Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter hemma med djävulens förkylning, och har fått väldiga lock för öronen till följd av detta. Tänkte döda lite tid med att spela trummor, och upptäckte att mina lock för öronen dämpade trumljudet så mycket att jag knappt behövde använda mina hörselskydd.

Blev bara lite undrande: vad är lock för öronen egentligen? Skyddar de öronen mot ljud? Alltså, verkar de på samma sätt som ett par öronproppar? Eller är öronen precis lika känsliga för höga ljudnivåer som vanligt, bara att jag inte upplever det så?

Dum fråga kanske... Men jag blev så fundersam att jag var tvungen att fråga... 🙂

Annons
Postat (redigerat)

🙂 Ja, det där kan ju ha många anledningar men kolla länken här...

Öron med lock..?

Mardröm med öron

Oftast handlar det där med lock för öronen om att det är liksom kroppens sätt att tala om att "nu djävlar drar du ner på volymen annars blir det värre". Du har en lurig förkylning. Bara det kan ju vara anledningen till t ex en vaxpropp eftersom slemhinnorna i kroppen ökar sin produktion vid förkylning, det gäller även produktionen av öronvax.

Redigerat av Dark Of Light
Postat (redigerat)

Du är förkyld. Huvudet fullt med skit som täpper igen alla gångar slem som svullnad. Det gör att trummhinnan inte kan röra på sig och i sin tur inte kan få hammaren att komma i rörelse och vätskan i snäckan. Men bara för det så betyder det att du inte är skyddad mot höga ljudtryck. Tvärtom. Du upplever det som lågt och ökar volymen istället.

Ett bra tips att göra är att tryckutjämna då & då, fast bara i friskt tillstånd. Det frigör eventuella vätskor. Gör det aldrig när du är sjuk. Dels så gör det svinont plus att du fördärvar örat och hörseln. Folk kan få tinnitus av bara en förkylning eller en flygplanslandning. Så känsligt är örat.

Redigerat av KillwithSkill
Postat
Det gör att trummhinnan inte kan röra på sig och i sin tur inte kan få hammaren att komma i rörelse och vätskan i snäckan. Men bara för det så betyder det att du inte är skyddad mot höga ljudtryck. Tvärtom. Du upplever det som lågt och ökar volymen istället.

Tackar, det var precis det jag undrade. Med andra ord är lock för öronen inget "hörselskydd", utan snarare en fara för hörseln. Se bara på mig som halvt plockade ut mina öronproppar nu när jag spelade trummor för att få den volym jag är van vid...

• 2 veckor senare...
Postat

Undertryck/övertryck, när man får 'lock för öronen' så har ett övertryck skapats i din närvaru, tex en höjdskillnad uppot. Då trycks trumhinnan innåt och för att utjämna trycket så håller man för näsan och blåser ut så trycks trumhinnan tillbaks tills sitt naturliga läge, vissa klarar även att göra detta genom att röra på käken 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.