Jump to content
Annons

Spela live med klick

bdatony

Recommended Posts

Jag spelar trummor och ska spela till lite förinspelad musik live...

Vad behöver jag?

Har ni erfarenhet av detta?

Vilket ljudkort ska jag köpa till min bärbara dator så att jag kan få en sladd till mixerbordet och en till mina hörlurar med lite click och lite musik....

Tacksam för tips

Dela på andra sajter

Annons

Jag hade ALDRIG tagit med mig en dator upp på en scen. Sååå mycket som kan gå fel. Mitt förslag är att bränna ut och ha det på cd som ljudteknikern (eller du för den del) där ljudmattorna ligger mono i ex. höger kanal och klicket i vänster. Sen skickar du en kanal till dig och en ut. Funkar perfekt för oss!

Dela på andra sajter

Det bästa är om du har en adat eller liknande, då lägger du de förinspelade spår i "körer" på 6-7 av kanalerna samt klicket på en av dessa. Det kan vara bra att ha två adat-spelare... hur är det med hd-spelare? Borde inte dessa vara känsligare, tänker om det är en ostabil scen, eller om det är fukt med i bilden (live-gig ute).

Ngt av dessa system kan du säkert hitta att antingen hyra eller köpa beggat.

Dela på andra sajter

Vi kör med en iPod. Man splittar först signalen med en liten stereotele till två RCA eller liknande. Ena går till hörlursförstärkare och sedan vidare till trummisen. Den andra går via en linebox in i ett litet mixerbord, som sedan körs rakt in i PA-anläggningen. Smidigt som tusan!

Dela på andra sajter

Vi kör med en iPod. Man splittar först signalen med en liten stereotele till två RCA eller liknande. Ena går till hörlursförstärkare och sedan vidare till trummisen. Den andra går via en linebox in i ett litet mixerbord, som sedan körs rakt in i PA-anläggningen. Smidigt som tusan!

Tack för det!

Men då har trummisen inget separat klick i öronen va?

Dela på andra sajter

Jupp, om man gör som tidigare talare sa så blir det stereo. Och då har man ena kanalen till klick, och andra till monomusik som blir backtrack.

Jag är nog lite trög här....

Vart tar man klicket ifrån?

Dela på andra sajter

Alltså, skapa två spår i ett musikprogram.

Panorera musiken du ska spela till left

och

Panorera ett klick, timat till musiken, till right

Gör till en mp3

Lägg in på mp3 spelare

Koppla musiken till pa´t

Koppla klickets kanal till en hörlursförstärkare och sen till ett par hörlurar

Ha hörlurarna på dig

Spela till

Dela på andra sajter

Alltså, skapa två spår i ett musikprogram.

Panorera musiken du ska spela till left

och

Panorera ett klick, timat till musiken, till right

Gör till en mp3

Lägg in på mp3 spelare

Koppla musiken till pa´t

Koppla klickets kanal till en hörlursförstärkare och sen till ett par hörlurar

Ha hörlurarna på dig

Spela till

:-D

Känns som du tycker att jag är så trög som jag känner...

Man gör väl så att man inte lägger BARA klick i en kanalen utan man har lite musik där också?

Det låter som att ditt förslag innebär att det bara blir klick i örat.

Tack så länge och jag är arg för att jag inte lyckas komma på själv hur jag ska göra :-)

Dela på andra sajter

Du kan ha klicket i båda öronen, beror på hur du kopplar lurarna.

Trodde du bara ville ha klick i lurarna.

Varför inte bara köra bakgrundsmusiken i lurarna?

Kör man bara bakgrundsmusiken kan det bli lite otajt då det stör lite från musikerna runt. Man behöver inte heller ha så högt om man har någon koklocka eller så som klick.

Vad har eran trummis för hörlurar live?

Dela på andra sajter

Så här kör vi 🙂 Trummisen hör inräkning och metronomklick. Han kan dessutom mixa hur mycket av de övriga kanalerna han behöver höra med hjälp av mixern.

Ableton live 5 med ljudkortet ESI GigaPort och en vanlig Dell.

post-66-1164825979.gif

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.