Jump to content
Annons

Inspelning av gitarr- och basstärkare - hardcore!

Nystagmus (oregistrerad)

Recommended Posts

Nystagmus (oregistrerad)

Fortsätter mina frågor inför helgens inspelning av hardcoreband. Jag tycker det är väldigt svårt att få ett bra ljud på elgitarr. Basen har jag fått rätt OK resultat med då den varit linad men när jag ska micka upp stärkaren har jag stött på problem.

Vad har ni för tips? Har svårt att kontrollrumslyssna så undrar om jag ska sätta ett grundljud på gitarr och bas som låter bra i lokalen och sen dra ner på disten kanske 30% och därefter kanske dubbla gitarrerna. Eller behövs det när det är två stycken gitarrister som spelar hela tiden? Vill gärna ha tips på mikrofonval och placering också. Har hittills mest kört med SM57:or riktade rakt mot membranen..

Dela på andra sajter

Annons

Jag tror standardsvar för detta brukar vara

* ner med gain

* upp med drive

* använd mer mellanregister än du tror

* dubba 3-4 gånger för redigt feta gitarrer

...kanske kan vara något?

Dela på andra sajter

Och standardtillägg till detta är: Skaffa jävligt tighta gitarrister. Annars är det här helt uteslutet (om du inte gillar att nudga ljudfiler fram och tillbaka i miniatyrbitar för att få ihop det, förstås...)

Mitt tips är att fortsätta testa micka tills det låter bra. En bra utgångspunkt är: Rakt fram i mitten av konen (INTE i mitten av dammkonen = mitten på högtalaren, utan mitten på det som faktiskt ger ljud). Längre mot mitten = mer diskant, längre ut = mer bas.

Om man bara har en mick tycker jag det här funkar bra:

En mick, i mitten av konen, vinklad nästan mot konen (d.v.s. i nästan 45 graders vinkel).

Har du tillgång till två mickar blir det för mig ovanstående + en på samma eller nästan samma position fast rakt in. Lyssna bara noga efter fasfel!

Dela på andra sajter

Nystagmus (oregistrerad)

Tack för hjälpen Torwald! Har gått om mickar. Vad tror du om att använda en baskaggemick + en 57:A? Eller två 57:or kanske?

* ner med gain

* upp med drive

Tack för ditt svar. Det, tillsammans med det andra jag fått ger en jättebra utgångspunkt. Svårt att lyssna sig fram utan kontrollrum. Omständigt.

En fråga: Drive är ett begrepp som jag aldrig har förstått, trots att jag själv är gitarrist. Har inte funnits på någon av mina rörstärkare. Om vi snackar i Marshalltermer, hur rattar man upp driven?

Redigerat av Nystagmus
Dela på andra sajter

Drive... Ingen aning. Rätt subjektivt. Jag har aldrig haft en stärkare med drive. Hardcore säger du... rätt brett begrepp, exemplifiera ett gitarrljud så kanske det går att hjälpa till lite mer. Har du fler än en mick blir fasfrågan viktig, så mitt tips är att du försöker skruva fram ett bra ljud med en 57 först och främst. Viktigare än sånt är ju faktiskt gitarr, stärkare och högtalarelement. Ju mer mot mitten desto mer diskantrikt ljud och ju mer ut från konen desto mer botten.

Dela på andra sajter

En fråga: Drive är ett begrepp som jag aldrig har förstått, trots att jag själv är gitarrist. Har inte funnits på någon av mina rörstärkare. Om vi snackar i Marshalltermer, hur rattar man upp driven?

Nu var det jättelängesedan jag hade en Marshall själv... så jag är lite osäker. Alltså om jag fattat det rätt så är väl egentligen Drive den naturliga dist du får när du piskar på en rörstärkare bra. Gain är alltså då, enligt mitt eget resonemang, oäkta dist eller konstgjord dist som har en tendens att surra till ljudet. Men hur som helst. Många band där man är impad av gitarrljudet kör med mycket mindre dist än vad man kunde tro...

/svammel över/

Dela på andra sajter

på en gammal marshallhäck jag hade var gain insignalen, drive disten, o output utsignalen..

jag fläskade hellre på output, höll nere gain o drive!!

som sagt..MYCKET MER MELLANREGISTER, än du någonsin kan tänka dig!!!!

e det 4x12 du mickar dra ner massvis med bas me..!!

edit: man behöver inte dubba!! 😆

Redigerat av IDF
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen Torwald! Har gått om mickar. Vad tror du om att använda en baskaggemick + en 57:A? Eller två 57:or kanske?
* ner med gain

* upp med drive

Tack för ditt svar. Det, tillsammans med det andra jag fått ger en jättebra utgångspunkt. Svårt att lyssna sig fram utan kontrollrum. Omständigt.

Jag skulle inte använda en baskaggemick av två anledningar:

- Mickade 4x12:or har en tendens att bli för basiga ändå

- En baskaggemick är optimerad för baskagge. Den är överdriven i basen och toppen och urholkad i mitten. Ofta, i alla fall. Det är lite tvärtom mot vad du vill ha från en gitarr.

Däremot gärna en Sennheiser MD421!

EDIT: Som IDF Säger; man behöver inte dubba. Om man vill ha dubbat sound går det att dubba med ganska gott resultat "elektroniskt", det vill säga i mixen.

Redigerat av Torwald
Dela på andra sajter

Nystagmus (oregistrerad)

Gitarrfrågor:

Gitarrljudet ska likna Converge, ex. plattan You Fail Me.

Hmmm.. Detdär med drive är svårt. Om Drive är en beteckning för "konstgjord dist" så saknas väl det på den stärkare jag talar om (DSL2000) eftersom det är en ren rörstärkare. Så jag antar att jag helt enkelt får undvika alltför mycket gain på denna stärkare, dra ned basen eftersom den är kopplad till 4x12:a, dra upp mid och skruva upp mastern ordentligt. Förhoppningsvis har någon eller båda gitarristerna någon distpedal och då borde jag få en drive att skruva ner 😲 . Vi kör väl säkert

Jag tänkte att gitarristernas tajthet skulle få bestämma om det ska dubblas eller ej. Om de är otajta, vad säger ni om att dubbla med en lajnad gitarr, sätta ett delay på några millisekunder och inserta någon ond distplugg på det spåret? Har aldrig hört talas om någon som gjort så men...

Basfrågor:

Baslådan verkar av någon anledning bestå av en 4 x 10:a. Ska jag ratta och placera mikrofoner likadant som med gitarrstärkarna på denna? Fungerar baskaggemick här? Var egentligen det jag tänkte fråga från början men jag lyckades snurra till det lite, var på jobbet..

Dela på andra sajter

Jag tänkte att gitarristernas tajthet skulle få bestämma om det ska dubblas eller ej. Om de är otajta, vad säger ni om att dubbla med en lajnad gitarr, sätta ett delay på några millisekunder och inserta någon ond distplugg på det spåret? Har aldrig hört talas om någon som gjort så men...

Basfrågor:

Baslådan verkar av någon anledning bestå av en 4 x 10:a. Ska jag ratta och placera mikrofoner likadant som med gitarrstärkarna på denna? Fungerar baskaggemick här? Var egentligen det jag tänkte fråga från början men jag lyckades snurra till det lite, var på jobbet..

Det skulle fungera utmärkt, men frågan är om du behöver tidsförskjutningen. Om du ger den ett ganska annorlunda gitarrljud tror jag inte det behövs, men det är helt enkelt bara att testa sig fram! Det kommer låta bra i alla fall!

Det är väl inte konstigt att baslådan är en 4x10:a? Basen sitter inte i storleken på elementen. Jag har haft både en 2x10 och en 4x10 som låtit riktigt bra (e 2x10 EBS och en 4x10 Ampeg). Tycker tior har bättre definition än 12or och 15tummar, även om kombinationen ofta är grym! Lite motsägelsefullt att jag just nu har en Trace Elliot med ett 18" och ett 10"-element när jag förespråkar tior, men ändå...

😲

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.