Tiaz Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 Hej! Jag har fått problem! Köpte en Access Virus B Racksynth som jag nu inte får något ljud ur. Sedan innan har jag en Roland JP-8000 och tanken var att jag med dess tangenter skall kunna styra Access Virus B synthen via Cubase SX. Ljudkort använder jag idag ett Steinberg VSL-2020, jag har inte så mycket erfarenhet utav detta ljudkort eller hört någon annan använda det. Enligt musikbörsen ska det vara ett ljudkort i samma klass som RME Hammerfall 9632. Jag använder även en Alesis AI3 Ad/Da konverter samt en midiman midisport 8x8 midi-interface. Ljudkortet verkar lixom bara snappa upp Adat 1-1 och 1-2 ... det är på dessa 2 kanaler eller hur man ska säga som jag har ljud. Tanken var att efter dem kanalerna så som t.ex. Adat 1-3 och 1-4 eller 2-1 och 2-2 skulle Access Virus B ligga på. Har försökt med allt, skapat ett ljudspår samt ett midispår i Cubase och ingenting hjälper.. den enda jag får ljud ur är JP-8000 synthen då Delay och reverb funktionerna fungerar i Cubase med den. Jag behöver verkligen hjälp. Tacksam för ett svar. Mvh Mattias
Lundin Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 Har du kollat att alla AI3:ans ingångar finns upptagna i listan med initierade ingångar? När man installerat Cubase har jag för mig att den skapar en 2-kanalsuppsättning default.. så det kanske är den du hör? Om drivrutinerna fungerar som dom ska borde du kunna skapa resten av alla 6 ingångar i Cubase...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 30 juli 2004 Postat 30 juli 2004 Testat att stänga av localljuden på JP'n o kolla att rätt utgångar är markerade i Cubase? Kanske skulle ha kollat läget innan du köpte den...
Janne Johansson Postat 31 juli 2004 Postat 31 juli 2004 Får du MIDI-signal till din Virus? Har du aktiverat samtliga audioingångar i Cubase? Som tidigare postare sa brukar väl bara två ingångar efter installation av Cubase, och man måste sedan manuellt ange vilka ingångar som ska användas. Har inget Cubase hemma, så jag vågar inte säga hur du gör detta rent praktiskt, men det finns säkert någon annan vänlig skäl som kan hjälpa till med det. Det bör även stå i manualen till ljudkortet och programmet hur du ska bära dig åt. Lycka till!
Tiaz Postat 31 juli 2004 Trådstartare Postat 31 juli 2004 Får du MIDI-signal till din Virus? Har du aktiverat samtliga audioingångar i Cubase? Som tidigare postare sa brukar väl bara två ingångar efter installation av Cubase, och man måste sedan manuellt ange vilka ingångar som ska användas. Har inget Cubase hemma, så jag vågar inte säga hur du gör detta rent praktiskt, men det finns säkert någon annan vänlig skäl som kan hjälpa till med det. Det bör även stå i manualen till ljudkortet och programmet hur du ska bära dig åt. Lycka till! Om jag snurrar på vissa rattar på Virusen lyser midisporten. Det har även knäppt lite i monitorerna när jag slagit av och på virusen. Det där med att aktivera audioingångar i Cubase skall kollas upp. Tack även till er andra som skrivit. Behöver som sakt all hjälp jag kan få med att lista ut vad det kan vara för fel. Fler som har någon synpunkt? Skriv på! 🙂
Carl_B Postat 31 juli 2004 Postat 31 juli 2004 (redigerat) Det har även knäppt lite i monitorerna när jag slagit av och på virusen. Det är inget du behöver oroa dej för.. min Virus C gör likadant... Från Access-music.de's FAQ: I get a very loud "thump" when I power on the Virus. Is it normal? Is there something I can do about it? Every Virus user has been startled by this at some point or another. This is normal Virus behavior, and unfortunately is unavoidable. You should always turn on your synths and other sound equipment prior to turning on your mixer or amplifier. Or at least mute the channels on your mixer that are connected to the Virus before turning it on. Redigerat 31 juli 2004 av Carl_B
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.