Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag är ju en riktig nybörjare och har noll koll på olika typer av virke.

Men snart ska mitt fönster in i studion (som jag fått tips och råd från glasmästare om vad jag ska ha).

Men hur ska jag fästa detta på bästa sätt?

Just nu ligger det virke runtom hålet bara, men det väl lutas mot någon tunn list och sedan även läggas lite dämpning runtom.

Först funderade jag på att köpa någon tunn list bara, men tänkte att det då inte skulle gå att lägga in gummidämpning runtom, för då skulle det inte finnas plats för fönstret att få något stöd.

Sedan fundera jag på läkt som är typ 20 mm tjock, men det känns för grovt och skulle inte bli så snyggt antar jag.

Vad är det man ska köra för att luta fönstret mot?

Någon som har tips och råd?

En bild där man ser fönstret på lite håll:

windoor.jpg

Det man ser i nederkant är bara en gipsskiva som står och vilar på utsidan av rummet (inget som hör till fönstret alltså).

Redigerat av coverman
Annons
Postat
Jag är ju en riktig nybörjare och har noll koll på olika typer av virke.

Men snart ska mitt fönster in i studion (som jag fått tips och råd från glasmästare om vad jag ska ha).

Men hur ska jag fästa detta på bästa sätt?

Just nu ligger det virke runtom hålet bara, men det väl lutas mot någon tunn list och sedan även läggas lite dämpning runtom.

Först funderade jag på att köpa någon tunn list bara, men tänkte att det då inte skulle gå att lägga in gummidämpning runtom, för då skulle det inte finnas plats för fönstret att få något stöd.

Sedan fundera jag på läkt som är typ 20 mm tjock, men det känns för grovt och skulle inte bli så snyggt antar jag.

Vad är det man ska köra för att luta fönstret mot?

Någon som har tips och råd?

ok, 1. vad gav glasmästaren för råd? Inte trippelglasat "bullerfönster" hoppas jag. Det ska vara två skivor LAMINERAT glas.

2. ser ut som väggen du har byggt är "enkel" inte dubbel? Ingen luftspalt?

3. Dörren mellan rummen ser verkligen för klen ut för att dämpa något. är den solid eller är den fylld med något, eller bara luft kanske?

här är en skiss på hur man bygger fönster;

windowsketch.jpg

Postat

Dörren är kaserad och isoleras innifrån så den blir rejäl inom någon vecka.

Har pratat med Sweac om denna och fått fina tips för dörren. Så den ska stoppas om och fyllas med både gips och dämplim och ull. Den ska bli TUNG. ;-)

Väggen är dubbla gisp med dämplim mellan, sedan är det isolering mellan reglarna.

Nästa vägg är inte byggd ännu (till andra rummet). Så det blir en luftspalt mellan de två rummen sedan. På bilden ser du bara ena rummet.

Glasmästaren var någon riktigt kunnig på området, men det var några veckor sedan han o jag diskuterade detta. Det var laminerat och två eller tre olika typer av glas har jag för mig han sa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.