jag fattar ju att ovanstående inte är de allra bästa men jag har inte råd att hosta upp 14000 kr för en begagnad pro-steel-guitar som jag kanske aldrig orkar lära mig spela på ordentligt! :rolleyes: Vore bara kul att höra om någon har erfarenhet av ovanstående.

Annons
Postat

Det är en jäkla skillnad på lapsteel och pedal steel.. Jag hoppas att du letar efter en lapsteel, annars är helt ute och cyklar. Dom brukar förövrigt inte vara speciellt dyra. Har ingen vidare koll på vad som är bra/dåligt men både Fender och Gretch är bra märken genrellt ju.

Postat

Steelguitar ger mej gåshud värre än värsta synthen...Det är en svår

konst att bemästra en steelguitar. Men vad f-n helt rätt att börja i nån

ända. Det är brist på folk som kan lira steelguitar i Sverige. Så arbetslös

är det ingen risk att man blir om man är bra.

Postat

Ja, lapsteel är det väl... som jag är ute efter. Får se om det kan bli någon av ovanstående då, fast det lär nog inte bli av förräns jag börjar jobba i februari.

Postat (redigerat)

Jag köpte min från Musicians friend i amerikat. En Artisan för $49.90. Sen tillkomm skicke avgifter och tullklydd, men jag landade under en tusing. Ett hyfsat instrument för pengarna efter strängbyte.

Den där Gretchen har lite dåligt rykte på steel guitar forum. Min kompis har en sådan och jag måste säga att min är "way better".

Redigerat av Stinkey Zwei
Postat
Håll oss underättade om hur det går och fråga gärna mer vid behov.

Tjena Stinkey Zwei,

Har du inga demos med steel guitar man kan lyssna på ?

Gärna rena orgier. Vill få ståpäls.

Postat

Tack för tipset, Stinkey, det uppskattas. Hur är det med Fenders variant annars då? Skall kolla upp Artisan också. Nu är jag ledig till o med 1:e februari 07, men sen skall det shoppas tror jag bestämt.

Postat

Jag har lite ljudkortsproblem, men har snart två veckors semester så jag ska försöka lägga upp lite "stilande".

Fender är ju alltid minst hyfsade. Kolla också på GMF, jag tror att dom har fått in nått som kan verka intressant.

Vad hade du tänkt att använda i vänsternäven?

Har du fastnat för någon speciell stämning?

Postat

Har inte kommit så långt att jag funderat så mycket på det (stämning etc). Vet bara att jag har intresse för at testa och lära mig steel ... 🙁 Priset på den du hänvisade till (från USA) är ju trevligt men jag såg på kommentarerna att det är många som haft problem med mekaniken på den så frågan är om det inte vore värt att ge ett par tusenlappar till för en Fender. Nåja, det är inte aktuellt ännu på ett tag pga ekonomin just nu. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.