Jump to content
Annons

Hur många har gått i musikskola


Zyan

Recommended Posts

Annons

Vad menar du med musikskola?

Menar du musikutbildning i allmänhet (folkis, medborgarskolan, musikhögskolan)

eller specifikt Kommunala Musikskolan (som inte finns längre... kulturskolan heter det ju nu)

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Gick ett år på Kulturamas Musikproduktionslinje så ja, jag har gått musikskola.

EDIT: får väl tillägga att jag är helt självlärd på gitarr men studio- och PA-biten fick jag en väldigt bra start med tack vare Kulturama

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått i kommunala musikskolan och som så många andra börjat med blockflöjt. Fortsatte med alt-blockflöjt och sedan klarinett. Enligt min lärare var jag mycket duktig och spelade klarinett i flera år - men sedan skulle den läraren flytta och jag blev tvungen att byta. Efter det tröttnade jag helt och slutade efter en termin med den nye läraren, så det hänger verkligen på läraren om det bli rbra eller inte.

Sjöng också i kör under flera år när jag var yngre.

Basen och all sorts ljudteknik och musikmakeri är jag däremot självlärd på - förutom att brorsan lärde mig grunderna på basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! Började spela blockflöjt i tvåan och i fyran bytte jag till tuba. I åttan la jag även till elbas, och dessa två instrument spelade jag sen hela gymnasiet (då på musikgymnasiet). Efter nio år med tuban kände jag att det var nog och spelar nu bara elbas. Har även efter gymnasiet musikutbildat mig ännu mer; ett år på SMK i Stockholm (Memus), och läser nu Musik- och ljudproduktion på högskolan i Skövde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gått...ska man vara stolt för man inte är mainstream :rolleyes:

Kan ju tillägga att det jag lärde mig kommer jag uiinte ihåg så jag har liksom fått lära mig själv skalor och sånt där (med hjälp av Lynxo) 7 år efter.

Och jag har lärt mig allt på egen hand. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag har lärt mig allt på egen hand. :rolleyes:

Ska vi bilda klubb...

Nää...vill hitta en grym lärare för elgitarr. Tror man inte lär sig så mycket i musskskolor.

Men för tillfället är jag självlärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror man inte lär sig så mycket i musskskolor.

Varför tror du det, om du nu aldrig har gått nån musikskola? 🥰

Tales from the School...

Fast tror att det hela hänger på just vilken lärare man får.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gått...ska man vara stolt för man inte är mainstream 🥰

Kan ju tillägga att det jag lärde mig kommer jag uiinte ihåg så jag har liksom fått lära mig själv skalor och sånt där (med hjälp av Lynxo) 7 år efter.

Och jag har lärt mig allt på egen hand. 🥰

Tyvärr är det ju lite så att man måste lära sig "på egen hand" även om man går en utbildning. Ingenting kommer liksom serverat på fat av sig själv..

Sen så är det ju såklart en mycket stimmulerande miljö, man blir peppad av att alla andra håller på, man får CSN lån och slipper ekonomisk ångest osv.

Kan tilläga att jag har gått både kommunal musikskola och folkhögskola men dessa har inte på något sätt varit avgörande för min musikalitet så jag ser mig ändå som självlärd. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarade ja med den lilla passusen att jag nog mest lärt mig "spela" för egen hand. Musikskolan, på den tiden jag gick, var väldigt likriktad och när jag som 11-åring ville börja spela med plektrum (eftersom jag tjatat mig till en elgitarr) så var det kalla handen. "Strängar som slås an efter varann är det värsta jag vet - de ska plockas samtidigt"....tjoho!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte svara nej, men kom sedan på att jag nog faktiskt gick en tre fyra gånger och försökte spela saxofon när jag var liten. Läraren tyckte jag var ett hopplöst fall och min familj fick krupp och tvingade ut mig i trädgården där jag brölade ikapp med vildkatterna i månens sken tills dess att grannarna ringde polisen. Efter att inte ha fattat ens grunderna i noteringskunskap (men varför är det flaggor, jag vill musicera inte semaforera) sparkades jag ut och fick istället försöka hävda det autodidakta geniets fördelar allt medans de duktiga eleverna fick göra skolavslutningskonserter och spela "den blomstertid.." och "vårvindar friska" med illa stämda trumpeter och en narcissitisk misslyckad konsertpianist ovandlad till musiklärare som entusiastisk ledare. Jag fick såldes inte heller njuta av de öronbedövande ovationer som bara en flock testosteronstinna ungdomar som är lagom fulla på kir, och rusiga även av utsikterna att det är sista dagen i skolan, kan frambringa.

Sedan kom punken som tur var... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick ett par veckor i kommunala musikskolan på piano i 4an. Det var det tråkigaste jag gjort i hela mitt liv. Hade jag blivit kvar där tvivlar jag på att jag skulle hålla på med musik nu. Min bild av den kommunala musikskolan är en trött lärare som delar ut tråkiga läxor till en ännu tröttare elev. Självklart finns det en och annan engagerad lärare och då blir det säkert skitbra, men det var faktiskt inget för mig.

Sedan två år på folkis och nu på musikhögskola (med några års musikrelaterad yrkesverksamhet mellan). Men alla musikaliska grunder har jag lärt mig själv eller av kompisar. Det enda jag önskar jag hållt på med mer i början är notläsningen. Känner att det nästan är omöjligt att att träna upp en bra avistaläsning i vuxen ålder (man har helt enkelt inte tålamod nog).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag önskar jag hållt på med mer i början är notläsningen. Känner att det nästan är omöjligt att att träna upp en bra avistaläsning i vuxen ålder (man har helt enkelt inte tålamod nog).

Samma här. Önskar att jag hade "varit tvungen" att lära mig noter på musikskolan.. Jag har aldrig förstått varför det kan vara bra med noter och därför struntat totalt i det.

Nu känns det jäkligt segt att tragla. Men men det är väl bara att bita ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajemen, det började med blockflöjt som för så många andra i min generation, fick dock inte vara kvar det obligatoriska året pga mess me brudar redan då (8 år) och annat bus,var för överbegåvad för det där lallet sa dom, så in på piano direkt...läraren (som var elev till en av brahms elever=kult) skippade de 3 första böckerna eftersom det var barnmat för mig och så direkt in på klassiska pärlor osv osv ända tills jag var 16 år...samtidigt som detta gick jag på Stockholms gosskör-som var den verkligt hårda skolan vad gäller noter och teori och pennalism men jag är jävligt glad för detta idag!

Gickpå Adolf-fredrik från åk 4-9...ljudteknikutbildning på IAVA 1987!Även St.Jacobs goss/ungdomskör,skolning är bra!!!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ca 5 år (mellan - högstadiet) på kommunal musikskola, en timma i veckan pianospel. Det var skittråkigt, och jag kom helt enkelt inte för att sluta. Under hela tiden tycker jag det var mycket roligare att bara sitta och spela på gehör, gjorde en del egna låtar redan då. Noter tyckte jag var pest, gillade inte att vara så uppbunden och låst vid vad någon annan tyckte var bra, så pianolektionerna var mest en bromskloss. Noter lärde jag mig aldrig riktigt. Önskar att jag slutat tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det obligatoriska blockflöjtsåret följdes av många år av trummor i den kommunala musikskolan.

hade du jan mazurek!?

jag hade honom som trumlärare på kommunala musikskolan i vimmerby när jag var mkt yngre.

gick ngra gånger sen tröttnade jag .. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...