Jump to content
Annons

Zipzap

Recommended Posts

Hej, Jag köpt en ny topp och låda, Vet inte hur det här med ohm fungerar?

Hur ska man koppla det? PÅ min topp har jag utgångar till. 2 st 4 ohm paralell, 2 st 8ohm paralell och 1st 16 ohm ? Hur fungerar detta? hur många ohm ska jag har kopplat till min högtalare? Jag har en 4*12 låda

// Zipzap

Redigerat av Zipzap
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De flesta kabinett har en typskylt med info om W och Ohm.

Nu är det över 20 år sedan jag höll på med kabinettbygge och beräkningar så jag kan vara ute och cykla...men jag har för mig att det är så här:

Om man seriekopplar högtalare så adderas effekten medan resistansen är oförändrad, t ex:

4 st 10" på vardera 25W/8 Ohm blir som en "högtalare" på 100W/8 Ohm.

Vid parallellkoppling däremot så bibehålls effekten medan resistansen delas med antal högtalare, t ex:

4st 10" på vardera 25W/ 8 Ohm blir en "högtalare" på 25W/ 2 Ohm.

Kolla för säkerhets skull med andra åxå...kopplas det fel så riskerar man slutsteget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man seriekopplar högtalare så adderas effekten medan resistansen är oförändrad, t ex:

4 st 10" på vardera 25W/8 Ohm blir som en "högtalare" på 100W/8 Ohm.

Vid parallellkoppling däremot så bibehålls effekten medan resistansen delas med antal högtalare, t ex:

4st 10" på vardera 25W/ 8 Ohm blir en "högtalare" på 25W/ 2 Ohm.

Kolla för säkerhets skull med andra åxå...kopplas det fel så riskerar man slutsteget.

Nope, men nästan. Enligt ohms lag så förändras alla parametrar om en parameter ändras.

Om du seriekopplar element så adderas impedansen. D.v.s. 4 st 8 ohms element i serie blir 32 ohm.

Om du parallellkoppar element så divideras (?) impedansen. Med 4 st 8 ohms element parallellt blir det alltså 2 ohm (om jag tänker rätt nu..).

Sen kan du kombinera serie och parallell för att få lagom impedans. Ex. två (8 ohm) i serie parallellt med två andra i serie och du är tillbaka på 8 ohm.

Lite snurrigt blev det. Jag är inte heller helt hemma på det här. 😆

Vad är det för impedans på dina högtalare?

edit: Läste lite noggrannare och du behöver ju inte koppla om i lådan eftersom du kan välja på toppen. 😳

Men det är ju hursomhelt bra att veta principen iaf.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...