expanded Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 (redigerat) Mmm samma här! Reason är väldigt bekvämt att jobba i, har underbart reverb och lättjobbade samplers. Men det är ungefär där det tar stop för min del idag. Redigerat 28 november 2006 av expanded
flintan Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Helt seriöst, om du får välja mellan enbart Reason i en Pentium 3 dator eller en $1,000,000 Studio... med Reason på en utav SuperDuper Macarna!Vilket väljer du 🙂? 1. Begränsningar föder kreativitet, ofta. Om jag hamnade i en $1.000.000 studio skulle jag nog bara dräggla på alla prylar och inte få något vettigt gjort, alt. sitta i ett hörn och inte våga röra någonting.. 2. Det handlar om att lära sig den utrustning man har utan och innan. Fokus på det kreativa och vilket mål man har med produktionen försvinner snabbt om man måste tänka på annat tekniskt och hålla på och läsa manualer o.s.v. ...därför väljer jag den utrustning jag har i första hand. Det räcker långt även med enkla medel tror jag. 😳
expanded Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Jag tycker inte att det där håller... Snacket om att "man ska kunna sina saker" bla bla. Jag menar... marknaden utvecklas och om dom slutar utveckla Reason så kommer det att vara ett ointressant arbetsverktyg i framtiden och DÅ kan man sitta där och kunna "allt" om Reason, men det kommer inte att räcka!
Berra Postat 28 november 2006 Trådstartare Postat 28 november 2006 Anledningen till att jag skrev var på grund av att jag ville prova att få en låt spelad ute. Discjockeysnubben sa nej och backade upp sitt svar med bra argument angående produktionen. Och i samband med det så förespråkade han andra program framför reason. Han fick mig med andra ord lite ställd med anledning av att jag i mångt och mycket förlitat mig på reason. Men nu är det ju inte så att jag behärskar reason fullt ut och det finns säkert även pluggar i andra program som på många sätt underlättar ens arbete. Därmed så är det kanske svårt att få fram ett sammanfattande, slutgiltigt svar utifrån ett sådant utgångsläge. Jag tycker att folk har haft bra poänger i många inlägg och jag har inte förväntat mig ett definitivt svar. Jag utgår ifrån att ett sådant inte kan ges beroende på alla aspekter som frågan berör. Jag trixar vidare med reason men ska även komplettera med andra program. Och nexustwins, du får ha din uppfattning. Jag har i det inledande inlägget bett folk som inte vill sätta sig in i ärendet att inte skriva. Jag tackar, förutom det, för kunniga svar och intressanta inlägg. big up
Hans Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Nja, alltså första gången man hör en dyr flygel eller en dyr mikrofon eller en dyr kompressor är reaktionen... AHA, men nu förstår jag 😏😄!! Sedan kan alla som bara hört Shure SM58 få fortsätta tro att alla bra inspelningar i världshistorien är gjord med denna mikrofon och att allt sitter i huvudet på producenten samt i rösten på vokalisten - för så är det ju... eller?
Berra Postat 28 november 2006 Trådstartare Postat 28 november 2006 Nja, alltså första gången man hör en dyr flygel eller en dyr mikrofon eller en dyr kompressor är reaktionen... AHA, men nu förstår jag 😏😄!! Sedan kan alla som bara hört Shure SM58 få fortsätta tro att alla bra inspelningar i världshistorien är gjord med denna mikrofon och att allt sitter i huvudet på producenten samt i rösten på vokalisten - för så är det ju... eller? är med på vad du menar 🙂
Legal Element Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Men snälla Hans, vart vill du dra diskussionen? Självklart skulle jag hellre ratta ett stort Neve 88R och UA 1176:or än en Yamaha 02R. Men bara för det kan man inte säga att Yamaha 02R inte håller för en seriös produktion. yamaha 02r... dum jävla grej som inte klarar insert-effekter på auxarna 😏
flintan Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Sedan kan alla som bara hört Shure SM58 få fortsätta tro att alla bra inspelningar i världshistorien är gjord med denna mikrofon och att allt sitter i huvudet på producenten samt i rösten på vokalisten - för så är det ju... eller? Ja, det iallafall dessa två förutsättningar plus låtmaterial som avgör om jag gillar en låt eller inte.
pennudd Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 (redigerat) reason är bra för att det är lättjobbat och drar lite datorkraft... reason är inte lika bra som logic och cubase pga 1) bättre pluggar (tredjepart som någon skrev). 2)Obegränsat med tillgång på ljud (beroende på hur mycket pengar man har) framförallt mjukvarusynthar. 3) har möjlighet att spela in audio 4) har väldigt mycket bättre redigeringsmöjligheter jag tycker om man verkligen vill komma nånstans med musiken, varför begränsa sig med enbart reason? Men snälla förstå Programvaran har absolut inget med att göra hur man skapar musik då behöver man väl ingen programvara överhuvudtaget? Hur skulle du på smidigast sätt reversa ett reverb i reason? Är det lättare att klippa upp en loop i reason? spela in audio? vad innefattar definieringen lättjobbat? att man inte har råd att köra andra program? att man inte orkar lära sig? Att man i sin enfald tror att det program man just själv kör är det bästa? eller är det Inlärningskurvan? "det är synd om människorna" om inte dyrare pluggar påverkar ljuden så måste alla som kör UAD och ssl pluggar vara extremt lurade. Men Det kanske är som med placebo piller... man kanske inbillar sig att det låter bättre. Man kanske inbillar sig att en eq som kostar lika mycket som hela reason skär frekvenserna bättre... synvillan kanske är ett faktum när man sedan kör ett test i en analyzer... hjälp, jag är lurad! Jag säljer alla mina prylar och återgår till att göra allt i reason. Som jag gjord för 5 år sedan... Jag tycker att det är jättebra att börja med reason. Och så länge man tycker att man inte behöver andra program så gör man garanterat inte det. Men när man ser vad man kan göra i andra program och att man ser att mycket är mer lättjobbat så blir det naturligt att övergå till andra program. När man ser att många saker går snabbare i andra program (än reason) och eftersom man kan göra mer saker så har man mer frihet så behöver kan tänka MINDRE på tekniken. Jag förstår inte snacket med att "begränsningar skapar kreativitet". Det gäller inte för mig i alla fall. Då skulle jag nöja mig med att spela in en gitarr på en 4-kanals porta och försöka göra beats av mina pruttar. Ett ovan person kanske inte heller skulle höra skillnad på en spräckt Levin gitarr och en Martin... det var inte jag som började med bajsnivån i den här tråden. Redigerat 29 november 2006 av pennudd
Johan Royen Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 att begränsningar skapar kreativitet finns det flera exempel på. Exempelvis hade hiphop inte låtit som det gjort (eller låtit över huvud taget) om inte fattiga kids i USA började arrangera om befintliga inspelningar då de inte hade råd att köpa egna instrument. Personligen bidrar begränsingar till min kreativitet eftersom jag slipper fundera över vilken av hundra olika syntar/effekter/kompressorer/eq:ar osv jag ska använda vid en given tidpunkt. För många valmöjligheter gör mig paralyserad. En person uttryckte det som att han saknade den analoga tekniken inte pga ljudet utan för att den extra tid det tog att arbeta analogt var tillräcklig för att han skulle kunna värdera och bestämma sig för att spara eller förkasta en idé. Med digital teknik sker allt i princip ögonblickligen. Sen om det låter bra eller inte är väl upp till var och en... eller? är reason typ 583 bra medans logic är 718 bra och bandarna från abbey road är 2.13*10^760 bra?
pennudd Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 (redigerat) att begränsningar skapar kreativitet finns det flera exempel på. Exempelvis hade hiphop inte låtit som det gjort (eller låtit över huvud taget) om inte fattiga kids i USA började arrangera om befintliga inspelningar då de inte hade råd att köpa egna instrument. åh... Men så är det inte nu va? alla börjar väl nånstans? det finns väl INGEN som börjar musik med att köpa en 12miljoners studio. mänsklighetens första gitarr kunde man inte heller köpa på Estrad. Det är väl inte sakt att den första hiphopen var bra producerad? Jag tycker inte att det ska vara krångligare. Jag vill att det ska låta bättre direkt. Jag fattar inte vad du menar med dina siffror... Har du hört tallas om nån som har börjat med protools/logic/cubase som sedan enbart gått över till reason? Däremot finns det många som gör tvärtom. VAd beror det på? Redigerat 29 november 2006 av pennudd
Johan Royen Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Nu var det inte det det handlade om, det var exempel på att begränsningar kan bidra till kreativiteten, men men... Siffrorna är ett försök att påpeka det absurda i att folk talar om att den ena grejen "låter bra" och den andra "låter dåligt". "Bra" är helt och hållet subjektivt. Att det sedan finns ett koncensus bland vissa producenter om vad som är "bra" är en annan sak. Och jag har för mig att Liam Howlett gått över till att nästan uteslutande använda Reason. Dessutom finns massvis med exempel på människor som inte bytt från Reason till något annat program. Det är inget bevis för det ena eller andra programmets förträfflighet i förhållande till något annat.
Pazo Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 jamen vissa kan få Reason att låta äckligt snyggt. Vissa kan inte. Sådär 😆
Lindeberg Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 jamen vissa kan få Reason att låta äckligt snyggt. Vissa kan inte. Sådär 😆 Vem? 😳 Det skulle vara kul med lite fräscha exempel på Reason-produktioner i The Knife-klass, eller så. Alltså där någon använt programmet mer än som softsynt i en storproduktion. Jag känner ärligt talat inte till nån mer än dom där vanliga. Någon? 😱
Johan Royen Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Var nästan på väg att anta utmaningen där, innan jag kom på att jag har ungefär lika mycket kreativitet som Christer Fuglesang har timmar i rymden 🙂
Pazo Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 jamen vissa kan få Reason att låta äckligt snyggt. Vissa kan inte. Sådär 😆 Vem? 😆 Det skulle vara kul med lite fräscha exempel på Reason-produktioner i The Knife-klass, eller så. Alltså där någon använt programmet mer än som softsynt i en storproduktion. Jag känner ärligt talat inte till nån mer än dom där vanliga. Någon? 😆 Duger inte mina? 🙂
debbie Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 eeeh, vi gjorde allt i Reason (utom sång- och gitarrspåren) på båda våra plattor. ganska fräscht om jag får säga det själv.
Lindeberg Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 jamen vissa kan få Reason att låta äckligt snyggt. Vissa kan inte. Sådär 😆 Vem? 😆 Det skulle vara kul med lite fräscha exempel på Reason-produktioner i The Knife-klass, eller så. Alltså där någon använt programmet mer än som softsynt i en storproduktion. Jag känner ärligt talat inte till nån mer än dom där vanliga. Någon? 😆 Duger inte mina? 🙂 😆 Det gör dom säkert! Jag tänkte mest om det finns någon fresh motsvarighet till Mylo (typ bara Reason på förra skivan), nån som fortfarande gör hits med Reason som sequencer och (i princip) enda ljudburk.
hegobald Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 (redigerat) Jag tycker att den här tråden är aningen ihålig.. Det känns som om huvudfrågan är "kan man göra bra väljudande musik med Reason eller är det en leksak bara?" Svaret på den frågan är självklart JA visst kan man göra välljudande musik med Reason.. Men det krävs att man kan ratta till ett bra sound också.. Reason är absolut inte en leksak... Att sen jämföra Reason med Cubase Logic etc ger ingen rättvisa Reason är en mjukavrusynt på rack med tillhörande masteringsdel och sequencer... Reason är absolut inte tänkt som en totallösning då det gäller inspelning.. Men dock är Cubase och Logic tänkt så.. Reason är i första hand ett virtuellt instrument.. Logic och Cubase är totala DAW-lösningar.. Reason funkar som plugin i båda 🙂 Men var och en kan väl lyssna på nåra demos i varierande genre och avgöra själv om Reasom duger yill kommersiell musik 😆 Check out http://www.propellerheads.se/products/reas...=listentoreason Jag säger att Reason ger massor med Bang 4 the buck 😆 (om man vet hur man gör då man rattar synthar 😆 ) Redigerat 29 november 2006 av hegobald
Pazo Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 jamen vissa kan få Reason att låta äckligt snyggt. Vissa kan inte. Sådär 😆 Vem? 😆 Det skulle vara kul med lite fräscha exempel på Reason-produktioner i The Knife-klass, eller så. Alltså där någon använt programmet mer än som softsynt i en storproduktion. Jag känner ärligt talat inte till nån mer än dom där vanliga. Någon? 😆 Duger inte mina? 🙂 😆 Det gör dom säkert! Jag tänkte mest om det finns någon fresh motsvarighet till Mylo (typ bara Reason på förra skivan), nån som fortfarande gör hits med Reason som sequencer och (i princip) enda ljudburk. hähä. Fjantade mig mest. Men ja. Jag känner ine till några fler sådanna. Iof så har jag inte mkt koll på vad folk använder för "instrument" så 🙁
Synthexx Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 11 min reason 😉 Your browser does not support the HTML5 audio tag
flintan Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Jag tycker att den här tråden är aningen ihålig.. Det känns som om huvudfrågan är "kan man göra bra väljudande musik med Reason eller är det en leksak bara?" Svaret på den frågan är självklart JA visst kan man göra välljudande musik med Reason.. Men det krävs att man kan ratta till ett bra sound också.. Reason är absolut inte en leksak... Att sen jämföra Reason med Cubase Logic etc ger ingen rättvisa Reason är en mjukavrusynt på rack med tillhörande masteringsdel och sequencer... Reason är absolut inte tänkt som en totallösning då det gäller inspelning.. Men dock är Cubase och Logic tänkt så.. Reason är i första hand ett virtuellt instrument.. Logic och Cubase är totala DAW-lösningar.. Reason funkar som plugin i båda 😉 Men var och en kan väl lyssna på nåra demos i varierande genre och avgöra själv om Reasom duger yill kommersiell musik 😉 Check out http://www.propellerheads.se/products/reas...=listentoreason Jag säger att Reason ger massor med Bang 4 the buck 😉 (om man vet hur man gör då man rattar synthar 😛 ) Väl talat. Det är patetiskt att jämföra om reason är bättre eller sämre jämfört med cubase/logic/protools eftersom programmen fyller helt olika funktioner.
IDF Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Har du hört tallas om nån som har börjat med protools/logic/cubase som sedan enbart gått över till reason? jepp.. jag gick över från att göra alla loopar och samplingar i pro tools till att (nästintill) ENBART använda reason. de andra program jag använder är windows talfunktion, för att sedan sampla av den med en mick in i Pro Tools. SEdan bygger jag upp, arrar, mixar, och sist mastrar låtarna i Reason. tycker att reason e ett så jävla bra verktyg till mkt musik. sen att jag sysslar med analogsynthar, gamla orglar, gamla instrument överlag etc. är en helt annan sak. till mit huvudsakliga musikskapande är det som tidigare nämnt enbart reason!!!
expanded Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Jag tycker att den här tråden är aningen ihålig.. Det känns som om huvudfrågan är "kan man göra bra väljudande musik med Reason eller är det en leksak bara?" Svaret på den frågan är självklart JA visst kan man göra välljudande musik med Reason.. Men det krävs att man kan ratta till ett bra sound också.. Reason är absolut inte en leksak... Att sen jämföra Reason med Cubase Logic etc ger ingen rättvisa Reason är en mjukavrusynt på rack med tillhörande masteringsdel och sequencer... Reason är absolut inte tänkt som en totallösning då det gäller inspelning.. Men dock är Cubase och Logic tänkt så.. Reason är i första hand ett virtuellt instrument.. Logic och Cubase är totala DAW-lösningar.. Reason funkar som plugin i båda 😉 Men var och en kan väl lyssna på nåra demos i varierande genre och avgöra själv om Reasom duger yill kommersiell musik 😉 Check out http://www.propellerheads.se/products/reas...=listentoreason Jag säger att Reason ger massor med Bang 4 the buck 😛 (om man vet hur man gör då man rattar synthar 😎 ) Nu är jag inte 100% säker, men hävdar/hävdade inte Propellerheads att Reason är "allt du behöver och lite till" ? 😉
drloop (oregistrerad) Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 (redigerat) Duger MacOS till musikproduktion? Är låten gjord i i windows? Nehene nene då spelar vi den inte på det här diskot! Och så kan man lägga till fler relevanta frågor... Fyll på bara, för musik det skapas av datorer... Eller? Redigerat 30 november 2006 av drloop
IDF Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Duger MacOS till musikproduktion? Är låten gjord i i windows? Nehene nene då spelar vi den inte på det här diskot! Och så kan man lägga till fler relevanta frågor... Fyll på bara, för musik det skapas av datorer... Eller? 😛😄😄 "nej, har du spelat med en Korg-synth på den här låten!? nä, du får allt göra om det.. även att det låter bra, så ser det inte bra ut.." -jädrar vilket schysst analog-ljud, är det en MiniMoog?? - näe, det är subtractorn med en screamer-band-dist.. - jaha, det hör jag ju nu, det låter skit..
unbornichen Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 (redigerat) Man kan spela fenomenala musikstycken på 995 kr´s gitarr, men vad du säger är att 995 kr´s respektive 9995 kr´s gitarr låter exakt lika bra! Jag hävdar att det inte är så och även fast musikens kvalitet till 99% ligger i gitarristens spelskicklighet så är 9995 kr´s gitarren att föredra. Helt seriöst. En hemsnickrad tattarbalalajka gjuten i tenn från flen kan låta bättre än en 5-miljoner Samma-modell-som "insert-artist" gillar i rätt sammanhang. Beror ju på vad som passar eller inte till det man pular med. Dyrt är inte nödvändigtvis bra i gitarrsammanhang. Om någon kastar en gitarr för 10 000 på mig så tackar jag ju och tar emot men den lär ju gå på blocket före helgen är slut. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig kortfattat, men finns det verkligen en median som alla gitarrtillverkare strävar efter för att uppnå det ultimata gitarrljudet? Näeh! Gitarrer låter ju olika, så det är bara att välja och vraka tills man hittar en gitarr man tycker låter bra, sen kan man kolla på prislappen. Speciellt med "Dyrt är inte nödvändigtvis bra i gitarrsammanhang." i åtanke; Jo. Du glömmer ju bort en aspekt helt och hållet. Största delen man betalar för när man köper en dyr kvalitétsgitarr (utan atograf eller annan nonsens) skulle ja vilja säga är att den håller bra. Allt material är av högsta klass och håller hela livet. Köper du en billig gitarr så kan trät så småningom böja sig på alla möjliga häftiga ställen, de är ofta också rätt ojämna i banden och låter ostämda hur man än intonerar dom. (skruvar lossnar, lacken faller av vid minsta stöt.......) Så nej, jämför inte med gitarrer, för en dyr gitarr betalar man för så mycket mer än bara bra ljud. Ang. orginaltopic; Ja reason duger för att producera top of the lajn, men är ett helt annat typ av program än Cubase så dom ersätter inte varandra eller kan jämföras rakt av. Redigerat 30 november 2006 av unbornichen
Lethal Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 Duger MacOS till musikproduktion? Psh, försöka göra seriös musik på sådana där färgglada plastbitar är ju bara fånigt! Eller ja, kanske Basshunter kör Mac?
Pluffo Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 (redigerat) Äh. Redigerat 30 november 2006 av Pluffo
expanded Postat 30 november 2006 Postat 30 november 2006 (redigerat) Ja Reason "håller" för produktioner. Du kan inte använda externa ljudkällor utan att sampla eller genom ReWire. Mao kan du inte få soundet från populära ljudburkar som är ledande i musikindustrin. SSL, LA2A, 1126 etc etc. Man kan inte timestretcha och det finns inget tempotrack utan genom ReWire. Du kan inte boosta basljud med basharmoniskt förändrande verktyg utan att sampla eller genom ReWire. .... the list goes ååån. Reason är mer ett komplement till studion idag än självaste "studion" som Propellerheads så skönt skröt med när dom lanserade det. Och med all rätt var det j-kligt fint när det kom för då såg marknaden helt annorlunda ut. Vi hade inte alla attraktiva verktyg som finns idag och många klarade sig utan inspelning eller var villiga att ta den extra omväg som gällde om man ville lägga in sin gitarr i låten. Och dit jag vill komma är att... Visst fan kan man slänga ur sig feta låtar ur Reason fortfarande, men det kräver ju en hel del av programmet också har jag märkt. Man blir tvungen att dubba och layra hit och dit... och det i sin tur drar en massa extra CPU som i slutändan leder till att man måste BOUNCEA för att få kraft nog att fortsätta. Så det blir lite som att man promt ska springa och handla ärtorna på Netto 1 mil bort i stället för på ICA nere runt hörnet för att dom är 5 kronor billigare per hg @ Netto... Folk som vill utvecklas söker normalt oftast efter den mest effektiva vägen... Redigerat 30 november 2006 av expanded
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.