accus Postat 26 november 2006 Postat 26 november 2006 # LÅTNAMN: There's a hope # ARTIST/GRUPP: Rasmus S/Viktor H # GENRE:Pop/Funk/Rock/Soul # LÅTLÄNGD:3:28 # KOMPOSITÖR:Rasmus och Viktor # PRODUCENT:Rasmus # INSPELNINGSÅR:2006 # FORMAT: mp3 # STORLEK:4.76 # STATUS: Skiss Your browser does not support the HTML5 audio tag Jag och min kompis skrev den här låten för längesen och nu har vi äntligen tagit oss tid att spela in den. Tyvärr så blev allt slarvigt inspelat och vi hade ingen topp utrustning och vi saknar gitarr och ett solo på ett ställe och den är mixad med några kassa hörlurar och vi sjunger inget vidare osv osv.... Men njut för all del! 😕 Och glöm inte att kommentera! Men ha då i baktanken de jag tidigare sa, och tänk på att detta är våran första inspelning med, så inga proffskommentarer! 😳 MVH/ Rasmus
papawasarodeo (oregistrerad) Postat 26 november 2006 Postat 26 november 2006 (redigerat) Inte min kopp te direkt. Men det finns kvalitéer. Låt mig summera: Negativt: 1. Alldeles för smörigt för min smak 2. yeah-lätena i början låter rätt fjantiga 3. Den mer skrikande-sången borde skippas om den inte kan göras mindre "bajsenödigt" 4. Texten är lite sådär alltså :-/ 5. Pianot låter digitalpiano så det smäller om det! 6. Basen låter "hej jag är estet och spelar bas", lite mer återhållsam bas tack! Som vet när det ska fläskas på och inte. De där glidningarna eller vad man ska kalla dem är bara onödiga. 7. Trummisen kan tänka på samma sak som basisten, ännu mer! Man ska aldrig spela något för att man kan, man ska alltid spela för att det låter bra! 8. Rätt beige produktion, låter klinisk "proffsdemo". 9. Enformigt arrangemang som bygger på en rätt ointressant "hook", låter som att man hört den i en rad fritidsgårdsreplokaler innan. 10. Jag låter som en dryg djävla djävel. Men det är, OBS OBS OBS, ingen proffskommentar. 11. Om du känner att detta inlägg är ett slag i magen och jag fått dig att känna obehag. Förlåt i så fall. Det var inte alls meningen. Meningen är att ge dig en tankeställare genom att "ta i" lite. Om det är så här du/ni vill att er musik ska låta ber jag hemskt mycket om ursäkt. Då kan du/ni bortse från det här inlägget. Och då kan jag ställa mig i skamvrån som den "goda smakens tyrann" Positivt 1. Lite sena beatles. Det är ju bra! 2. Det finns musikalitet bakom allt "slisk" och "skoj". Ta vara på den! 3. Förlåt om allt det här kom fram som väääldigt negativt. Det var lite meningen och lite inte. Ta det på ett konstruktivt sätt så kan du/ni kanske vända alla de där punkterna ovan till något positivt. 4. Ärlighet är mer värt än ett "jomen det var väl bra". Inte sant? 5. Jag tog mig tid att göra det här uberlånga inlägget och det var inte för att jag kännde behov av o hävda mig eller nått. Tvärtom. Redigerat 26 november 2006 av papawasarodeo
accus Postat 27 november 2006 Trådstartare Postat 27 november 2006 Haha, nejnej, det är ingen fara, all kritik är läsvärd 🙁 1. Alldeles för smörigt för min smak ledsen, det är så det ska vara 😄 2. yeah-lätena i början låter rätt fjantiga3. Den mer skrikande-sången borde skippas om den inte kan göras mindre "bajsenödigt" De där får jag ta ett snack med Viktor om (han är den ljusa stämman) 😄 4. Texten är lite sådär alltså :-/ Vi gick i åttan när vi skrev den, och den är mycket fin 😄 5. Pianot låter digitalpiano så det smäller om det! ja, *host*, det är ett digitalpiano, ett ganska billigt med. Jag har tänkt köpa ett lite finare vst piano till cubase och köra midi ut från elpianot så ska det nog låta bättre 😄 6. Basen låter "hej jag är estet och spelar bas", lite mer återhållsam bas tack! Som vet när det ska fläskas på och inte. De där glidningarna eller vad man ska kalla dem är bara onödiga. Ja, ingen av oss är igentligen basist, jag är pianist och viktor är trummis, tack för tipsen! 7. Trummisen kan tänka på samma sak som basisten, ännu mer! Man ska aldrig spela något för att man kan, man ska alltid spela för att det låter bra! Hah, ja, det här är faktiskt Ezdrummer som har användts. Vi tog kanske i lite med det mesta där, och jag gjorde lite allt möjligt för att få det att låta mer som "riktiga trummor" 9. Enformigt arrangemang som bygger på en rätt ointressant "hook", låter som att man hört den i en rad fritidsgårdsreplokaler innan. Ja, visst saknas det någonting? Vad har vi inte lyckats klura ut än bara, men det kommer 😄 Så det jag borde göra är: 1. Fixa pianoljudet. 2. Spela in ny sång. 3. Ny basinspening som inte är så "överdriven" 4. Ny trummprogramering som nite är så "överdriven" 5. Ny sång utan onödiga "bajsljud" 😄 Någon som har Ez drummer och vet några bra tips för mixning? Tack för alla kommentarer papawasarodeo!
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 There's hope alternativt There's a Hope (om hon heter Hope alltså)
accus Postat 27 november 2006 Trådstartare Postat 27 november 2006 oj, det är helt sant, man kan nog inte säga så 🙁😄
papawasarodeo (oregistrerad) Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 Varsågod! Det var så lite så. Skönt att det tog det på rätt sätt. Blev lite ängslig där ett tag.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.