Jump to content
Annons

Installera hårddisk?

Mathie

Recommended Posts

Jag har installerat om windows XP på min dator. Tog ur min IDE-slave hårddisk för att jag hade allt musik material på den. När jag var klar med installationen och sedan skulle koppla in slaven så hitar inte datorn den. Den syns i enhets hanteraren men går ej att gå in på..

Hur gör jag??

Dela på andra sajter

Annons

Gå in i kontrollpanelen och välj datorhantering sen diskhantering. Sen minns jag inte riktigt där. men högerklicka på den HDD som du vill ha igång. Då får du några val där. MEN OBS!!!!

Akta så att du inte formaterar eller importerar eller vad det ska stå. Jag TROR det är att du ska aktivera. Men var observant annas så blir den inte läsbar och då vill skitwindows :rolleyes: formatera den

Edit: stavvar såm en kråcka

Redigerat av KillwithSkill
Dela på andra sajter

Om det som föregående talare sa, inte fungerar. Så kan det vara ett problem som jag har haft.

Jag har ett moderkort som huvudsakligen kör med sata.

Man kan inte bota från ide, och för att kunna köra ide som slave var jag tvungen att installera drivrutiner för den porten eller liknande.

Om du nu hade drivrutiner till det, och formatera, så måste du lägga in dem igen.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

hur installerar jag sånna drivrutiner?

Tror du att det är det?

Jag följde instruktioner i manualen till moderkortet, fick även med en skiva med drivrutiner.

Kolla på tillverkarens hemsida, bör stå något där.

Dela på andra sajter

Kan det vara så att det är NTFS på den gamla hårddisken och du har formaterat den nya bootdisken med FAT32?

DÅ kan den inte läsa ntfs...

Efter du formaterat den nya disken med NTFS måste du ändra ägarrättigheter på den gamla disken.

Dela på andra sajter

Har du installerat SP2 på datorn?

EDIT: Hos 99musik fanns lösningen.

Högerklicka på disken i Datorhantering och välj Importera. Välj inte Formatera.

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

.....jag vet inte om detta har med BIOS inställningarna att göra men här e dom:

1st boot Device [Floppy]

2nd boot Device [HDD-0]

3rd boot other Device [Enabled]

och

IDE Primary Master [HL-DT GCE-8526B]

IDE Primary Slave [ None ]

IDE Secondary Master [sAMSUNG SP0411]

IDE Secondary Slave [Maxtor 6Y120L0]

Dela på andra sajter

Är disken tilldelad någon enhetsbokstav i Diskhantering? Har du ett menyalternativ på högerklicket som heter "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar..."?

EDIT:

Förresten...."Konvertera till standarddisk" sa du... Vad står den som nu då? Och känner systemet igen den som en NTFS-partition?

Redigerat av Linkowich
Dela på andra sajter

vart ska ja högerklicka? när jag högerklickar på den så finns det bara att välja "konvertera till standarddisk", "egenskaper" och "hjälp"...

Välj inte konvertera.

Hade du månne XP Professional på gamla burken och "bara" XP Home på den nya? 😆

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Förslagsalternativ 1. Lägg in XP Professional på den nya datorn.

Förslagsalternativ 2. Sätt IDE-hårddisken i en annan dator med XP Pro och gör backup dvs. kopiera över alla viktiga filer till den andra datorn istället.

Flytta tillbaka din IDE-disk till din musikdator, formatera om och kopiera tillbaka dina filkopior från den andra datorn via nätverk.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.