Jump to content
Annons

Godaste ölet?


Torwald

Recommended Posts

Den godaste alen som håller i alla väder är i mitt tycke den svenska Nils Oscar Farm Ale. Visserligen inte den mustigaste men den funkar som sagt överallt. Lättdrucken och mycket god.

Deras övriga öler håller toppklass de med tycker jag. En annan favorit är India Ale. Men den dricker jag sällan mer än en flaska åt gången av.

Bishops finger är ju alltid en klassiker också.

Sedan händer det att det slinker ner en och annan stout också när jag är på det humöret 😠

Folköl är jag inte mycket för. Då dricker jag hellre mineralvatten.

Nils Oscars Kalasöl är riktigt smarrig ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

😆 Öl? 😄

Jisses vad svårt...

Skulle säga att det är en ren humörfråga ialla fall för min del. Efter en hel del promenerande en varm sommar i Kiel, sökandes efter en speciell affär med some kinkystuff 😄 så drack jag förmodligen mitt livs godaste öl i form av en väl kyld DAB. Men det var ju just det. Den där lååååååångaaaaa promenaden med fötterna uppslitna till anklarna ungefär...

Annars går ju Carlsbergs svarta ner lätt vid partytime, lika så de gröna kompisarna Heineken, allt efter humör... Eller Grolsh, Newcastle, Staropramen, Kilkenny...

😲 Faen vad törstig jag blev då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att lagern får alldeles för stort utrymme. Det är trist att den blivit standardöl 1A fastän det finns så mycket annat gott.

Visst, det är ju enkelt att be om en god ale eller bitter men oftast får man betala rejält mycket mer. Ni vet "Stor stark 25:-"... "Bass Pale Ale 56:-"

Att man blir mätt av mörkare öl känner jag inte alls igen mig i faktiskt. Oftast är det väl kolsyran som gör att man blir proppad i kistan efter ett tag, och där är ju lagern den värsta boven av alla med sina läskeblaskbubblor.

Nu gläds jag iaf åt att hittat en lager på systemet som har lite karaktär, är lite halvmörk och passar min musikantbudget som handsken: 😄

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1456

Link to comment
Dela på andra sajter

Allstå en sak med öl som jag skulle vilja veta mer om.. Hur är det egentligen. Öl på burk eller öl på flaska.. ??? Same same but different?.. Det är ju samma sak men hur kan vissa tycka att det smakar sämre på burk.. Är det rent psykologiskt eller påverkar det verkliegn.. Och i så fall.. Hur kan bryggeriet vilja leverera en produkt då dom vet att smaken blir annorlunda på "plåtburk" 😳 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allstå en sak med öl som jag skulle vilja veta mer om.. Hur är det egentligen. Öl på burk eller öl på flaska.. ??? Same same but different?.. Det är ju samma sak men hur kan vissa tycka att det smakar sämre på burk.. Är det rent psykologiskt eller påverkar det verkliegn.. Och i så fall.. Hur kan bryggeriet vilja leverera en produkt då dom vet att smaken blir annorlunda på "plåtburk" 😳 ?

Vet inte....men jag spånar lite:

Oftast är burkar 50cl och tar lite längre tid att dricka än en 33cl flaska. Burkplåten leder snabbare värmen från handen in i drycken än vad glas gör. Kontentan blir att burkölet blir mer fessljummet avslaget mot sista halvan.

Locket på en burk är ofta dammigt/skitigt/ölkladdigt/fingrat på. När man dricker ur burk stoppar man näsan i det där. Och lite av ölet simmar också omkring där innan det når tungan. Lukt och smak hänger som bekant ihop.

Bryggeriet (som alla andra varuproducenter) säljer vafan som helst om folk köper det. Burkar säljer bra då de är lite billigare, lättare att bära och går inte i kras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innis&Gunn är också förjävla gott, när man grillar! Det är vissrligen ljus ale men ändock... Lagrat i whiskeytunnor och med en touch av honung och div kryddor. Mmmhhh...

Det lät spännande. Måste testas! Kanske även utan grill, en stek?

Jodå, absolut! Nöt, fläsk, lamm.....

Lite info

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Att man blir mätt av mörkare öl känner jag inte alls igen mig i faktiskt. Oftast är det väl kolsyran som gör att man blir proppad i kistan efter ett tag, och där är ju lagern den värsta boven av alla med sina läskeblaskbubblor.

Klart man blir mer mätt alltså mättare på mörk bira än ljus, säger sig självt sade connoseuren!!!

(an Irish guy once told me on his pub in London that: It´s both a drink and a meal in it---med tanke på den feta Guiness han hälde upp...) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Klart man blir mer mätt alltså mättare på mörk bira än ljus, säger sig självt sade connoseuren!!!

[...]

Utveckla varför det säger sig självt, hr connaisseur Florian! 😉

Mängden kolsyra i en dryck kan ju variera, men vätskans mängd är ju ändå konstant.

Då skulle det isåfall vara mängden fasta partiklar, dvs såna som stannar kvar i magen längre än vätskan, som är fler i det mörkare ölet. Men det måste ju handla om milligram... Inget som mättar en erfaren pilsnermage mao.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Klart man blir mer mätt alltså mättare på mörk bira än ljus, säger sig självt sade connoseuren!!!

[...]

Utveckla varför det säger sig självt, hr connaisseur Florian! 😉

Mängden kolsyra i en dryck kan ju variera, men vätskans mängd är ju ändå konstant.

Då skulle det isåfall vara mängden fasta partiklar, dvs såna som stannar kvar i magen längre än vätskan, som är fler i det mörkare ölet. Men det måste ju handla om milligram... Inget som mättar en erfaren pilsnermage mao.

Eller mängden energi? Antalet kalorier alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Klart man blir mer mätt alltså mättare på mörk bira än ljus, säger sig självt sade connoseuren!!!

[...]

Utveckla varför det säger sig självt, hr connaisseur Florian! 😄

Mängden kolsyra i en dryck kan ju variera, men vätskans mängd är ju ändå konstant.

Då skulle det isåfall vara mängden fasta partiklar, dvs såna som stannar kvar i magen längre än vätskan, som är fler i det mörkare ölet. Men det måste ju handla om milligram... Inget som mättar en erfaren pilsnermage mao.

Eller mängden energi? Antalet kalorier alltså.

Ja, att det kunde vara beroende av energiinnehåll lät inte helt otroligt.

Var tvungen att söka lite på det. Men det verkar inte stämma heller. Här är energiinnehållet för en "serving" om 12 ounces (orkar inte räkna om det) på tre olika vanliga öl:

Guinness Extra Stout: 153 kcal

Foster's Lager: 156 kcal

Pilsener Urquell: 160 kcal

Ingen koppling mellan mörkare öl - högre energiinnehåll alltså. Dessutom har ju alkohol högre energiinnehåll än kolhydrater så det skulle innebära att man blev mättare av alkoholstarkare öl dessutom.

The quest for the truth continues... Det enda raka är nog att korka upp och göra en studie... 😉 Det är ju trots allt lördag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jameeen Glas kontra aluminiumburk???

glasflaska såklart, öl i burk tar smak av burken. Smakar burköl även om man häller upp den i ett glas och det gillar åtminstone inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, öl är gott!!!!! Vilket öl man skall dricka beror ju på tillfället. Satt i onsdags på en vietnamesisk restaurang och då passade en Singha perfekt. Skall man sitta och ta ölen som en aperitif skall det vara mycket beska, Nuns Delight passar bra (för de oinvigda = Bishops finger) till maten går det med ett lite lättare öl (beror ju på vilken mat det är förstås, till Tacos är det inte fel med en Newcastle).

Som sagt, olika öl till olika tillfällen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att jag gillar ölen i Östeuropa...

Den är nog generellt lite beskare, man ack så god...

Det finns givetvis flera sorter... Men man glömmer ibland av att det finns en lång bryggartradition även där...

😮

Som sagt, olika öl till olika tillfällen!

Bra sagt per... En lokal San Miguel smakar bra på stranden i Filippinerna, men inte lika bra på lokala pubben...

Effekten är viktig oxå... :rolleyes:

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drack en massa Sofireo ikväll och de är billiga och smakar nästan ingenting... precis så som jag vill ha det!

Variation runt systemets billigate ölsorter har för mig fungerat i åratal och kommer antagligen så förbli tills jag hittar ett bra jobb som inbringar bra med pengar så jag kan köpa dyröl och därmed bli lyckligare på ett eventuellt mer inbillat exotiskt plan!

/full Jahg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, öl är gott!!!!! Vilket öl man skall dricka beror ju på tillfället. Satt i onsdags på en vietnamesisk restaurang och då passade en Singha perfekt. Skall man sitta och ta ölen som en aperitif skall det vara mycket beska, Nuns Delight passar bra (för de oinvigda = Bishops finger) till maten går det med ett lite lättare öl (beror ju på vilken mat det är förstås, till Tacos är det inte fel med en Newcastle).

Som sagt, olika öl till olika tillfällen!

Ååå Singha.. Men jag var i Thailand för nåt år sedan.. Och då fanns bara Singha och Chang att välja mellan.. Själv föredrog jag Chang. Sen att den var billigare och starkare gjorde ju inte saken värre 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drack en massa Sofireo ikväll och de är billiga och smakar nästan ingenting... precis så som jag vill ha det!

Variation runt systemets billigate ölsorter har för mig fungerat i åratal och kommer antagligen så förbli tills jag hittar ett bra jobb som inbringar bra med pengar så jag kan köpa dyröl och därmed bli lyckligare på ett eventuellt mer inbillat exotiskt plan!

/full Jahg

stackare...min polare krökar på sånt där piss år ut och år in, försöker bjuda mig ibland men jag vägrar dansk fatöl-sofiero mm...piss är vadet är-piss!

är väl ingen större skillnad för din plånbok om du lägger 2-3 spänn till på varje burk,kom igen nu... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...