blacktooth Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 Hej på er. Jag har precis byggt ut kåken med ett par rum och tänkte inreda ett av dom med lite hemstudioprylar. Såg denna annonsen på blocket och tänkte kolla med er kunniga människor om det är bra prylar för pengen. http://www.blocket.se/vi/9942580.htm?ca=2_s Är inte ute efter riktigt våldsamma grejor utan lite hyfsade grejor som ger ett hyfsatt resultat. Det jag tänkt spela in är gitarr/sång... Vad tror ni..? mvh/Tomas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 (redigerat) Lurarna är grymma och monitorerna är helt ok. Kolla på musikermagasinets resentionsidor på internet, de finns med där. Skippa mixern och skaffa ett schysst ljudkort med inbyggda preamps. Synthen funkar som midiklaviatur. Edit: Såg att det inte var en synth, utan en midiklaviatur. Micken är den bästa i budgetklassen. Puffskyddet är ok, använder samma själv, men kostar bara några hundralappar nytt så det är inte så mycket i det stora hela. Redigerat 23 november 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
blacktooth Postat 23 november 2006 Trådstartare Dela Postat 23 november 2006 Ok,tackar för det. Mixer är allså inget som egentligen behövs? Midiklaviaturen kan jag använda till att programmera trummor eller? Det enda jag kommer att micka upp är gitarriggen. Har en Korg D4 porta sedan tidigare,kan den komma till någon användning i detta sammanhang? Får gärna tipsa om andra prylar... Det enda jag redan har är väll datorn,en Dell Demension 8200, 512 minne och nått Turtle Beach Santa Cruz ljudkort. Sen är det ju programmvara också...är det cubase som gäller? Många frågor då jag inte har nån vidare koll på sådana här prylar... /Tomas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 Micka kabinett...kompletera med en Shure Sm57, kostar under tusenlappen och är standard i det sammanhanget. Skippa datorns ljudkort, skaffa ett riktigt för musikproduktion. Ja du kan programera trummor med klaviaturen. Jag gillar cubase och är så van att jag inte vill ha något annat. Kanske lite för lite minne i burken. Portan vet jag inte vad du kan ha till? Ska du inte spela in sång? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pirateKING Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 (redigerat) Skaffa 1GB extra ram till datorn så funkar det fint. Sen rekommenderar jag ett Audiophile 24/96 ljudkort. Fungerar utmärkt. Jag kör ett sånt själv. Sen typ en Studio Projects VTB Pre-amp och en SM57 till det så är det good to go! Då har du prylar som räcker långt 🥰 EDIT: Dessa förslag baseras på det du får med och Zyans förslag 🥰 Redigerat 23 november 2006 av pirateKING Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
blacktooth Postat 23 november 2006 Trådstartare Dela Postat 23 november 2006 (redigerat) Jovisst...sång ska in med, sm57 har jag sedan tidigare,missade det. Så ett nytt ljudkort allså (tips)? Men i stort sett så är det detta jag behöver för att komma igång? Sen är det bara att försöka sig på cubase... såg ditt svar nu pirateKING...tackar för det. /Tomas Redigerat 23 november 2006 av blacktooth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 23 november 2006 Dela Postat 23 november 2006 (redigerat) Då behöver du två ingångar om du vill stereomicka stärkaren. Kan vara coolt att ta 57an nära och sen b1 lite längre bort. Då behöver du två preamps. Kan antingen köpa en sterepreamp, två mono, vtb 1 som nån tipsa om är bra. Annars kan du köpa ett ljudkort med två preamps och midi. Exempel är presonus lilla (glömt namnet), firewire port krävs Eller emu 1616 pci-plats Emu 0404 usb (den har väl preamps) Eller någon av dessa med två externa preamps, 2496, Julia, eller emu 0404 Edit: Den heter inspire. Edit 2: Den har tydligen inte midi, så då får man komplettera med det. Redigerat 23 november 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.