Nystagmus (oregistrerad) Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Fortsätter mina frågor inför helgens inspelning av hardcoreband. Jag tycker det är väldigt svårt att få ett bra ljud på elgitarr. Basen har jag fått rätt OK resultat med då den varit linad men när jag ska micka upp stärkaren har jag stött på problem. Vad har ni för tips? Har svårt att kontrollrumslyssna så undrar om jag ska sätta ett grundljud på gitarr och bas som låter bra i lokalen och sen dra ner på disten kanske 30% och därefter kanske dubbla gitarrerna. Eller behövs det när det är två stycken gitarrister som spelar hela tiden? Vill gärna ha tips på mikrofonval och placering också. Har hittills mest kört med SM57:or riktade rakt mot membranen.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Jag tror standardsvar för detta brukar vara * ner med gain * upp med drive * använd mer mellanregister än du tror * dubba 3-4 gånger för redigt feta gitarrer ...kanske kan vara något? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 * dubba 3-4 gånger för redigt feta gitarrer Och standardtillägg till detta är: Skaffa jävligt tighta gitarrister. Annars är det här helt uteslutet (om du inte gillar att nudga ljudfiler fram och tillbaka i miniatyrbitar för att få ihop det, förstås...) Mitt tips är att fortsätta testa micka tills det låter bra. En bra utgångspunkt är: Rakt fram i mitten av konen (INTE i mitten av dammkonen = mitten på högtalaren, utan mitten på det som faktiskt ger ljud). Längre mot mitten = mer diskant, längre ut = mer bas. Om man bara har en mick tycker jag det här funkar bra: En mick, i mitten av konen, vinklad nästan mot konen (d.v.s. i nästan 45 graders vinkel). Har du tillgång till två mickar blir det för mig ovanstående + en på samma eller nästan samma position fast rakt in. Lyssna bara noga efter fasfel! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nystagmus (oregistrerad) Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 (redigerat) Tack för hjälpen Torwald! Har gått om mickar. Vad tror du om att använda en baskaggemick + en 57:A? Eller två 57:or kanske? * ner med gain* upp med drive * använd mer mellanregister än du tror * dubba 3-4 gånger för redigt feta gitarrer Tack för ditt svar. Det, tillsammans med det andra jag fått ger en jättebra utgångspunkt. Svårt att lyssna sig fram utan kontrollrum. Omständigt. En fråga: Drive är ett begrepp som jag aldrig har förstått, trots att jag själv är gitarrist. Har inte funnits på någon av mina rörstärkare. Om vi snackar i Marshalltermer, hur rattar man upp driven? Redigerat 22 november 2006 av Nystagmus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Drive... Ingen aning. Rätt subjektivt. Jag har aldrig haft en stärkare med drive. Hardcore säger du... rätt brett begrepp, exemplifiera ett gitarrljud så kanske det går att hjälpa till lite mer. Har du fler än en mick blir fasfrågan viktig, så mitt tips är att du försöker skruva fram ett bra ljud med en 57 först och främst. Viktigare än sånt är ju faktiskt gitarr, stärkare och högtalarelement. Ju mer mot mitten desto mer diskantrikt ljud och ju mer ut från konen desto mer botten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 En fråga: Drive är ett begrepp som jag aldrig har förstått, trots att jag själv är gitarrist. Har inte funnits på någon av mina rörstärkare. Om vi snackar i Marshalltermer, hur rattar man upp driven? Nu var det jättelängesedan jag hade en Marshall själv... så jag är lite osäker. Alltså om jag fattat det rätt så är väl egentligen Drive den naturliga dist du får när du piskar på en rörstärkare bra. Gain är alltså då, enligt mitt eget resonemang, oäkta dist eller konstgjord dist som har en tendens att surra till ljudet. Men hur som helst. Många band där man är impad av gitarrljudet kör med mycket mindre dist än vad man kunde tro... /svammel över/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Joelstromgren Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 (redigerat) POD XT är nyckelordet. 😆 Redigerat 22 november 2006 av Joelstromgren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 (redigerat) på en gammal marshallhäck jag hade var gain insignalen, drive disten, o output utsignalen.. jag fläskade hellre på output, höll nere gain o drive!! som sagt..MYCKET MER MELLANREGISTER, än du någonsin kan tänka dig!!!! e det 4x12 du mickar dra ner massvis med bas me..!! edit: man behöver inte dubba!! 😆 Redigerat 22 november 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 (redigerat) Tack för hjälpen Torwald! Har gått om mickar. Vad tror du om att använda en baskaggemick + en 57:A? Eller två 57:or kanske? * ner med gain* upp med drive * använd mer mellanregister än du tror * dubba 3-4 gånger för redigt feta gitarrer Tack för ditt svar. Det, tillsammans med det andra jag fått ger en jättebra utgångspunkt. Svårt att lyssna sig fram utan kontrollrum. Omständigt. En fråga: Drive är ett begrepp som jag aldrig har förstått, trots att jag själv är gitarrist. Har inte funnits på någon av mina rörstärkare. Om vi snackar i Marshalltermer, hur rattar man upp driven? Jag skulle inte använda en baskaggemick av två anledningar: - Mickade 4x12:or har en tendens att bli för basiga ändå - En baskaggemick är optimerad för baskagge. Den är överdriven i basen och toppen och urholkad i mitten. Ofta, i alla fall. Det är lite tvärtom mot vad du vill ha från en gitarr. Däremot gärna en Sennheiser MD421! EDIT: Som IDF Säger; man behöver inte dubba. Om man vill ha dubbat sound går det att dubba med ganska gott resultat "elektroniskt", det vill säga i mixen. Redigerat 22 november 2006 av Torwald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nystagmus (oregistrerad) Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Gitarrfrågor: Gitarrljudet ska likna Converge, ex. plattan You Fail Me. Hmmm.. Detdär med drive är svårt. Om Drive är en beteckning för "konstgjord dist" så saknas väl det på den stärkare jag talar om (DSL2000) eftersom det är en ren rörstärkare. Så jag antar att jag helt enkelt får undvika alltför mycket gain på denna stärkare, dra ned basen eftersom den är kopplad till 4x12:a, dra upp mid och skruva upp mastern ordentligt. Förhoppningsvis har någon eller båda gitarristerna någon distpedal och då borde jag få en drive att skruva ner 😲 . Vi kör väl säkert Jag tänkte att gitarristernas tajthet skulle få bestämma om det ska dubblas eller ej. Om de är otajta, vad säger ni om att dubbla med en lajnad gitarr, sätta ett delay på några millisekunder och inserta någon ond distplugg på det spåret? Har aldrig hört talas om någon som gjort så men... Basfrågor: Baslådan verkar av någon anledning bestå av en 4 x 10:a. Ska jag ratta och placera mikrofoner likadant som med gitarrstärkarna på denna? Fungerar baskaggemick här? Var egentligen det jag tänkte fråga från början men jag lyckades snurra till det lite, var på jobbet.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 22 november 2006 Dela Postat 22 november 2006 Jag tänkte att gitarristernas tajthet skulle få bestämma om det ska dubblas eller ej. Om de är otajta, vad säger ni om att dubbla med en lajnad gitarr, sätta ett delay på några millisekunder och inserta någon ond distplugg på det spåret? Har aldrig hört talas om någon som gjort så men... Basfrågor: Baslådan verkar av någon anledning bestå av en 4 x 10:a. Ska jag ratta och placera mikrofoner likadant som med gitarrstärkarna på denna? Fungerar baskaggemick här? Var egentligen det jag tänkte fråga från början men jag lyckades snurra till det lite, var på jobbet.. Det skulle fungera utmärkt, men frågan är om du behöver tidsförskjutningen. Om du ger den ett ganska annorlunda gitarrljud tror jag inte det behövs, men det är helt enkelt bara att testa sig fram! Det kommer låta bra i alla fall! Det är väl inte konstigt att baslådan är en 4x10:a? Basen sitter inte i storleken på elementen. Jag har haft både en 2x10 och en 4x10 som låtit riktigt bra (e 2x10 EBS och en 4x10 Ampeg). Tycker tior har bättre definition än 12or och 15tummar, även om kombinationen ofta är grym! Lite motsägelsefullt att jag just nu har en Trace Elliot med ett 18" och ett 10"-element när jag förespråkar tior, men ändå... 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.