Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har installerat Logic 7.2.3 på min Macbook. Det lirar om än med problem. Jag har 2 frågor som jag behöver svar på.

1. Hur stor performance vinst får jag med 2 Gb in ternt istället för 1 Gb internt? Jag vet att det blir bättre men blir det dubbellt så bra eller mer eller mindre?

2. Interna Hård disken är bara på 5400 rpm. Behöver jag byta till 7200 rpm ÄVEN om jag spelar in musiken på extern HD som redan är 7200 rpm. Används den interna HD'n till nåt mer som påverkar Performance i Logic?

Tack på förhand / Mikke

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Har installerat 7.2.3 på min Macbook. Det lirar om än med problem. Jag har 2 frågor som jag behöver svar på.

1. Hur stor performance vinst får jag med 2 Gb in ternt istället för 1 Gb internt? Jag vet att det blir bättre men blir det dubbellt så bra eller mer eller mindre?

2. Interna Hård disken är bara på 5400 rpm. Behöver jag byta till 7200 rpm ÄVEN om jag spelar in musiken på extern HD som redan är 7200 rpm. Används den interna HD'n till nåt mer som påverkar Performance i Logic?

Tack på förhand / Mikke

Mer minne är alltid bättre, egentligen blir inte datorn snabbare, den jobbar dock mer effektivt....

5400 varvs hårddisk duger oftast rätt bra men en 7200 varvare ger oftast något bättre prestanda, vill du ha bästa prestanda för Logic så kan du stänga av spotlight som indexerar hårddisken och stänga av widgets i dashboard...

Postat

Tack för svaret GK men läs andra frågan igen. Har det nån betydelse att den interna är 5400 rpm fast jag inte använder den för själva inspelningen. Jag använder en 7200 externt ( FW ) istället. Används den interna för nåt annat? Buffert eller nåt? Har det nån betydelse om den interna är 5400 eller 7200 om jag inte använder den som själva iinspelningsdisken. / Mikke

Postat

Spelar du in direkt till Firewiredisken så behöver du inte tänka på den interna disken.

Postat (redigerat)
Spelar du in direkt till Firewiredisken så behöver du inte tänka på den interna disken.

Jo projectet ligger på externa disken. Jag tolkar dej som om du menar "direkt" på det sättet. Att project mappen med "Audio"mappen ligger externt.

Redigerat av MikkeÖland
Postat

interna hårddisken's hastighet spelar ingen roll om du har all audio på en extern hd.

men däremot så är 1gb alldeles för lite ram att jobba i, minst 2gb eller helst så mkt mer man har råd med. osx kräver en hel del för att flyta på och lägg till Logic . . . .så . .

Postat
interna hårddisken's hastighet spelar ingen roll om du har all audio på en extern hd.

men däremot så är 1gb alldeles för lite ram att jobba i, minst 2gb eller helst så mkt mer man har råd med. osx kräver en hel del för att flyta på och lägg till Logic . . . .så . .

Japp, jag ska uppgradera till 2 gb, vilket är max i macbook.

Bör man lägga ALLA ljudbanker på den externa oxo. EXS24, EZDrummer, RMX, Komplete biblioteket osv? / Mikke

Postat

nej. det behöver man inte.

men det är bra att inte fylla på sin systemdisk totaltfullt.

minst 10% ska vara fritt, helst lite till.

har man eller skaffar man sig stora bibliotek så är det en idé att skaffa sig en extra hårddisk för alla bibliotek . . .

Postat

Ok Tack ChrisB. Jag fick ett bra svar ( som stämmer med vad du säger ) på Apples diskussionsforum. Tänkte dela med mej här om nån har liknande funderingar.:

yes the internal drive has an impact on performance. this is related to how much RAM you have, but even if you have the max 2GB RAM that you can have in a macbook (or 3GB if they updated it to that like the pros), OSX still uses the system drive for a great deal of swap files. logic does too. it's just the way it all works. back in OS9 days, you may (or may not) remember a thing called virtual memory.. well that hasn't disappeared from OSX as many people think, it's actually built in and always operating under the hood, but it self-manages... there's no need for a user to assign amounts of hard drive for VM, or to assign the memory allocation for applications. OSX does it all by itself, and it does make judicious use of the system drive just to function.

logic also is part of this equation. depending on how you set it up, if some of your exs library is on the system drive (such as the basic library or garage band sounds), then it's possible that logic will access the sys drive at times if you have exs streaming enabled. also, if your freeze files get created on the sys drive, they'll be read from there too.

with all that in mind, the other thing is that the 5400rpm is not really that slow. in fact, if it is a drive that uses the new PMR technology (the 5400s in the latest macbook pro do use this, don't know about the standard macbook), then there have been plenty of tests out there that show it's almost as fast as a 7200rpm longitudinal drive, and under some circumstances, faster.

personally, I ordered a macbook pro with a 7200rpm because I want my system drive to be as zippy as possible for all the fast read/writes that the system does. battery life is not an issue for me as it will always be used in a powered situation. a good review of the 7200rpm drive vs the new PMR 5400s that are the options in the new macbook pros that I read on the net said that the 7200 still does have the slight edge in performance. except, curiously, when the drives are both getting full, at which point they both slow down and the 5400 almost equals the 7200. I wish I could remember the site so I could post the link, it was a laptop review site and they ran their own tests so it wasn't just based on quoted specs.

anyway for me I'm still going to use an external FW800 for audio and sound library, the internal is just for system. I made the choice to go 7200 for the system performance reasons above, but I really don't think you'll be disappointed with the 5400.

/ Mikke

• 8 månader senare...
Postat (redigerat)

Jag är på gång att köpa en Macbook Pro.

När man köper den kan man välja mellan tre olika hårddiskar.

1. 160 GB Serial ATA 5400 varv/min

2. 200 GB Serial ATA 4200 varv/min

3. 160 GB Serial ATA 7200 varv/min

Vad jag undrar är, hur viktigt är varvtalet?

Jag vill kunna spela upp många audio-spår samtidigt för mixning.

Redigerat av Olsberg
Sammanslaget med tråd i existerande ämne

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.