Jump to content
Annons

reason vs världen


Berra

Recommended Posts

Tjena

Pratade just med en dj ikväll som sa att resason inte höll produktionsmässigt jämfört med exempelvis cubase och logic.

Diskussionen har säkert dykt upp förr så om det blir hemska problem, gå till nästa tråd.

Reason står väl sig bra i konkurrensen?

Och på vilket sätt kan cubase/logic särskilja sig?

en bra produktion lever ofta upp till sin kvalitet vad gäller panorering, nivåer, eq, komprimering m. m. m. m. Och dessa faktorer går enkelt att justera i de flesta program, inkl reason.

Med andra ord, reason fixar väl grejen?

och om man eventuellt har missat att nå upp till en nivå som övriga sequencerbaserade program klarar, vad bör man tänka på?

peace out gott folk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

I Cubase(VST) och Logic(AU) finns möjlighet att använda högkvalitativa 3:e parts pluggar (VST(i)/AU(i)) som exempelvis effekter (kompressorer/reverb/osv)

och instrument (synthar/stråkar/etc) som per plugg kanske kostar mer (eller 10ggr mer) än hela Reason, dessa pluggar är bättre än motsvarande i Reason!

Med ex Pro Tools och DSP kort som ex TC/UAD ges möjlighet att använda än dyrare (och bättre) pluggar!

Dock, har man en grym låt och samtidigt är grym på att programmera/producera kan man enligt mig göra en världshit med enbart Reason!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

reason är bra för att det är lättjobbat och drar lite datorkraft...

reason är inte lika bra som logic och cubase pga

1) bättre pluggar (tredjepart som någon skrev).

2)Obegränsat med tillgång på ljud (beroende på hur mycket pengar man har) framförallt mjukvarusynthar.

3) har möjlighet att spela in audio

4) har väldigt mycket bättre redigeringsmöjligheter

jag tycker om man verkligen vill komma nånstans med musiken, varför begränsa sig med enbart reason?

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hela denna diskutionen e väldigt tröttsam...att Reason inte skulle hålla ljudkvalitetsmässigt har jag svårt att se inom dansmusiken iaf... många gånger handlar det nog om att man i Reason måste veta hur man tweakar grejerna, för att få ut någe riktigt bra...

Men visst kan det vara omständigt att använda audiofiler...men då är det bara att köra ReWire mot någon host....och när du ändå kör ReWire så kan du ju köra vst pluggar i host:en, om det e någe du inte gillar i Reason....

varför inte ha både russinet å kakan samtidigt? =)

smaken e som baken, precis som med mjukvarusynthar - alla gillar inte alla synthar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade just med en dj ikväll som sa att resason inte höll produktionsmässigt jämfört med exempelvis cubase och logic.

Hälsa dj:n att det är producentens öron, hjärna och förmåga att rycka i rätt spakar som avgör.

Och duktiga proddare utgår inte från vilken mjukvara de ska börja med.

De utgår ifrån deras idé om hur det ska låta i slutändan, och sen jobbar de för att låten ska låta som de tänkt sig.

Den ena producenten kanske föredrar Reasonmaskinerna i slutändan, den andre vet redan hur han/hon skapar sitt sound med AudioUnits i Logic, den tredje kombinerar både Reason och Cubase/Logic, den fjärde kanske stänger av datorn och föredrar en enkel sequencer i Korg Triton.

Och jag är säker på att dansgolvet nedanför dj:n skiter fullt i vad som använts i studion sålänge det kommer ut ett bra ljud, vilket leder oss tillbaka till min första mening i inlägget.

Kram!

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

kompetenta svar genomgående.

jag gillar reason men ja, varför begränsa sig.. ska kolla upp cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå

jag är sugen på att börja med reason, det verkar kul. när jag hade installerat och skulle starta programmet frågade det efter orkester och sound bank. brände ut dom på varsin skiva o satte i o prövade igen, men inget hände. vad gör jag för fel då??peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

reason är bra för att det är lättjobbat och drar lite datorkraft...

reason är inte lika bra som logic och cubase pga

1) bättre pluggar (tredjepart som någon skrev).

2)Obegränsat med tillgång på ljud (beroende på hur mycket pengar man har) framförallt mjukvarusynthar.

3) har möjlighet att spela in audio

4) har väldigt mycket bättre redigeringsmöjligheter

jag tycker om man verkligen vill komma nånstans med musiken, varför begränsa sig med enbart reason?

Men snälla förstå

Programvaran har absolut inget med att göra hur man skapar musik

Link to comment
Dela på andra sajter

vore gött ni som kan mer kunde ge lite hjälp på traven o inte va fittiga.mvh

Vi kunde vara lite mera hjälpsamma, men inte när det gäller dumma frågor som "Hur ska jag få min brända kopia av reason att funka!"

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla förstå

Programvaran har absolut inget med att göra hur man skapar musik

Lite påverkar det självfallet! Vad det verkligen påverkar är hur bra det låter! Bättre pluggar ger bättre ljud, punkt!

Man kan givetvis trassla in sig i teoretiska resonemang om att ifall dom skickligaste ljudskulptörerna, som sitter i studios där minsta lilla pryl

kostar som flertalet Reason, enbart hade haft tillgång till Reason så skulle det låta si och så bra!

Reason räcker, men dyra (välljudande) ljudprylar kan alltid få det att låta än bättre, är just därför som prylarna är dyra och... så är det bara!

Jämför med musikinstrument eller vadsomhelst! En 995 kr´s gitarr räcker och är man skicklig gitarrist så kommer denna låta bra,

än bättre kommer gitarr för 9,995 kr att ljuda!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla förstå

Programvaran har absolut inget med att göra hur man skapar musik

Lite påverkar det självfallet! Vad det verkligen påverkar är hur bra det låter! Bättre pluggar ger bättre ljud, punkt!

Man kan givetvis trassla in sig i teoretiska resonemang om att ifall dom skickligaste ljudskulptörerna, som sitter i studios där minsta lilla pryl

kostar som flertalet Reason, enbart hade haft tillgång till Reason så skulle det låta si och så bra!

Reason räcker, men dyra (välljudande) ljudprylar kan alltid få det att låta än bättre, är just därför som prylarna är dyra och... så är det bara!

Jämför med musikinstrument eller vadsomhelst! En 995 kr´s gitarr räcker och är man skicklig gitarrist så kommer denna låta bra,

än bättre kommer gitarr för 9,995 kr att ljuda!

det handlar för guds skull inte om att du har pissedyra pluggar.. det handlar först och främst om hur du använder synthar, sequencers, trummaskiner, sampler o effekter..

jag brukar (om jag måste mixa i ett annat program!!) exportera alla spår till audio-filer o kasta in i pro tools, där jag kan använda både interna o externa effekter..

och som tidigare sagt.. varför begränsa sig!? reason är (för mig) det mest kraftfulla synth o programmerbara program som ngnsin gjorts..

thats it.. like it or not!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla förstå

Programvaran har absolut inget med att göra hur man skapar musik

Lite påverkar det självfallet! Vad det verkligen påverkar är hur bra det låter! Bättre pluggar ger bättre ljud, punkt!

Reason räcker, men dyra (välljudande) ljudprylar kan alltid få det att låta än bättre, är just därför som prylarna är dyra och... så är det bara!

det handlar för guds skull inte om att du har pissedyra pluggar.. det handlar först och främst om hur du använder synthar, sequencers, trummaskiner, sampler o effekter..

Handlar och handlar!

Man kan spela fenomenala musikstycken på 995 kr´s gitarr, men vad du säger är att 995 kr´s respektive 9995 kr´s gitarr låter exakt lika bra!

Jag hävdar att det inte är så och även fast musikens kvalitet till 99% ligger i gitarristens spelskicklighet så är 9995 kr´s gitarren att föredra.

Tycker det är oärligt och hela tiden nedvärdera musikutrustning och hävda att en skicklig ljudskulptör kan få vadsomhelst att låta fantastiskt!

Så är det inte, han/hon kan få vadsomhelst att låta bra men för att det ska låta fantastiskt krävs det lilla extra, och detta "lilla extra" är dyrt!

Detta dyra "lilla extra" är billigare 2006 än någonsin tidigare, och missförstå mig inte Reason är bra. Reasons uppbyggnad är helt genialisk...

... briljant - varför hade ingen tänkt så tidigare? Tja, kanske för att ingen tidigare varit lika smart som Svenska Propellerhead´s 😕!

Dock, ersätter man varje del av Reason med betydligt dyrare hårdvara eller mjukvara så kommer det låta bättre!

Ersätt Reasons kompressorer med exempelvis några av UAD´s kompressorer eller ersätt Reasons RV7000 med TC´s VSS3 eller Altiverb

så kommer det i det senare fallet att ljuda bättre oavsett om man är klantig amatör eller gudabenådat proffs, det låter helt enkelt bättre!

Observera "bättre" (kanske inte alltid bra men bättre... mindre dåligt, än annars 😉!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan spela fenomenala musikstycken på 995 kr´s gitarr, men vad du säger är att 995 kr´s respektive 9995 kr´s gitarr låter exakt lika bra!

Jag hävdar att det inte är så och även fast musikens kvalitet till 99% ligger i gitarristens spelskicklighet så är 9995 kr´s gitarren att föredra.

Helt seriöst. En hemsnickrad tattarbalalajka gjuten i tenn från flen kan låta bättre än en 5-miljoner Samma-modell-som "insert-artist" gillar i rätt sammanhang. Beror ju på vad som passar eller inte till det man pular med. Dyrt är inte nödvändigtvis bra i gitarrsammanhang. Om någon kastar en gitarr för 10 000 på mig så tackar jag ju och tar emot men den lär ju gå på blocket före helgen är slut. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig kortfattat, men finns det verkligen en median som alla gitarrtillverkare strävar efter för att uppnå det ultimata gitarrljudet? Näeh! Gitarrer låter ju olika, så det är bara att välja och vraka tills man hittar en gitarr man tycker låter bra, sen kan man kolla på prislappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan spela fenomenala musikstycken på 995 kr´s gitarr, men vad du säger är att 995 kr´s respektive 9995 kr´s gitarr låter exakt lika bra!

Jag hävdar att det inte är så och även fast musikens kvalitet till 99% ligger i gitarristens spelskicklighet så är 9995 kr´s gitarren att föredra.

Helt seriöst. En hemsnickrad tattarbalalajka gjuten i tenn från flen kan låta bättre än en 5-miljoner Samma-modell-som "insert-artist" gillar i rätt sammanhang. Beror ju på vad som passar eller inte till det man pular med.

Helt seriöst, om du får välja mellan enbart Reason i en Pentium 3 dator eller en $1,000,000 Studio... med Reason på en utav SuperDuper Macarna!

Vilket väljer du 😳? Tror du seriöst att det kommer låta exakt lika bra med båda alternativen, eller kommer ngt alternativ låta bättre än det andra!

Eller "Beror detta på vad som passar eller inte till det man pular med."

För grejen är att om du frågar klassisk gitarrist/trumpetare ifall en akustisk gitarr/trumpet för 995 kr ibland kan vara bättre än en 29,995 kr´s gitarr/trumpet eller om den dyrare varianten alltid är att föredra så kommer det förvånade svaret vara att den dyrare varianten självfallet alltid är att föredra!

Det dyrare instrumentet är nämligen både enklare och skönare att spela på, lättare att stämma - förutom att den då låter mycket bättre!

Visst, nån gång vill du kanske spela in gitarr som är helt trasig, men ifall du alltid var tvungen att ha den trasiga gitarren så är den inget du vill ha,

och så blir det om man ska använda detta resonemang som jämförelse! För du kan ju alltid ha Reason... också!

(PS Du får inte sälja något!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade just med en dj ikväll som sa att resason inte höll produktionsmässigt jämfört med exempelvis cubase och logic.

Heh, om den DJ:n bara visste hur många låtar utav dom han spelar som är gjorda i och med Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla Hans, vart vill du dra diskussionen?

Självklart skulle jag hellre ratta ett stort Neve 88R och UA 1176:or än en Yamaha 02R. Men bara för det kan man inte säga att Yamaha 02R inte håller för en seriös produktion.

Mmm, en Doepfer A105-modul låter bättre än ECF-42 - men håller ECF-42 för musikproduktion? Självklart!

Tråden handlar inte om att det finns effekter som är "bättre" än Reasons, det handlar om påståendet att Reason inte skulle kunna leverera kvalitet - och det påståendet är så mycket skitsnack.

Cubase kan leverera en produktionsmässigt lysande produktion.

Logic kan leverera en produktionsmässigt lysande produktion.

FL Studio kan leverera en produktionsmässigt lysande produktion.

Digital Performer kan leverera en produktionsmässigt lysande produktion.

Reason kan leverera en produktionsmässigt lysande produktion.

Det är bara en förutsättning för vem som sitter framför datorn och vad den personen gör.

Hoppas att vi kan låta tråden dö en stillsam och fridfull död.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla Hans, vart vill du dra diskussionen?

Självklart skulle jag hellre ratta ett stort Neve 88R och UA 1176:or än en Yamaha 02R.

Men bara för det kan man inte säga att Yamaha 02R inte håller för en seriös produktion.

Nej. men vem har sagt det? Inte Hans!

Pröva att läsa inlägg... innan ni besvarar dem 🤪!

(Jag svarade att Reason håller för en seriös produktion, punkt:

", har man en grym låt och samtidigt är grym på att programmera/producera kan man enligt mig göra en världshit med enbart Reason!"

Sedan började såklart en massa knasbollar insinuera att Reason är bättre än ngt annat som finns, oavsett pris.

Detta besvarade jag med att jag inte anser det vara somså! Vilket resulterar i en massa floskler som att, musiken är viktigast,

det beror på samt då kryddat med lite men snälla, men seriöst, osv, etc! Men det är lugnt, Hans är van 😳!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Saken är väl snarare den att man kan få Reason att låta lika bra som en svindyr plugg, men att det är något mer omständigt.

Ett jättebra exempel är väl Vanguard där man väljer ett preset och spelar en trudilutt så är det klart, men i Reason behöver du kanska slänga upp flera synthar för att fixa ett ljud och sedan utöver det ett gäng effekter. Ja, Vanguard är ett dåligt exempel eftersom man inte har någon direkt möjlighet att manipulera ljuden i pluggen, men principen är den samma för dom flesta pluggarna.

Orkar man däremot inte bry sig om att det ska låta prima från början utan bara få ihop en skiss på en låt är Reason fruktansvärt smidigt. Så brukar jag iaf arbeta. Få ett hyffsat sound från början, men det är ändå själv arrangemanget som står i centrum i början för att sedan kunna sitta och finputsa på hur ljuden ska låta mer exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla förstå

Programvaran har absolut inget med att göra hur man skapar musik

Lite påverkar det självfallet! Vad det verkligen påverkar är hur bra det låter! Bättre pluggar ger bättre ljud, punkt!

Man kan givetvis trassla in sig i teoretiska resonemang om att ifall dom skickligaste ljudskulptörerna, som sitter i studios där minsta lilla pryl

kostar som flertalet Reason, enbart hade haft tillgång till Reason så skulle det låta si och så bra!

Reason räcker, men dyra (välljudande) ljudprylar kan alltid få det att låta än bättre, är just därför som prylarna är dyra och... så är det bara!

Jämför med musikinstrument eller vadsomhelst! En 995 kr´s gitarr räcker och är man skicklig gitarrist så kommer denna låta bra,

än bättre kommer gitarr för 9,995 kr att ljuda!

Nu är du bara töntig, tycker du att det är rättvist att gämnföra reason med ett program för 10.000:-?

Tycker du en plugg för 4000:- låter bättre en än synth i reason?

Det är som att jag börjar gämnföra reason med superstar dj 2 som man köper åhlens för 99:- om du har nån aning vart jag vill komma.

Och oavsett vilket program du sitter på så är det fortfarande inte programmet som låter bättre eller gör musiken vackrare.

Så trött på dom här diskussionerna.

Ha en bra vecka,

//Matte

Redigerat av YöApina
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase kan leverera en produktionsmässigt lysande produktion.

Logic kan leverera en produktionsmässigt lysande produktion.

FL Studio kan leverera en produktionsmässigt lysande produktion.

Digital Performer kan leverera en produktionsmässigt lysande produktion.

Reason kan leverera en produktionsmässigt lysande produktion.

Det är bara en förutsättning för vem som sitter framför datorn och vad den personen gör.

Hoppas att vi kan låta tråden dö en stillsam och fridfull död.

Längesedan jag läste ett så bra inlägg 😄 , få ett slut på tråden den är helt onödig och har sin plats i pappaerskorgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade just med en dj ikväll som sa att resason inte höll produktionsmässigt jämfört med exempelvis cubase och logic.

Heh, om den DJ:n bara visste hur många låtar utav dom han spelar som är gjorda i och med Reason.

Jag är på din linje - delvis!

För något år sedan var det lätt att hitta storsäljande producenter (Liam Prodigy, The Knife osv - ni vet vilka jag menar) som jobbade i Reason.

Idag, i och med Ableton Lives framfart och vidareutvecklingen av Cubase samt FL Studios grepp om de sina... så är jag inte lika säker!

Kan du (eller någon annan här!) nämna en eller ett par färska danshits som faktiskt producerats i Reason?

Om inte annat så bara för sakens skull. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratade just med en dj ikväll som sa att resason inte höll produktionsmässigt jämfört med exempelvis cubase och logic.

Heh, om den DJ:n bara visste hur många låtar utav dom han spelar som är gjorda i och med Reason.

Jag är på din linje - delvis!

För något år sedan var det lätt att hitta storsäljande producenter (Liam Prodigy, The Knife osv - ni vet vilka jag menar) som jobbade i Reason.

Idag, i och med Ableton Lives framfart och vidareutvecklingen av Cubase samt FL Studios grepp om de sina... så är jag inte lika säker!

Kan du (eller någon annan här!) nämna en eller ett par färska danshits som faktiskt producerats i Reason?

Om inte annat så bara för sakens skull. 😆

Dina?

Eller du kanske inte bara kör Reason? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker vi enbart på låtar där Reason står för 100% källa kan jag nog inte säga någon låt.

Fast producenterna med Logic kör inte 100% EXS24 heller liksom. 🙂😆

Tänker vi på låtar där Reason står för en hel del av instrumentkanaler jämsides med andra syntar och instrument - då blir det mycket enklare att droppa.

Teamet bakom Gwen Stefani använder Reason som ett av flera instrument. Och visst ligger hon på hitlistan nu?

Melodyne kan användas helt på fristående hand.

Alla som äger Melodyne och använder enbart Melodyne och ingen annan sequencer kan väl räcka upp en hand. 😉

Det går att producera en hel låt på en Roland SP-808 också liksom. Jag vet inga som kör 100% AKAI MPC, men det går att göra det. Och i händerna på rätt person, skulle ljudet hålla produktionsmässigt? Japp.

Skulle produktionen bli exakt likadan ifall samma person använde FL Studio? Antagligen inte. Skulle det hålla produktionsmässigt? Japp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givet att Reason hörs i massa tracks... så är det ju!

Men att producera tracks från start till finish i Reason, så som jag vet att många gjorde förr... det var det jag funderade kring.

Är inte så säker på att det görs i samma utsträckning som 2003-2004.

Men jag har säkert fel. 🙂

edit: Expanded - jag använder inte Reason så mkt längre, Cubase har långsamt tagit över de allra flesta uppgifterna här. 😆

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...