Jump to content
Annons

Bättre högtalarkabel eller inte ?


suprapappa

Recommended Posts

tja

ska göra lite permanenta kabeldragningar som ska gå inne i innertaket.

jag är ingen audiofil men eftersom jag huserar på detta forum är jag knappast helt döv heller.....

jag kommer dock inte att ha några hi-end grejer utan förmodligen det enklaste högtalarsystemet från bose och ngn "normal" förstärkare

spelar det i detta läge ngn som helst roll vilket högtalarkabel jag väljer?

grejen är att jag inte vet hur jag ska ha grejerna stående än utan måste dra för 3 olika möjligheter vilket gör att det totalt hamnar på c:a 30 m kabel (den längsta enskilda signalen kanske går 5m) och ska jag ha avancerade kablar blir det VÄLDIGT dyrt

jag var idag på clas ohlsson óch kollade och deras bästa eller iaf tjockaste 😉 kabel låg på under 500:- för 25m vilket får vara ok MEN den verkade inte ha ngn skärmning....

kablarna kommer att gå väldigt nära andra elkablar men som det går svagström i (infällda spotlights)......måste jag skaffa skärmad kabel?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra kvalitetskabel är alltid viktigt. Obs dock att jag med det inte menar audiofil-woodokabel för 1000 kr/m...

Det är lite olika krav på småsignalkabel och högtalarkabel dock. Jag utgår här från att det är kabel som diu skall dra mellan slutsteg och passiva högtalare. Köp inte den billigaste. Viktigast av egenskaperna är att den har tillräcklig grovlek för att hantera den ofta ganska höga strömmen som kommer att gå igenom den. Överdimensionera gärna flera gånger om än att ha i tunnaste laget. Även om du använder en kabel som verkar ganska "grov" så får du framför allt bättre transientåtergivning om du går upp ett snäpp till så att kabeln klarar att hantera även de mycket kortvariga men starka strömmar det kan handla om.

'

Och ja, det gör skillnad även om du inte har de allra dyraste högtalarna.

Och som sagt, högtalarkabel behöver du normalt inte skärma, förutom kanske i riktiga extremfall om du till exempel har problem med LF-detektering från någon radiosändare eller lliknande alldeles i närheten. Men det är som sagt extremfall som det också finns andra och kanske bättre lösningar att komma tillrätta med än skärmning av högtalarkabeln.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

1.5mm2 standard elkabel fungerar utmärkt mellan slutsteg och högtalare (om det är normala effekter det handlar om). Filtret och högtalarelementen kommer ändå alltid att påverka ljudet oändligt mycket mer än vad kabeln kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt inte ens hört talas om ett seriöst utfört blindtest där någon säkert har kunnat skilja ut vanlig elkabel från svindyra audiofilkablar, utan det har blivit lika slumpmässiga val som man kan förvänta sig om man bara gissar...

Om jag inte kommer ihåg fel, så erbjöd Ingvar Öhman för länge sedan en prissumma till den som säkert kunde avgöra vilken kabel som var bäst vid ett blindtest - men ingen vågade ställa upp... 😉

Du har säkert rätt till viss del teoretiskt - men skineffekt och sådant som det talas om, handlar ju om frekvenser som ligger långt över vad högtalarna kan återge - och elektronerna är lata, så de går aldrig annat än minsta motståndets väg - och står i princip still, men knuffar till sina närmaste grannar så att ljudet kommer fram i ljusets hastighet oavsett vad som händer på vägen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tidigare aldrig gett mig in i någon utdragen kabeldiskussion. Och tänker inte göra det nu heller, det är nog bland det mer destruktiva man kan göra på ett forum... 😉

Vid kraftiga transienter får du momentant ganska höga strömmar och då drar du rimligtvis nytta av en grövre kabeldimension. (Obs att nu pratar jag inte om "hissmusiksvolym" utan när du vill ha ljud för litet mera "aktiv" lyssning eller vad vi ska kalla det när du vrider på litet mera)

Nätsladd är inte grov...

Och ohms lag mm gäller väl förhoppningsvis även högtalarkabel. 😉

Jag hör i alla fall skillnad och är nöjd med det. För den som inte hör skillnad är det naturligtvis fritt fram att använda nätsladd eller järntråd eller vad de vill som gör dem lyckliga.

Att det sen kan vara svårt eller troligen omöjligt att höra skillnad mellan bra - och framför allt rätt dimensionerad - högtalarkabel och å andra sidan "hifi-woodokabel" för tusentals kronor är en helt annan sak. Någon "woodokabel" kommer inte jag heller att slänga ut pengar på... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ohms lag mm gäller väl förhoppningsvis även högtalarkabel.

beror på vad för material/legeringar i kabeln.

Vanlig koppar har en resistans på 0,018 Ohm per meter vid 1 kvadratmillimeters area.Om du alltså har en enkel ledare på 0,75 kvmm blir resistansen 0,024 ohm per meter. Om delningsfiltret är så illa konstruerat att impedansen varierar från 2 till 10 Ohm blir den maximala påverkan en meter 0,75-kabel ger 0,024/2 minus 0,024/10. Låt oss vara riktigt elaka och säga att impedansen varierar mellan 2 Ohm och avbrott (!). Kabeln kan då maximalt ge en spänningsvariation i signalen (alltså en ojämnhet i frekvenskurvan) på 0,024/2 = 0,012, eller 1,2%. Det motsvarar att kurvans "ojämnhet" till följd av 1 meter 0,75-tråd och ett dåligt delningsfilter blir 0,02 dB. Det finns ingen människa som ens efter idog träning kan höra nivåfel på under 1 dB.

valutronic.se

handlar iofs om kabel innuti högtalare, men det går definitivt att applicera på grövre kabel, med lite enkel matematik.. 😉

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

tusen tack

jag tolkar er som att jag absolut kan köpa clas ohlsson kabel http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=253112 med 2,5mm area istället för denna som är dubbelt så dyr http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Ka...1_Kabel_Vit.htm

rätta mig om jag har fel 😄

en fråga till......bosehögtalarna som jag har kollat på funkar så att man drar 2 kablar till suben och därifrån 2 kablar vidare till satelit högtalarna......funkar alla subar så? (har aldrig haft sub förut)

tack igen

petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Bose har sina aktiva grejs och grunks. Alltså, hela settet är aktivt på det sättet att förstärkarna ligger isubwoofern, och där finns det aktiv elektronik som gör att subben och högtalarna skall passa optimalt bra ihop. Detta är normalt för billiga pakethögtalare och för Bose 😄. I praktiken kan du alltså inte byta ut högtalarna, för de är beroende av subben. Det mest vanliga (i hemhifi) är att ha passiva högtalare som förstärks av en förstärkare, och att subwoofern har egen förstärkare inbyggd (aktiv) som kopplas till förstärkarens dedikerade sub-mono utgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

tusen tack

jag tolkar er som att jag absolut kan köpa clas ohlsson kabel http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=253112 med 2,5mm area istället för denna som är dubbelt så dyr http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Ka...1_Kabel_Vit.htm

rätta mig om jag har fel 😆

Jag rättar dig inte... 🙁

De där kablarna hos Hifiklubben, ser ju inte ut att vara annat än just elkablar, som de varnar för i texten - men med annan plast än det brukar vara på elkablarna... - och varför i h-e ska alla som säljer kablar, använda "syrefri koppar" som försäljningsargument? Det finns ju inget annat är just "syrefri koppar" i kopparkablar, oavsett hur dyra/billiga de är, men det låter väl häftigare i reklamtexterna... 😳😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ohms lag mm gäller väl förhoppningsvis även högtalarkabel.

beror på vad för material/legeringar i kabeln.

Så ohms lag gäller bara vissa material..?

En teori värdigt ett Nobelpris. 😆

Förlåt, kunde inte hålla mig... 😉😆

(Claes)

De där kablarna hos Hifiklubben, ser ju inte ut att vara annat än just elkablar, som de varnar för i texten - men med annan plast än det brukar vara på elkablarna... - och varför i h-e ska alla som säljer kablar, använda "syrefri koppar" som försäljningsargument? Det finns ju inget annat är just "syrefri koppar" i kopparkablar, oavsett hur dyra/billiga de är, men det låter väl häftigare i reklamtexterna...

Ja, Hifi-klubben verkar lyckas med konststycket att sälja "maskerad lampsladd" för 20 kronor per meter. De har inte ens angett ledarens area! Det tycker jag väl är största bristen molt bakgrund av mitt resonemang tidigare.

(Möjligen är den litet mera fin/mångtrådig så den är mjukare och kanske litet snyggare att se på jämfört med lampsladd. Och det kan ju och för sig vara värt att betalaför.)

Men det här är ju ändå betydligt mera seriöst än många andra exempel som tar otroliga summmor för de mest fantasifyllda produkter...

Suprapappa:

Gå du till Clas Ohlson, det tycker jag verkar som en bra idé. Betydligt mera prisvärd än Hifi-klubbens som kostar dubbelt så mycket. Möjligen kan det bli litet snyggare/diskret montage med en vit kabel. Men det är ju en helt annan sak än det vi diskuterat här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen kan det bli litet snyggare/diskret montage med en vit kabel. Men det är ju en helt annan sak än det vi diskuterat här.

haha.....det spelar ingen roll om kabeln har rosa elefanter på sig eftersom den ska byggas in mellan bjälklag och innertak.....det e därför det e så brådis....hantverkarna kommer att börja montera innertaket på måndag och jag e bortrest till söndag kväll :rolleyes:

tack för era svar

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Note: lägg dit plaströr som du drar kabeln i, så kan du ändra dig nåndag du märker att du vill ha rubb och stubb i en cat-6 -kabel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ohms lag gäller bara vissa material..?

En teori värdigt ett Nobelpris. rolleyes.gif

Förlåt, kunde inte hålla mig...😉laugh.gif

ahh sorry.. sur o trött läste jag fel.. 😏

ohms lag gäler självklart.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Note: lägg dit plaströr som du drar kabeln i, så kan du ändra dig nåndag du märker att du vill ha rubb och stubb i en cat-6 -kabel...

Mycket god idé. Det borde vara lag på att kablar som går i väggar måste dras i rör så man kan kasta in ny kabel allt eftersom. 😏

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Det är det lag på redan. I alla fall de som för nätspänning.

Jag tror Linus refererar till ULMI, den Universala Lagen Mot Idioti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...