Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

I den hÀr lÀnken om frekvenser sÄ nÀmns Àven room noise.

Jag undrar var kommer det ifrÄn, hur uppstÄr det. Jag tÀnker mig dÄ i ett rum som inte har ett kylskÄp, ilsket surrande lampa, dator eller liknande igÄng.

Kan det vara ett problem vid inspelning?

Redigerat av DÄligtGehör
Annons
Postat

Rumsljud uppstĂ„r av allt möjligt. Om du rör dig i samma rum, sĂ„ prasslar klĂ€derna lite. Om du andas (brukar vara en populĂ€r sysselsĂ€ttning... 😄 ), sĂ„ tillför det rumsljud. BlĂ„ser det utanför, sĂ„ hörs det lite grand dĂ€rifrĂ„n ocksĂ„. Ventilation lĂ„ter. NĂ€r du kliar dig pĂ„ nĂ€san sĂ„ tillför det ocksĂ„ lite bakgrundsljud. Alla sĂ„dana smĂ„saker ger ett bakgrundsbrus som man aldrig kan bli av med helt.

Sedan har du ocksÄ problemet med att luften rör sig alls, eftersom luftpartiklarna som alltid flyger omkring i ett rum, studsar mot mikrofonernas membran nÀr de trÀffar membranet - och ett styvare membran ger mer brus Àn ett mindre styvt, eftersom det styvare membranet bromsar luftpartiklarna hÄrdare och dÀrför tar upp mer energi vid kollisionen. Det Àr bl a dÀrför smÄmembransmicar som regel brusar mer Àn stormembranare.

Egentligen skulle man alltsĂ„ hĂ„lla till i ett lufttomt rum om man ska slippa ifrĂ„n allt bakgrundsljud - men dĂ„ blir det ju ocksĂ„... helt tyst... 😉😆

Summa summarium, sĂ„ behöver du normalt inte bekymra dig för det, sĂ„ lĂ€nge du sjĂ€lv uppfattar rummet som tillrĂ€ckligt tyst. 🙂

Postat
Nu tycker jag att Claes ska vara tyst du orsakar ju en massa rumsljud đŸ„°

Med text? Det Ă€r imponerande 😉

Postat (redigerat)
Nu tycker jag att Claes ska vara tyst du orsakar ju en massa rumsljud 😛

Med text? Det Ă€r imponerande 😄

Tangentbordet. 🙂

EDIT: Fin avatar förresten. 🙂

Redigerat av tbruce
  • 2 mĂ„nader senare...
Postat

Jag lÀste en avhandling om rumsakustik för ett tag sedan.

Man vill ju ha sitt inspelnings- och lyssningsrum ”neutralt” och utan jobbiga ekon. Detta Ă€r dom flesta med pĂ„ och typ 25 trĂ„dar pĂ„ detta forum beskriver hur man kan vinkla vĂ€ggar och dĂ€mpa olika frekvenser med div anordningar för att nĂ„ dit.

Om du lyckas, Grattis!

Författaren till denna avhandling: Morgan Andersson (för den intresserade: Googla) menar: ju mer bas du absorberar desto mer bas kommer du att höra för att den bumlande efterklangen inte pÄverkar direktljudet. Basen blir: tight, torr, djup och kraftfull och man fÄr en helt ny dynamik i hela registret pga att man sÀnkt brusgolvet, det sk akustiska bruset.

TrĂ„dmakare: urĂ€kta men jag fixade inte engelskan i din lĂ€nk men kan detta ”room noise” vara akustiskt brus som jag beskrev det?

Postat

[Författaren till denna avhandling: Morgan Andersson ...osv]

Njae kanske inte riktigt sÄ... utan problemet Àr nog mer att vissa frekvenser kommer att finnas kvar lÀngre i rummet. Ett baskaggeklipp (som har massor av frekvenser frÄn kanske 30Hz upp till 5 kHz) kommer att vara 60 millisekunder vid de flesta frekvenser, men vid ex.vis 60, 80, 120, 160, 180, 240 Hz osv kommer den att vara 180 millisekunder beroende pÄ rummets pÄverkan.

Samma sak hÀnder med basen, vissa frekvenser kommer att finnas kvar 2-3 gÄnger sÄ lÄng tid.

Om frekvenser Àr starkare kan man anvÀnda en room-eq men har dom lÀngre klang (decay time) hjÀlper det inte med eq, dom mÄste dödas med absorbtion.

Vad man "oftast" menar med room noise Àr vilken "bakgrundsstörning - noise floor" man accepterar. Summan av hörbart trafikbuller, luftanlÀggningar, hissar och ljud i fastigheten, flygplan eller rÄmande kor. AlltsÄ hur mycket man mÄste isolera sig frÄn omvÀrlden... vad Àr det tystaste man kan spela in i studion utan "störande musiker och instrument".

Och hur mÀter man? A-vÀgt, linjÀrt eller vad? Jobbar man nÀrmik, multipÄlÀgg, 20 dB dynamik i mix, varför ska man dÄ ha en "tyst studio" enligt "gamla normer" typ -60dB...= apdyrt!

Av nu verksamma "pro-studios" i stockholm kan man nog rĂ€kna "tysta studios" pĂ„ ena handens fingrar och samtidigt kĂ€ka en varmkorv..... 😄

SÄ det Àr inte sÄ farligt...bara man vet vad man har att ta hÀnsyn till vid mix.

Olle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.